Aktualita

Po nemeckých diaľniciach zadarmo až do 2031? Áno, ak spadáte do tejto kategórie

Zákon okrem samotného predĺženia výnimky na diaľniciach prináša aj technické zmeny v systéme výberu mýtnych poplatkov.
Nemecká diaľnica | Zdroj: Carbon Brief

Nemecko predĺži výnimku z mýta pre nákladné vozidlá na elektrický pohon až do polovice roka 2031. Pôvodne mala platnosť tejto výhody skončiť už koncom roka 2025, no parlament v Berlíne schválil návrh zákona, ktorý zabezpečuje ďalších šesť rokov bez poplatkov. Ide o dôležitý signál pre výrobcov aj dopravné firmy, ktoré boli v poslednej dobe na vážkach.

Znamená to, že aj po 1. januári 2026 budú batériové nákladné autá v Nemecku oslobodené od mýta, ktoré sa bežne uplatňuje na diaľniciach a hlavných ťahoch. Rozhodnutie je výsledkom jesenného hlasovania na úrovni EÚ, ktoré umožnilo krajinám takýto postup. Okrem Nemecka poskytuje podobnú výnimku zatiaľ len Francúzsko, pričom v ďalších desiatich krajinách existujú špeciálne pravidlá.

Väčšina s tým súhlasí, no nájdu sa aj výnimky

Zástupcovia odvetvia však upozorňujú na to, že EÚ ako celok v tejto oblasti celkovo zaostáva. Asociácia európskych výrobcov automobilov ACEA pripomína, že bez širšej podpory zo strany členských štátov sa plánované zníženie emisií CO2 nemusí podariť. Uvádzajú, že aktuálny trhový podiel bezemisných nákladných vozidiel je len 3,5 %, no do roku 2030 by mal narásť až na 35 %.

Zákon okrem samotného predĺženia výnimky prináša aj technické zmeny v systéme výberu mýtnych poplatkov. Novinkou bude možnosť registrácie vozidiel cez mobilnú aplikáciu, ako aj zmeny v kategorizácii áut podľa emisných tried. Tie sa budú pravidelne prehodnocovať každých šesť rokov od prvého prihlásenia vozidla, a to bez výnimiek.

Elektrický kamión MAN

Elektrický kamión MAN | Zdroj: MAN

Prvé reakcie z priemyslu sú väčšinou pozitívne, hoci niektoré firmy upozorňujú na to, že výhody sa netýkajú všetkých oblastí. Napríklad zástupcovia spoločnosti MAN Truck & Bus kritizujú, že logistické firmy boli vynechané z daňových úľav na priemyselnú elektrinu. Dodávajú však, že Berlín sa pohol správnym smerom, aj keď zákony treba ďalej upravovať.