Najdlhšie vozidlo na svete? Armáda chcela „pozemný vlak“ a skončila s obludou
Overland Train Mark II je technický unikát, ktorý mal zásobovať neznáme končiny. Čo sa pokazilo, že najdlhšie vozidlo na svete skončilo ako kuriozita?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Ak si myslíte, že ste už videli všetko, možno vás prekvapí, že najdlhšie cestné vozidlo v histórii nevzniklo iba na ukážku, že to ľudia dokážu, ale ako výsledok seriózneho vojenského projektu. V päťdesiatych rokoch minulého storočia začala americká spoločnosť LeTourneau s vývojom takzvaných Overland Trains – obrovských terénnych vlakov, ktoré mali zásobovať tie najneprístupnejšie miesta bez nutnosti železničnej trate.
183 metrov
Najextravagantnejším z týchto kolosov bol TC-497 Overland Train Mark II, ktorému sa vďaka svojej konštrukcii podarilo zapísať do histórie ako najdlhšie terénne vozidlo, aké sa kedy pohybovalo po cestách – ak sa vôbec dá hovoriť o ceste. Celý konvoj meral 183 metrov, pozostával z hlavnej hnacej jednotky a desiatich prívesov. A nielen že zvládal pohyb v teréne, ale niesol so sebou aj posádku, radar a stovky ton nákladu.
Spojené štáty potrebovali riešenie pre logistiku v ťažko prístupných oblastiach. Žiadne klasické nákladiaky, žiadne pásové vozidlá jednoducho nestačili. Namiesto toho teda vznikol nápad na „pozemný vlak“, ktorého jednotlivé časti boli vybavené riadením, pohonom a komunikovali priamo s kabínou vodiča. Aby toho nebolo málo, pohon zabezpečovali plynové turbíny Saturn 10MC, každá s výkonom 1 170 koní. Celkový výkon celej zostavy presahoval 4 500 koní. Motory neboli len v čele vozidla, ale aj na jednotlivých prívesoch. Napriek obrovskej hmotnosti (čomu napomáhali aj 3,5-metrové pneumatiky) dosahoval „vlak“ rýchlosť 30 až 35 km/h, pričom zvládal prepraviť až 150 ton nákladu.
Zaujímavé je, že vozidlo malo aj plnohodnotné priestory pre posádku – kabínu pre šesť ľudí vrátane spálne, kuchyne a toalety. A nie, nejde o sci-fi – tento stroj naozaj prešiel do testovacej prevádzky. V roku 1962 sa Overland Train dostal na testovaciu základňu Yuma Proving Ground v Arizone. Testy prebehli úspešne, vozidlo si počínalo dobre, no napriek tomu armáda od projektu upustila. Dôvod? Vývoj a výroba veľkokapacitných transportných vrtuľníkov sa ukázala ako rýchlejšia a flexibilnejšia cesta.
Z kedysi veľkolepého projektu teda zostalo len riadiace vozidlo, ktoré dnes pripomína éru, keď sa inžinieri nebáli experimentovať v mierke, ktorú si dnes sotva vieme predstaviť. Overland Train Mark II tak zostáva nielen technickou kuriozitou, ale aj svedectvom o ambíciách, ktoré vtedajšia technika – aspoň na chvíľu – dokázala premeniť na realitu.
Máte na pneumatikách farebné pruhy? Nie je to ozdoba – je to odkaz pre zasvätených