- CUPRA Formentor je jedno z áut, ktoré sú zaujímavé nielen dizajnom, ale aj technikou pod kapotou.
- Do rúk sa mi dostala pravdepodobne najkontroverznejšia CUPRA zo všetkých.
- Naftový Formentor nie je pre každého, avšak má prednosti, ktoré nemožno prehliadať.
- Oproti vrcholovej verzii Formentor VZ5 však stráca na svojom zmysle pre emócie a zábavu.
- Jeho 310-koňovú verziu sme si pred časom mohli vyskúšať na Slovakia Ringu.
- Značka CUPRA sa už v najbližších rokoch poriadne rozšíri!
Model Formentor je vôbec prvým svojbytným modelom značky CUPRA. Už len to, že má medené logo na kapote, ho spája so silou, agilnosťou a poriadnym emocionálnym zážitkom. Veď iba letmý pohľad na auto evokuje v mnohých fanúšikoch značky SEAT potrebné emócie na to, aby sa na auto hlbšie zapozerali a predstavili si samých seba, ako v ňom brázdia zákruty na okruhu. Formentor totiž dokonale maskuje svoje gény „ľudového“ Leonu a dáva im potrebný nádych svojrázu. V tomto prípade je to ale o niečom inom. Testovaný Formentor totiž viac-menej len hrá na emócie, a to dizajnom...

Nie je to vrchol ponuky
Ak by som sa mal vrhnúť do opisu dizajnu CUPRA Formentor, strávili by sme tu hodnú chvíľu. Auto je dravé, poriadne nasrdené a svalnaté. Doslova srší dojmom sebavedomého kulturistu vo fitness centre. Od toho by ste teda mohli logicky očakávať aj poriadnu dávku kondície a predovšetkým okamžitej sily, ktorou vás vyslovene zadupe do asfaltu. Veď Formentor je k dispozícii aj s vrcholným agregátom 2,5 TSI, ktorý do svojich RS modelov rady A3 a Q3 hrdo montuje Audi.
Formentor s označením VZ5 tak určite nie je niečím, čo by ste chceli vyzvať na drag race. Možno ani jeho umiernenejšiu verziu s 310-koňovým dvojlitrom pod kapotou. Práve tento motor som mal možnosť pred časom otestovať na Slovakia Ringu a musím povedať, že napriek tomu, že sa nejedná o absolútny vrchol ponuky, faktor zábavy tu dosahuje 110%. Je pravdou, že samotný Formentor musí zastávať široké spektrum cenových kategórií, hlavne z toho dôvodu, že tento model je jedinečnou záležitosťou značky CUPRA, no stále akosi nedokážem pochopiť jednu vec.

Nafta pod kapotou? Nie... Fakt?
Opravte ma, ak sa mýlim, no značka CUPRA, či už ako divízia SEATu alebo ako samostatná automobilka, v ľuďoch vždy evokovala výkon a neodmysliteľný pach benzínu šíriaci sa z pištole pri tankovaní. No pri nahliadnutí do špecifikácií motoru testovaného Formentoru mnoho ľudí zostane zarazených. Nafta! Nechcené dieťa Európskej únie v športovej značke so španielskym sexepílom? Áno, je to tak! Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať poriadne čudné, má to istým spôsobom svoje opodstatnenie. K tomu sa ale dostanem až o chvíľu. Poďme si teraz povedať niečo o prekvapení pod kapotou.
CUPRA, ako automobilka spadajúca pod koncern Volkswagen, má k dispozícii väčšinu technológií, ktoré má aj SEAT. Samozrejme, svätý grál v podobe 2,5-litrového TSI je vyhradený len pre hŕstku vyvolených, no inak sa pod kapotou nachádza overená technika. Mnou testovaný Formentor TDI teda vsadil na dvojlitrový naftový motor naladený na výkon 110 kW a 360 Nm krútiaceho momentu. Samotný motor je ďalej spriahnutý so 7-stupňovým automatom DSG a znalcom už určite napadne, že k dispozícii je s pohonom 4Drive.

