Duchom neprítomní chodci, ktorí bez váhania vstupujú na cestu. Aj vy ste z nich na „prášky“?

Na ušiach slúchadlá, zrak upretý do mobilu. Veď na prechode mám prednosť. Majú ju však chodci vždy? Odpoveď vás možno prekvapí.
Vydané Text: 
* **Kedy má chodec na priechode pre chodcov prednosť?** * **Prečo nemôže byť prednosť chodcov absolútna?** * **Čo o prednosti pre chodcov hovorí zákon?** * **Koľko času potrebuje vodič na to, aby zastavil auto?** Na Slovensku máme v obľube silné slová. A tak neraz hovoríme, že chodec má na priechode pre chodcov absolútnu prednosť. Znie to síce pekne, no nie je to a ani to nemôže byť pravda. Vysvetlenie má dve roviny. Zákonnú a technickú. ### Čo je uvedené v zákone Zákon 8/2009 Z.z. zákon o cestnej premávke nikde **právo na absolútnu prednosť pre chodcov nespomína**. Naopak. Jasne a jednoznačne hovorí o tom kedy chodec prednosť má a kedy nie. Vedeli ste napríklad, že v prípade električiek a vozidiel s právom prednostnej jazdy prednosť pre chodcov neplatí? 8/2009 Z.z. zákon o cestnej premávke, osobitné ustanovenia o chodcoch v § 53 v bode 1. hovorí: … Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd… Čo sa týka ostatných „bežných“ automobilov zákon v § 53 v bode 2. hovorí o tom, že… … Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť … Z citovania zákona je teda zrejmé, že právo na absolútnu prednosť chodcov neexistuje. ### Možnosti techniky V mestách je maximálna povolená rýchlosť pre autá 50 km/h. Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, premeňme si tento údaj na metre a sekundy. **Pri jednoduchom prepočte zistíme, že pri tejto rýchlosti prejde auto za jednu jedinú sekundu priam neuveriteľných takmer 14 metrov**. Znamená to teda, že ak vodič po jednej sekunde zareaguje na pohyb chodca, prejde za tento čas jeho auto ešte 14 metrov. A k tomuto údaju ešte samozrejme treba pripočítať brzdnú dráhu auta. Z uvedeného je teda zrejmé, že od zaznamenanie pohybu chodca po úplné zastavenie prejde auto ešte viac ako 20 metrov. Domáhať sa teda absolútnej prednosti pre chodcov je teda technickým nezmyslom. ### Ohľaduplnosť, ale aj zodpovednosť Tento článok nemá v žiadnom prípade podržať arogantných, večne sa ponáhľajúcich vodičov, ktorí vedome, z pozície sily, ignorujú chodcov. Jeho cieľom bolo veľmi jednoduché vysvetlenie čo možné je a čo naopak nie je. Je teda odkazom pre chodcov, ktorí sa bez váhania na poslednú chvíľu rozhodnú prejsť cez cestu. A je v zásade jedno, či tam urobia na priechode pre chodcov, alebo nie. Vodič na to, aby zastavil vozidlo, potrebuje určitý čas. A ten, aj keď sa bude maximálne snažiť, pod uvedené limity stlačiť nedokáže.







ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.