Rana pre benzínový hot hatch: CUPRA BORN má zmeniť náš pohľad na športové elektromobily

Netradičný odvážny dizajn, pohon zadných kolies, dvesto koní, skvelý dojazd a vymakaný podvozok. Môže byť.
Vydané  Text: 
* **CUPRA Born je nový elektrický trocha crossover** * **Spočiatku bude na výber v dvoch výkonových verziách, dojazd až do 540 km (s batériou 77 kWh)** * **Má športový podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC a štandardne dodávané 18″ disky** * **CUPRA Born je prvým modelom značky vyrábaný neutrálne z hľadiska emisií CO2** CUPRA, ktorá je stále pomerne novou automobilkou, predstavila svoj nový model, ktorý v jej portfóliou predstavuje hneď niekoľko dôležitých míľnikov. V prvom rade sa jedný o jej prvý elektromobil – zatiaľ čo doteraz na komerčnom trhu ponúkala iba vozidlá so spaľovacím a elektrifikovaným pohonom (Formentor PHEV), model BORN už jazdí výhradne na elektrinu a zároveň rieši jeden z najpodstatnejších problémov elektromobilov – dojazd. V zodpovedajúcej konfigurácii s akumulátorom 77 kWh totiž ponúkne elektrický dojazd až na úrovni 540 kilometrov, čo je hodnota porovnateľné s automobilmi s benzínovým či naftovým motorom. Okrem toho sa štandardne vyrába tak, že akonáhle ho zákazník preberie do rúk, auto je už vtedy uhlíkovo neutrálne. SEAT tak vyvracia mýtus o tom, že by boli elektromobily náročnejšie na uhlíkovú stopu, než autá s konvenčnými pohonnými jednotkami. Športový kompaktný automobil s elektrickým pohonom má dĺžku 4 322 mm, šírku 1 809 mm, výšku 1 537 mm a rázvor 2 767 mm. Ten rázvor hodnotíme priaznivo, ostatné proporcie sú prevažne kompaktné, čo sa očakávane premietne do obratnosti a dynamiky vozidla.
### Pohon zadných kolies CUPRA Born má poháňané zadné kolesá, čím za zaručovať vysokú agilitu. Elektromotor na striedavý prúd s permanentnými magnetmi je namontovaný na zadnej náprave pred osou kolies. Dosahuje maximálne 16 000 otáčok za minútu, krútiaci moment sa prenáša na zadné kolesá priamo prostredníctvom jednostupňového prevodu a diferenciálu.
### Dve verzie výkonu Spočiatku bude CUPRA Born na výber v dvoch verziách s max. výkonom 110 kW (150 k) alebo 150 kW (204 k). V obidvoch prípadom má elektromotor rovnaký **maximálny krútiaci moment 310 Nm**, ktorý je k dispozícii okamžite po rozbehu. Akumulátorová batéria pohonu má pri slabšej verzii kapacitu 45 kWh netto, pri silnejšej 58 kWh. Dojazd podľa metodiky WLTP je 340, respektíve 420 km.
### Akcelerácia CUPRA Born má vynikajúcu akceleráciu z 0 na 50 km/h za iba 2,6 s a z 0 na 100 km/h za iba 6,6 s. ### Batéria a rýchlosť nabíjania CUPRA Born využíva lítiovo-iónovú batériu a systém tepelného manažmentu s kvapalinovým chladením. Komplet batérie má pevnú skriňu s priehradovou konštrukciou z hliníka a uložený v podlahe karosérie pod kabínou posádky, cieľom bolo aj znížiť ťažisko a rovnomerne rozložiť hmotnosť vozidla – podarilo sa, to podľa slov automobilky je tak pomer hmotnosti na nápravy presne 50:50. Na vysokorýchlostnej nabíjacej stanici s výkonom 125 kW s jednosmerným prúdom je možné nabiť 100 kilometrov už za 7 minút. Ak úroveň nabitia batérie klesne na iba 5 %, batéria sa dá zrýchlene dobiť na 80 % kapacity za 35 minút.
### Podvozok CUPRA Born využíva modulárnu stavebnicu elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Podvozok robustnej konštrukcie má tlmičové vzpery McPherson vpredu a päťprvkové závesy kolies vzadu. Podvozok je dodávaný s adaptívnymi tlmičmi DCC (Dynamic Chassis Control) s predvoľbami Range, Comfort, Individual alebo CUPRA. Okrem toho má automobil progresívne riadenie, na mieru vyladený stabilizačný systém ESC SPORT a elektrický posilňovač bŕzd so skrátenou reakčnou dobou. Automobil stojí na 18 až 20-palcových diskoch, na výber budú rozličné disky kolies z ľahkej zliatiny. Obuté budú do pneumatík širokých 215 mm, pričom pre náročného zákazníka budú pripravené aj pneu so šírkou 235 mm.
### Interiér bez tlačidiel Okrem toho, čo vodičov vozidiel CUPRA skutočne zaujíma, stojí za zmienku aj head-up displej, plne digitálny kokpit a celkovo minimalistický kokpit. V prezentovanej verzii je CUPRA BORN v čierno-medenej farebnej schéme interiéru s čiernym stropom a čiernym čalúnením. Stredná časť škrupinových športových sedadiel je potiahnutá tkaninou z vlákna SEAQUAL®, vyrobeného z recyklovaného plastu zozbieraného v mori. Plastový odpad z morských pláží a vody, ako aj z riek vlievajúcich sa do mora sa zbiera v rámci čistiacich programov a triedi podľa typu materiálu. Použiteľný plast sa čistí a recykluje na materiál z ktorého sa vyrábajú ekologické vlákna.
Jedným z materiálov je DINAMICA®, ekologické mikrovlákno, ktoré sa používa na poťah výplní dverí a sedadiel. Na výber je v dvoch farbách – tmavomodrej alebo sivej. Ak by vás zaujímala aj taká vec, ako batožinový priestor, vedzte, že sa vôbec nejedná o tak malé auto – základný objem kufra dosahuje až 385 litrov. ### Ceny a dostupnosť CUPRA BORN bola ohlásená práve dnes ako úplná novinka, momentálne sa ešte nepredáva a nemá ukončenú homologáciu. Očakávame, že sa do predaja dostane počas tohto roka a za ceny, ktoré budú prevyšovať 40-tisíc eur.

Prvá jazda: CUPRA Formentor 2.0 TSI 228 kW – Brave New World

Toto je nové auto snov, ktorého plagáty si budú chlapci lepiť na steny detských izieb a v bunkroch.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.