Dobrý, no niekedy bez života
Keďže samotný Formentor v tejto konfigurácii dosahuje hmotnosť 1 650 kilogramov, motor mu bez problémov postačuje. Je síce pravdou, že ide o slabšiu verziu dvojlitrovej nafty (existuje aj 2,0 TDI 147 kW, Formentor však tento motor k dispozícii nemá), no ak zoberieme do úvahy, že auto je možné konfigurovať aj s 1,5-litrovým TSI, nejde o absolútny základ. Výhodou tohto agregátu je predovšetkým nastavenie krivky krútiaceho momentu. Maximum, teda už zmienených 360 Nm, je k dispozícii od 1 600 až do 2 750 otáčok za minútu. Maximálny výkon potom motor dosahuje od 3 000 až do 4 200 otáčok.
Prečítajte si aj:
Nakoľko je krivka krútiaceho momentu zatlačená pomerne nízko do otáčok, Formentor s týmto motorom dokáže pomerne slušne potiahnuť. Na druhú stranu je pravdou, že pokiaľ je motor pod hranicou maximálneho krútiaceho momentu, je jeho prejav úplne bez života. Mnoho z vás si isto povie, že pod 1 600 otáčok snáď motor nikto držať nebude. Lenže opak je pravdou a opäť sa tu dostávame k rovnakému problému, aký som načrtol už pri teste Škody Kodiaq RS. A tým je softvér prevodovky. Pri jazde v meste a na okreskách sa bežne stalo, že motor točil len okolo 1 200 otáčok. No a potom si predstavte, čo sa stane, ak potrebujete prudšiu akceleráciu. Zošliapnete plynový pedál až na podlahu a... 2 – 3 sekundy nič. Až následne prevodovka podradí a auto vystrelí.

Ekológovia ďakujeme!
Samotný prejav motoru v ideálnom pracovnom spektre otáčok je pomerne živý, no keď necháte radenie len na prevodovke bez zaradeného športového režimu, nie je to najlepšie pre dynamiku. A samozrejme sa potom k slovu prihlási neustále radenie do neutrálu, čo je pomerne nebezpečný úkaz napríklad pri klesaní z kopca. Naftový motor sa prejavuje mierne hlučnejším chodom, ale to môže byť subjektívne spôsobené aj tým, že vo Formentore som predtým zažil len vrcholné benzínové agregáty. Niekto, kto ho využíva v inom koncernovom aute, pravdepodobne s jeho zvukovým prejavom nebude mať žiadny problém.
Posuňme sa teraz o krok ďalej. Spotreba. Nafta pod kapotou aj vďaka väčšej, až 55 litrovej, nádrži dosahuje veľmi slušný dojazd. Ten bol v čase preberania auta až 870 kilometrov. To vôbec nie je zlá hodnota, a to najmä s ohľadomna dnešné ceny pohonných hmôt.
Celkovo však finálne číslo záleží hlavne na vodičovi a jeho štýle jazdy. Osobne som po týždňovom test auto odovzdával s dlhodobou spotrebou na úrovni 6,3 litra. V meste si Formentor upil z nádrže o 0,3 litra viac, na okreskách to bolo o 0,8 litra menej. Na diaľnici si potom dvojlitrová nafta pomaly z nádrže brala 6,3 až 6,9 litra na 100 kilometrov v závislosti od rýchlosti a jazdného štýlu. Samotná spotreba teda nie je najhoršia, no tu sa dostávame opäť k úvodu článku.

