Nečakaný krok: Z Bratislavy povedie nová diaľnica, výrazne však obmedzí D1

Len malá časť Slovákov vie o tom, že nová diaľnica z hlavného mesta vyústi do obmedzenia našej najdôležitejšej rýchlej cesty.
nová diaľnica

Slovensko čaká veľká dopravná zmena. Nová diaľnica podľa predpokladov ovplyvní vodičov ešte viac ako vonkajší obchvat hlavného mesta. Minister dopravy Jozef Ráž otvorene priznal, že štát už zjavne nepočíta s rozšírením D1 na štyri pruhy.

Namiesto toho má vzniknúť úplne nová paralelná rýchlostná cesta R1 z Bratislavy do Senca. Podľa ministra, ktorý sa vyjadril pre Hospodárske noviny, je tento variant strategicky lepší a bezpečnejší.

diaľnica D1 skolabuje

Nová diaľnica má riešiť dopravné obmedzenia na D1

„Treba nám paralelnú R1 od Bratislavy do Senca, aby sme nemuseli robiť štvrtý pruh (na D1, pozn. red.),“ uviedol. Ráž tvrdí, že rozšírenie D1 by síce pomohlo kapacite, no nevyriešilo by najväčší problém, teda kolabujúcu dopravu a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia pri takmer každej vážnejšej nehode.

„Keď sa pre nehodu zavrie D1, je lepšie mať paralelnú možnosť dopravy,“ dodal minister s tým, že na úseku sa nedávno opäť stala nehoda, po ktorej vznikli kilometrové kolóny.

Nie všetkým sa však Rážov názor páči. Štát môže naraziť na viacero problémov. Nová rýchlostná cesta medzi Bratislavou a Sencom môže byť drahšia ako rozšírenie existujúcej D1. V súčasnosti sa rýchlostná cesta R1 začína pri Trnave. Navyše, zatiaľ čo nová diaľnica sa bude roky pripravovať, štvorpruh na D1 by sa podľa očakávaní dal realizovať skôr. Každopádne, ak sa podarí projekt posunúť do realizácie, pôjde o odvážnu dopravnú zmenu, ktorá ovplyvní celú diaľničnú sieť na západnom Slovensku.

oprava D1 Prístavný most

Fiasko s obchvatom Bratislavy

Skúsenosti s vonkajším obchvatom Bratislavy ukazujú, že štát nie vždy zvláda riadiť veľké infraštruktúrne projekty tak, aby hneď od začiatku prinášali úžitok pre motoristov. Výsledkom býva frustrácia motoristov, ktorej sa nedá príliš čudovať.

Nová diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 pri Bratislave sú už dávno dokončené, no štát finišuje až tento rok s napojením nového obchvatu na diaľnicu D1. Práve tento rok pritom prináša najdôležitejšiu zmenu. Tranzit a v rámci neho predovšetkým množstvo kamiónov už nemusí prechádzať cez mesto a zaťažovať Prístavný most, ale darí sa ho odkláňať na nový diaľničný úsek.

Rovnako netreba zabúdať na roky nesplnených sľubov pri dostavbe diaľnice medzi Bratislavou a Košicami po roku 2010. Aj tu sa potvrdilo, aký veľký rozdiel vie byť medzi avizovanými krokmi a realitou bežných dní.

Zdroj: HN