TEST CUPRA Leon ST 2,0 TDI 4DRIVE: CUPRA s naftou? Prečo nie!

CUPRA Leon ST s naftovým motorom a pohonom všetkých štyroch kolies? Nemusí ísť o zlú voľbu, pokiaľ viete, čo chcete.

Je nafta v temperamentnej CUPRA dorbou voľbou?
Poteší spotreba a fakt, že auto má pohon všetkých kolies.
Vydané  Text: 

Je pravdou, že CUPRA už stihla predstaviť modernizovaný Leon a Formentor. Obe autá sa vyznačujú výrazne expresívnym vzhľadom predovšetkým v predných partiách, čo v mnohých ľuďoch vyvoláva značnú dávku emócií. Trochu miernejším faceliftom si prešiel klasický SEAT Leon. Ten zase vsadil na overený dizajn s miernymi modifikáciami a omladenou technikou. Pred časom som však mal možnosť testovať CUPRA Leon pred modernizáciou. Pod kapotou pracoval dvojlitrový naftový motor, čo sa niekomu možno páči a niekomu zase nie. Pravdou však je, že takto vyskladaná CUPRA môže byť naozaj dobrým autom.

Nie je to o výkone

Osobne mám k značke CUPRA pozitívny vzťah. Pred časom som mal možnosť testovať napríklad CUPRA Leon ST v plug-in hybridnej verzii. Toto auto bolo pomerne dlho medzi TOP 3 modelmi, ktoré mi prešli rukami. Taktiež som mal príležitosť testovať klasický SEAT Leon krátko po jeho predstavení či dokonca naftový Formentor. No a aby toho nebolo málo, zviezol som sa na špičkovej verzii Fromentoru s 310-koňovým benzínom na okruhu Slovakia Ring. Avšak Leon som nikdy netestoval s naftou pod kapotou.

V pôvodnej recenzii naftového Formentoru som zmienil, že auto určite nie je pre každého. Respektíve kombinácia značky CUPRA a bežného dieselového motoru s výkonom 110 kW nie je pre každého. Za týmto tvrdením si stojím aj po týždni s Leonom. Autu nemožno odoprieť hospodárny chod či dostatočnú silu, no akosi tomu chýba ten temperamentný prejav.

Inzercia

Inzercia

Drzí tam kde treba

Drzá čierna farba s prísnym pohľadom prednej časti totiž vo mne evokuje agilitu spojenú s miernou agresivitou. Teda presne tie emócie, ktoré by CUPRA mala navodzovať. Po naštartovaní však počujem charakteristický prejav naftového dvojlitra a akosi tieto emócie vo mne upadajú. Ešte pred tým, než sa vrhnem na samotný prejav auta na ceste, chcem uviesť, že plne rozumiem značke CUPRA. Naftový Leon je pre niekoho dokonalým autom. Nafta pod kapotou teda má svoje opodstatnenie rovnako, ako základný 1,5-litorvý turbomotor TSI.

Ľudia, ktorí siahnu po podobnej konfigurácii, idú po aute, ktoré sa dokáže odlíšiť, no pritom nijako nevyčnieva z radu. Toto paradoxné tvrdenie je síce možno kontroverzné, no zároveň dokonale vystihuje testovaný CUPRA Leon. Niekto by mohol povedať, že veď ide o klasický Leon so zmeneným logom. To je pravda len čiastočne. CUPRA totiž pridáva viacero športových detailov či lepšiu svetelnú techniku. Áno. Aj Leon mal MATRIX LED svetlomety, avšak len vo výbave CUPRA. Bavíme sa však o verzii pred modernizáciou.

Typický priestor

Podobné zmeny možno postrehnúť aj na palube. Osobne sa mi veľmi páči viacero medených doplnkov, ktoré interiér auta oživujú. Sedadlá sú rovnako príjemné, avšak nejde o žiadne športové „škrupiny“. Jednoducho je interiér aj po rokoch od uvedenia stále nadčasový a vyznačuje sa aj skvelým dielenským spracovaním. Vzhľadom na pretiahnutý charakter karosérie je diskusia o množstve priestoru skutočne len nosením dreva do lesa. Miesta je tu totiž veľmi veľa a to ako v druhom rade sedadiel, tak aj na batožinovom priestore.

