Najdlhšie vozidlo na svete? Armáda chcela „pozemný vlak“ a skončila s obludou

Overland Train Mark II je technický unikát, ktorý mal zásobovať neznáme končiny. Čo sa pokazilo, že najdlhšie vozidlo na svete skončilo ako kuriozita?

Vydané  Text: 

Ak si myslíte, že ste už videli všetko, možno vás prekvapí, že najdlhšie cestné vozidlo v histórii nevzniklo iba na ukážku, že to ľudia dokážu, ale ako výsledok seriózneho vojenského projektu. V päťdesiatych rokoch minulého storočia začala americká spoločnosť LeTourneau s vývojom takzvaných Overland Trains – obrovských terénnych vlakov, ktoré mali zásobovať tie najneprístupnejšie miesta bez nutnosti železničnej trate.

183 metrov

Najextravagantnejším z týchto kolosov bol TC-497 Overland Train Mark II, ktorému sa vďaka svojej konštrukcii podarilo zapísať do histórie ako najdlhšie terénne vozidlo, aké sa kedy pohybovalo po cestách – ak sa vôbec dá hovoriť o ceste. Celý konvoj meral 183 metrov, pozostával z hlavnej hnacej jednotky a desiatich prívesov. A nielen že zvládal pohyb v teréne, ale niesol so sebou aj posádku, radar a stovky ton nákladu.

Overland Train Mark II je technický unikát, ktorý mal zásobovať neznáme končiny. Čo sa pokazilo, že najdlhšie vozidlo na svete skončilo ako kuriozita?

Spojené štáty potrebovali riešenie pre logistiku v ťažko prístupných oblastiach. Žiadne klasické nákladiaky, žiadne pásové vozidlá jednoducho nestačili. Namiesto toho teda vznikol nápad na „pozemný vlak“, ktorého jednotlivé časti boli vybavené riadením, pohonom a komunikovali priamo s kabínou vodiča. Aby toho nebolo málo, pohon zabezpečovali plynové turbíny Saturn 10MC, každá s výkonom 1 170 koní. Celkový výkon celej zostavy presahoval 4 500 koní. Motory neboli len v čele vozidla, ale aj na jednotlivých prívesoch. Napriek obrovskej hmotnosti (čomu napomáhali aj 3,5-metrové pneumatiky) dosahoval „vlak“ rýchlosť 30 až 35 km/h, pričom zvládal prepraviť až 150 ton nákladu.

Zaujímavé je, že vozidlo malo aj plnohodnotné priestory pre posádku – kabínu pre šesť ľudí vrátane spálne, kuchyne a toalety. A nie, nejde o sci-fi – tento stroj naozaj prešiel do testovacej prevádzky. V roku 1962 sa Overland Train dostal na testovaciu základňu Yuma Proving Ground v Arizone. Testy prebehli úspešne, vozidlo si počínalo dobre, no napriek tomu armáda od projektu upustila. Dôvod? Vývoj a výroba veľkokapacitných transportných vrtuľníkov sa ukázala ako rýchlejšia a flexibilnejšia cesta.

Overland Train Mark II je technický unikát, ktorý mal zásobovať neznáme končiny. Čo sa pokazilo, že najdlhšie vozidlo na svete skončilo ako kuriozita?

Z kedysi veľkolepého projektu teda zostalo len riadiace vozidlo, ktoré dnes pripomína éru, keď sa inžinieri nebáli experimentovať v mierke, ktorú si dnes sotva vieme predstaviť. Overland Train Mark II tak zostáva nielen technickou kuriozitou, ale aj svedectvom o ambíciách, ktoré vtedajšia technika – aspoň na chvíľu – dokázala premeniť na realitu.

Máte na pneumatikách farebné pruhy? Nie je to ozdoba – je to odkaz pre zasvätených