Nezaujme každého, no fanúšikov má už teraz
Viem si predstaviť, že tento motor je ideálnou voľbou pre ľudí, čo chcú jazdiť ekonomicky a denne prejdú veľa kilometrov. Ide teda napríklad o zástupcov firiem, živnostníkov či ľudí dochádzajúcich za prácou veľa kilometrov. Avšak samotný fakt, že existuje naftová CUPRA mi, akosi nedáva spávať. Auto, ktoré má výborne odladený tuhý športový podvozok, presné a rýchle riadenie a športový potenciál, jednoducho potrebuje pod kapotu silný benzín. Ešte by som možno pochopil, keby sa Formentor dodával so silnejším 147 kW dieslom. Avšak moje subjektívne hodnotenie je, že CUPRA a nafta nejdú k sebe.
Objektívne si ale viem predstaviť, že veľa ľudí siahne práve po tejto konfigurácii. Formentor je pomerne živý a pohodlný. Jeho športové vlastnosti stále zostávajú a preto si s ním užijete aj miernu dávku zábavy. Dokonca si viem predstaviť, že kvôli väčšej sile a robustnosti motoru po ňom siahnu aj ľudia, ktorí by inak išli do 1,5-litrového TSI. Okrem zmienených silných stránok je tu ešte aj možnosť pohonu 4Drive, ktorá k dispozícii pri základnom benzíne nie je.
CUPRA FORMENTOR S FINANCOVANÍM CEZ CUPRA FINANCIAL SERVICES
Štýlový Cupra Formentor s výhodným financovaním bez poplatkov a s nízkou akontáciou od 10% do 40%. |
|
Model | Cupra Formentor 2.0TDI 4x4 |
Cena vozidla | 42.772,00 € |
Typ financovania | CUPRA FLEXI (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia | 32% (13.700,00 €) |
Výška úveru | 29.072 € |
Posledná navýšená splátka | 20.778 € |
Dĺžka splácania | 48 mesiacov |
Spracovateľský poplatok | 0 % |
Výška mesačnej splátky | 399 € vrátane poistenia (HP, PZP, GAP,…) |
CUPRA Formentor TDI - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | 37 060 | 42 772 (test) |
Značka | CUPRA |
Model | Formentor |
Model - Typ | Formentor 2,0 TDI 150 4D 7-DSG |
Model - rok výroby | 2022 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4 450 mm |
Šírka | 1 839 mm |
Výška | 1 528 mm |
Rázvor | 2 679 mm |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 650 kg |
Maximálna hmotnosť | 2 140 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 420 l |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 4 |
Objem valcov | 1 984 cm3 |
Najvyšší výkon | 150 k |
Najvyšší výkon | 110 kW |
Najvyšší výkon pri ot./min. | 3 000 - 4 200 |
Najvyšší krútiaci moment | 360 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 1 600 - 2 740 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 5,9 | 6,3 (test) L |
Emise | 153 CO2g/km |
Maximálna rýchlosť | 203 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 8,6 |
Naše hodnotenie

CUPRA Formentor mi za týždeň testu rozšírila obzory. Zistil som, že auto, ktoré je robené primárne pre radosť z jazdy a poriadnu dávku emócií, môže mať aj civilný charakter. Navonok sa naftový Formentor nijako od toho benzínového neodlišuje. Práve tento fakt môže byť pomyselným závažím, ktoré jazýček na váhach prikloní na stranu nafty. Daňou za pohon 4Drive je o 30 litrov menší kufor, čo však v konečnom zúčtovaní nemusí byť problém. Je však škoda, že Formentor prebral gény Leonu takmer v pomere 1:1. A to predovšetkým v interiéri. Ak by ste totiž bežného človeka posadili do jedného z týchto áut, nevedel by presne povedať, v ktorom sa nachádza. Avšak pohľad na masívnu kapotu pripomínajúci krokodíla pred ulovením koristi je niečo, čo sa Španielom skutočne podarilo. Je len škoda, že celkový dojem z auta mierne pošramotilo chabé spracovanie madiel dverí, ktoré pri manipulácii vydávali nepríjemné vŕzganie.
Klady
- Dizajn
- Jazdné vlastnosti
- Spotreba
Zápory
- Prejav motora v nízkych otáčkach
- Hlučnejší chod
- Horšie spracovanie niektorých častí interiéru