Inzercia

Inzercia

Naftová jednotka dosahuj výkon 110 kW a krútiaci moment 360 Nm. Výhodou je pohon všetkých kolies, ktorý je v danej triede čoraz väčšou raritou.

CUPRA Leon s naftou?

Čo mi však chýba je napríklad ostrý režim motora CUPRA. Je to však z dobrého dôvodu. Pri tomto agregáte by bol podobný režim pravdepodobne zbytočný. Čo je na druhú stranu bonusom, je pohon všetkých kolies 4DRIVE. Štvorkolky sú totiž v tomto spektre pomaly, ale iste na ústupe, no stále sa nájdu zákazníci, ktorí ich uprednostňujú. No a tu sa dostávame k samotnej podstate recenzie. A ňou je zmieňovaný dvojlitrový motor. Reč je o klasickom koncernovom agregáte s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Pohonná jednotka je s kolesami prepojená prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky DSG. Kto pozná danú kombináciu z iných áut koncernu, vie presne o čom je reč.

Motor sa sporadicky vo vyšších otáčkach prejavuje mierne hlučnejším správaním. Nie je to nič za čo by som trestal. Jednoducho ide o charakteristický prejav podobnej spaľovacej jednotky. Pozitívnou stránkou je jeho sila. Tá sa neprejavuje ani tak v statickom zrýchlení, ale skôr pri potrebe vyššej záťaže. S prácou „pod tlakom“ nemá najmenší problém. Miernejším negatívom je správanie sa prevodovky, ktorá z času na čas motor mierne podtáča, no má za následok dunivé vibrácie. Tie je možné eliminovať prepnutím do športového režimu, kedy motor pracuje stále v ideálnom spektre.

Dobrý spoločník

No a výsledok? Musím priznať, že som bol milo prekvapený. Ak zoberiem do úvahy, že auto malo pohon všetkých kolies, spotreba nebola nijak astronomická. Dlhodobo som sa pohyboval na úrovni 6 litrov na 100 kilometrov. Podobná hodnota sa pritom zobrazila aj pri jazde na diaľnici. Okresky však bez problémov zvládnete s citom v nohe aj o liter nižšie. Ak však trošku viac pritlačíte na plyn, musíte rátať s vyšším odberom.

Čo sa týka finálneho hodnotenia, tak to by som si dovolil ponechať mierne otvorené. CUPRA Leon ST s naftovým dvojlitrom pod kapotou a pohonom všetkých štyroch kolies je auto niekde v strede spektra. Športový kabát a gény dopĺňa o kultivovaný motor, ktorý na druhú stranu športové gény potláča. Výsledkom je aj tak príjemný rodinný kombík. Síce by som osobne siahol po silnom benzínovom agregáte s temperamentným zvukovým prejavom, avšak podľa môjho osobného názoru je CUPRA Leon s naftou stále zaujímavým autom. Rozumiem, že nezaujme každého, no to sa zatiaľ nepodarilo azda žiadnemu normálnemu autu.

Technické údaje CUPRA Leon ST 2,0 TDI 4DRIVE 7DSG
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 657 x 1 799 x 1 437 mm
Rázvor  2 679 mm
Prevádzková hmotnosť 1 657 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 130 kg
Objem batožinového priestoru 620 dm³
Výkon motora 110 kW/ 150 koní
Krútiaci moment 360 Nm
Pohon 4DRIVE
Prevodovka automatická
Objem nádrže 45 l
Palivo nafta
Zrýchlenie 9,0 s
Maximálna rýchlosť 213 km/h
Spotreba – test 6,0 l/100 km
Cena – test 41 495 eur




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.