Prečo si už nikdy nekúpite lacné auto? Bežní ľudia majú smolu
Európsky automobilový priemysel čelí prepadom predaja, zatiaľ čo nové regulácie zvyšujú ceny a ohrozujú dostupnosť áut.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Ešte donedávna bola európska automobilka synonymom kvality, technologického náskoku a stability. Dnes však čelí kríze, ktorá môže v priebehu niekoľkých rokov zásadne prepísať globálnu mapu automobilového trhu. Odborníci hovoria o najvážnejšom ohrození v histórii tohto odvetvia na starom kontinente. A tentoraz nejde iba o tlak z Číny.
Nové auto je luxus
Problém je omnoho hlbší — európske autá miznú z trhu, pretože sa stávajú pre bežných ľudí jednoducho nedostupné. Z pôvodného cieľa vyrábať efektívne a dostupné vozidlá sa stal pretek v zvyšovaní technickej zložitosti, hmotnosti a ceny. Výsledok? Vozidlá, ktoré mnohí nechcú alebo si ich nemôžu dovoliť. A to všetko v čase, keď má Európska únia veľké plány s elektromobilitou. Najväčšou obavou mnohých analytikov je zákaz predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Znie to ako ekologický míľnik, ale ak sa nezmení dopyt, hrozí, že dopyt po nových autách v EÚ klesne o polovicu. Trh sa zúži, výrobcovia prídu o zákazníkov a klimatické ciele sa rozplynú v realite klesajúcej dostupnosti mobility.
Priemyselní experti zdôrazňujú, že zamerať sa výhradne na nové elektromobily nie je správna cesta. V Európe jazdí približne 250 miliónov áut a priemerný vek vozidiel je 12 rokov – v niektorých krajinách aj viac ako 17. Práve výmena týchto zastaraných modelov by mala byť prioritou. No namiesto toho sú automobilky tlačené k výrobe drahých, zložitých a ekologicky ideálnych vozidiel, ktoré si však priemerný vodič dovoliť nemôže.
Rozdiely v priemysle sú pritom čoraz výraznejšie. Zatiaľ čo tradiční výrobcovia hľadajú spôsob, ako zachovať cenovú dostupnosť, prémiové značky s väčším vplyvom na regulácie diktujú tempo. Výsledkom je, že pravidlá hry nastavujú tí, ktorí cielia na export a vyššie marže. Bežní ľudia a „ľudové“ značky tak ťahajú za kratší koniec.
EÚ ide vlastnou cestou
Zatiaľ čo iné veľké ekonomiky ako USA, Čína či India zosúlaďujú legislatívu s potrebami priemyslu, Európska únia si často ide vlastnou cestou. Paradoxne v mene ekológie vyrába vozidlá, ktoré nikto nechce alebo na ktoré nemá. Dnes je Čína lídrom vo výrobe áut a produkuje viac ako USA a Európa dokopy. Ak sa nič nezmení, starý kontinent bude o pár rokov nielen zaostávať, ale možno úplne vypadne z hry. Európsky automobilový trh sa nezotavil ani na predpandemickú úroveň, a ako jediný z hlavných svetových regiónov neukazuje známky stabilného rastu. Pravda je taká, že ani ten najlepší zákon nedokáže nahradiť reálny dopyt. Elektromobilita nemôže byť ideologickým cieľom, ale praktickým riešením, ktoré funguje len vtedy, ak sú autá pre ľudí dostupné a infraštruktúra pripravená. Inak nám hrozí, že namiesto ekologickej transformácie zostaneme stáť — nielen v premávke, ale aj v globálnom vývoji.
Renault mení stratégiu: Elektromobily prerába späť na benzín!