Nový kruháč mení pravidlá premávky, vodiči robia veľkú chybu
Robí problémy a motoristi netušia, čo robiť. Nový kruháč priniesol veľa otáznikov. Ide o nový druh križovatky, musíte sa naučiť v nej jazdiť.
Vydané Text: Alex
Pre niekoho je to super pomocník, pre iných je nový kruháč hotová pohroma. Významné sídlisko Žiliny ako krajské mesto na severe Slovenska dostalo nový druh kruhového objazdu. Ide o takzvaný turbo kruhový objazd.
Základná myšlienka spočíva v tom, že dokáže v niektorých prípadoch efektívne nahradiť aj klasickú križovatku so semaformi a vďaka menšiemu množstvu interakcií medzi autami ide o optimálne riešenie, ako sa vyhnúť napríklad nehodám. K tomu prispieva aj samotný fakt, že v takomto kruhovom objazde jazdia vodiči prirodzene nižšími rýchlosťami.
V turbo-kruháči sa stretávajú viacerá ramená, resp. cesty z rôznych smerov. On samotný má dva, alebo tiež viac jazdných pruhov. Ich rozloženie pripomína špirálu a celý koncept sa už dávno osvedčil aj v zahraničí. Pozrieť si ho môžete aj na tomto ilustračnom obrázku:
Turbo-kruhový objazd na Slovensku
Niektorí už vedia, o čo ide, no stále sa nájde príliš veľa motoristov, pre ktorých je nový kruháč príliš komplikovaný a dokážu sa v ňom strátiť, prípadne počas jeho prejazdu vznikajú nepríjemné situácie.
Vyhnúť sa im dá však ľahko, nový kruháč nie je žiadna raketová veda. Práve naopak. Vždy si najskôr pozrite dopravné značenie a dodržujte ho. Napríklad v prípade Žiliny vás dokáže skvelo navigovať vodorovné dopravné značenie. Snažte sa čím skôr bezpečne zaradiť do potrebného jazdného pruhu.
Ak chcete napríklad opustiť križovatku hneď prvým výjazdom, no vy zostávate príliš dlho v ľavom jazdnom pruhu, môže sa vám to vypomstiť. Preto je dôležité zorientovať sa v dopravnom značení, všímať si, kto má prednosť na kruhovom jazde a keď si k tomu aj vopred rozmyslíte ďalšie kroky, prakticky sa nedá pomýliť.
Novinku nájdete nielen v Žiline na ulici Vysoškolákov, ale aj v ďalších mestách prakticky všade po Slovensku. Spomeňme napríklad Trenčín, Rimavskú Sobotu či Zvolen.
Prečo nový kruháč?
Autori takýchto dopravných projektov si dávajú za cieľ, aby bola premávka na danom mieste plynulejšia. To sa však podarí len vtedy, keď všetci (alebo aspoň takmer všetci) ovládajú predpísané pravidlá cestnej premávky a vedia sa rýchlo zorientovať, pretože najmä v hustej premávke nie je čas na chyby.
Portál zilinak.sk uviedol, že po tom, ako nový kruháč otvorili, napočítali za hodinu sledovania novej križovatky viac ako 100 nesprávnych manévrov vodičov počas prechádzania kruhovým objazdom. Ukazuje sa teda, že motoristi ešte stále majú čo doháňať, aby sa turbo-okružnú križovatku naučili správne používať v prospech všetkých účastníkov cestnej premávky.