Máte na zadnom okne tieto škvrny aj vy? Prečo ich vidno len so slnečnými okuliarmi?

Podozrivo vyzerajúce škvrny na zadnom okne auta nie sú chyba. Dôvod, prečo ich vidieť len s polarizačnými okuliarmi, je jednoduchý.

Vydané  Text: 

Možno ste si to všimli aj vy. Sadnete si za volant, nasadíte polarizačné slnečné okuliare a zrazu sa na zadnom okne vášho auta sa objavia zvláštne škvrny či pruhy. Vyzerajú ako mastné fľaky alebo akoby niekto zle vyleštil sklo. Skúšate to pretrieť, ale nič nepomáha. Nie je to však špina ani výrobná vada. Práve naopak – ide o bežný fyzikálny jav, ktorý sa viaže na spôsob výroby temperovaného (tvrdeného) skla.

Má to tak byť?

Tieto optické stopy, známe aj ako tzv. „quench marks“, vznikajú v dôsledku výrobného procesu, pri ktorom sa sklo najprv zahreje na viac než 1000 °C a potom sa prudko ochladí špeciálnymi tryskami. Ide o kalenie – proces, ktorý má zásadne zvýšiť pevnosť skla a zabezpečiť jeho lepšiu odolnosť v prípade nehody. Ak by sa takéto sklo rozbilo, rozpadne sa na malé, neostré kúsky namiesto nebezpečných črepín. Z pohľadu bezpečnosti ide teda o štandard a zároveň nutnosť.

Podozrivo vyzerajúce škvrny na zadnom okne auta nie sú chyba. Dôvod, prečo ich vidieť len s polarizačnými okuliarmi, je jednoduchý.

To, že si tieto škvrny všimnete len cez polarizačné okuliare, má jednoduché vysvetlenie. Polarizačné sklá filtrujú konkrétne svetelné vlny a zvýrazňujú odchýlky v optickej rovnomernosti skla. A práve vtedy sa ukážu stopy po nerovnomernom ochladení, ktoré voľným okom inak nevidno. Môžu pripomínať kruhy, pásy, škvrny – ich tvar závisí od toho, ako presne prebiehalo chladenie počas výroby.

Takéto značky nie sú známkou zlej kvality ani poškodenia. Potvrdzuje to aj spoločnosť Pilkington North America – jeden z popredných výrobcov automobilového skla – ktorá vysvetľuje, že trysky ochladzujú sklo s istou mierou nerovnomernosti, a preto na povrchu vznikajú rozdiely v optickej hustote. Tie sa však nijakým spôsobom netýkajú funkčnosti ani bezpečnosti samotného skla.

Podozrivo vyzerajúce škvrny na zadnom okne auta nie sú chyba. Dôvod, prečo ich vidieť len s polarizačnými okuliarmi, je jednoduchý.

Na škvrny upozorňujú aj výrobcovia

Konkrétne sa v roku 2021 k tejto téme oficiálne vyjadril aj výrobca General Motors, keď vo svojej tlačovej správe uviedol, že niektorí zákazníci môžu vidieť šmuhy na oknách najmä pri pohľade cez polarizačné okuliare počas slnečných dní. V stanovisku však zdôraznili, že ide o normálny výsledok výroby kaleného skla a nie o žiadnu závadu.

Zaujímavosťou je, že čelné sklá týmto javom väčšinou netrpia. Dôvodom je iný výrobný proces – na čelné sklá sa používa vrstvené sklo, ktoré tvorí kombinácia dvoch sklenených vrstiev a medzivrstvy z polyvinylu. Táto štruktúra má iné optické vlastnosti a „quench marks“ sa na nej nevytvárajú. Ak teda nabudúce pri pohľade do spätného zrkadla zbadáte na zadnom skle zvláštne optické obrazce, nepanikárte. Nejde o chybu, ktorú treba reklamovať, ale o dôkaz toho, že sklo vo vašom aute prešlo procesom, ktorý má chrániť vás a vašich spolujazdcov.

Zmizli bez stopy! Kam sa podeli pásy na čelných sklách?