Spustia slovenské železnice autobusové linky? Rušenie vlakov naštvalo ľudí

Nečakaná zmena na koľajniciach. Štátny železničný dopravca ZSSK má spustiť autobusové linky a prestať premávať na niektorých tratiach.
autobusové linky

Budú mať slovenské štátne železnice vlastné autobusové linky? Ušetrili by veľa peňazí a autobusy dokážu v niektorých lokalitách jazdiť rýchlejšie ako vlak. Navyše, môžu zachádzať priamo do dedín, zatiaľ čo vlak často stojí len pri obci a obyvatelia musia následne dlhšie kráčať pešo alebo využiť auto či bicykel. Zároveň platí, že niektoré zastarané vlakové súpravy ZSSK nedokážu konkurovať moderným nízkopodlažným autobusom s klimatizáciou, pohodlnými sedačkami či Wi-Fi pripojením.

Existuje mnoho argumentov, prečo dáva zmysel zámer, ktorý predstavil minister dopravy Jozef Ráž. Pochváliť ho treba aj za to, že politici sa často radšej úplne vyhýbajú téme rušenia neefektívnych vlakových spojení. Tohto sa šéf rezortu dopravy zjavne nebojí a hovorí narovinu, čo si myslí.

Hoci sa časť obyvateľov Slovenska hnevá, že takéto riešenie bude znamenať rušenie niektorých existujúcich, málo využívaných železničných tratí, Slovensko si nemôže dovoliť financovať železnicu do každej obce ani vtedy, ak by malo nulový deficit verejného rozpočtu. Ak štátny dopravca ušetrí peniaze tým, že škrtne vlaky, ktoré využívajú doslova iba desiatky ľudí denne, usporené finančné prostriedky môže investovať radšej do skvalitňovania železničnej infraštruktúry na vyťažených úsekoch s koľajnicami.

vlaky

Vlaky na trati medzi Zvolenom a Šahmi skončia

Nové autobusové linky: Kto ich bude prevádzkovať?

Minister dopravy má zjavne predstavu, že ZSSK ponúkne namiesto zrušených vlakov autobusové linky. Otázkou je, prečo by takúto cestnú dopravu nemali zabezpečovať samosprávne kraje, do ktorých kompetencií bežne spadá aj objednávanie dopravy vo verejnom záujme formou autobusov. Dokázali by tak rovno koordinovať celú sieť pre autobusové linky v rámci župy.

Navyše, aj železnice by si s vysokou pravdepodobnosťou autobusové výkony len objednávali od iných poskytovateľov a nevydali by sa cestou nákupu vlastných vozidiel či zamestnávania interných vodičov autobusov.

vlak

Niektoré vlaky ponúkajú nižší komfort ako moderné autobusy

Vlaky Šahy – Zvolen končia

Isté je, že koniec vlakových spojení zostane výbušnou témou. Najnovšie prebiehajú napríklad petície občanov, ktorí žiadajú zachovať premávku vlakov na trase Šahy – Zvolen. Priemerne ju vraj využíva len 50 ľudí cestujúcich do jedného smeru.

Prevádzku tam obnovili pred 6 rokmi a projekt sa teraz končí veľkým neúspechom. Rozhodne však netreba zabúdať na zodpovednosť štátu, ktorý nedokázal spoj ponúknuť v takej atraktívnej podobe, aby ho využívalo viac ľudí.

To je príliš málo na to, aby si štát v súčasnej napätej rozpočtovej situácii mohol dovoliť dotovať takýto druh verejnej dopravy, keď ju môžu nahradiť autobusové linky. Na druhej strane, nespokojnosť časti obyvateľov, ktorej sa to priamo dotýka, je prirodzená a štát nedokáže vyhovieť všetkým. Frustrácia je o to väčšia, že železničná infraštruktúra má na Slovensku vo všeobecnosti extrémny investičný dlh.

Zdroj: RTVS