Spravodajstvo

Vodič vykázal matku s dieťaťom z autobusu, pretože plakalo. Je toto možné aj u nás?

Dieťa plakalo a kričalo. Ženu preto vodič vyzval, aby aj s dieťaťom vozidlo opustili. Niektorí ľudia stoja na strane vodiča, iní matky. Mohlo by sa toto stať aj na Slovensku?

Vydané Text: 

Minulotýždňový prípad z Viedne vzbudil kontroverzie. Čo sa stalo? Na jednej zo zastávok nastúpila do mestského autobusu 13A spoločnosti Wiener Linien žena s dieťaťom. Sedela hneď za vodičom a v určitom okamihu dieťa začalo plakať a kričať a matka ho nevedela utíšiť. Ako uvádzajú aj rakúske médiá, autobusár následne matku aj s dieťaťom z autobusu vyhodil, čo je však nešťastne zjednodušený opis situácie.

Vodič v skutočnosti najprv požiadal ženu, aby dieťa upokojila. Poradil jej, aby zmenila situáciu, aby sa dieťaťom nadýchala čerstvého vzduchu. Žena však odmietla a podľa rakúskeho denníka Kronen Zeitung reakcia matky situácii nepomohla. O dve alebo tri zastávky ďalej ich oboch vykázal z autobusu.

Niektorí čitatelia vodiča slovne upálili na hranici. Dá sa povedať, že žena sa snažila dieťa utíšiť a jeho plač nebol jej vinou. Iní sa vodiča zasa zastali s tým, že má na takýto krok právo. Diskusia okolo prípadu sa zaradila k lokálne vychyteným témam a je zaujímavá aj pre Slovákov, keďže prostriedky verejnej prepravy využívajú tiež.

Inzercia

Inzercia

Vodiči vozidiel Wiener Linien majú právo vykázať cestujúcich z dvoch dôvodov: po prvé, ak porušia podmienky prepravy, a po druhé, ak by ich ďalšia preprava vytvorila nebezpečné situácie.

Vodič preberá zodpovednosť za bezpečnosť cestujúcich a cestnej premávky. Ak ho kričiace dieťa rozptyľovalo a bolo príčinou nepozornosti, mal právo spraviť aj takéto nepopulárne rozhodnutie. Na stranu vodiča sa postavila aj samotná spoločnosť, ktorá ho zamestnáva.

Dôležité je dodať, že incident sa odohral v mestskom autobuse. Žena teda mohla vystúpiť, upokojiť dieťa a nastúpiť do najbližšieho autobusu. To vo svojom vyhlásení zdôraznil zamestnávateľ vodiča, Wiener Linien.

Inzercia

Inzercia

Môže byť rodič s plačúcim dieťaťom vyzvaný, aby opustil autobus aj na Slovensku?

Predstavme si, že by podobný scenár nastal aj v našich podmienkach. Nie je to niečo nepredstaviteľné, pretože kto cestuje autobusmi, trolejbusmi, električkami či vlakmi, má s plačúcimi deťmi a konfliktnými osobami skúsenosti. Požiadal by vodič rodiča, aby vystúpil z vozidla mestskej hromadnej dopravy, pretože jeho dieťa neutíchajúco plače? V predpisoch väčšiny prevádzkovateľov je ustanovenie v rôznych formuláciách o tom, že cestujúci je povinný dodržiavať zásady spoločenského spolunažívania.

Patrí do tohto kontextu aj plačúce malé dieťa v kočíku? Len teoreticky, pretože záleží na okolnostiach.

Prepravný poriadok IDS BK napríklad v časti Článok A.7 Vylúčenie z prepravy uvádza nasledovné:

  • A.7.1 Do vozidla nemajú prístup alebo sa z prepravy môžu vylúčiť osoby, ktoré sú zjavne pod vplyvom alkoholu alebo iných návykových látok a osoby, ktoré pre chorobu, mimoriadne znečistenie odevov alebo z iných dôvodov môžu byť cestujúcim na ťarchu.
  • A.7.2 Oprávnená osoba dopravcu môže z prepravy ďalej vylúčiť:
    • a) osoby bez platného cestovného lístka, ktoré nesplnia povinnosť zaplatiť cestovné a sankčnú úhradu,
    • b) osoby, ktoré ohrozujú bezpečnosť premávky, svoju vlastnú alebo ostatných cestujúcich a osoby, ktoré aj po upozornení pracovníka dopravcu nedodržiavajú ustanovenia prepravného poriadku,
    • c) osoby, ktoré obťažujú iných cestujúcich alebo oprávnenú osobu dopravcu,
    • d) batožiny nevyhovujúce ustanoveniam tohto prepravného poriadku.
  • A.7.3 Vylúčenie z prepravy po začatí cesty sa uskutočňuje s ohľadom na zdravie alebo bezpečnosť vylučovanej osoby pri vystupovaní. Osobu mladšiu ako 15 (pätnásť) rokov možno vylúčiť z prepravy len na zastávke.
  • A.7.4 Cestujúci, ktorý bol z prepravy vylúčený neprávom, má právo na vrátenie cestovného, prípadne dovozného.

Za zmienku stojí aj Článok A.10 Preprava detských kočíkov a invalidných vozíkov:

  • A.10.1 Cestujúci s detským kočíkom a/alebo invalidným vozíkom môže nastúpiť a prepravovať sa len s vedomím vodiča. Požiadavku na nástup dáva cestujúci zdvihnutím ruky alebo ústne. Súhlas s nástupom prejaví vodič posunkom alebo ústne, pričom vodič má možnosť odmietnuť prepravu detského kočíka alebo invalidného vozíka v prípade, ak prevádzkové podmienky vo vozidle túto prepravu neumožňujú. Pred vystúpením je povinný upozorniť vodiča na výstup stlačením príslušného signalizačného tlačidla, ak je ním vozidlo vybavené.

Vodič autobusu rodiča s dieťaťom teda zrejme nevyhodí. Výnimkou by mohla byť situácia, keď by sa rodič správal agresívne alebo inak nevhodne.

Niekoho iného však vodič „vyhodiť“ môže, a to aj bez prejavov agresivity či inak nevhodného správania. Ide o cyklistov.

Prepravné poriadky dopravcov spravidla umožňujú prevoz bicyklov aj v autobusoch a vôbec prostriedkoch verejnej prepravy, avšak po upovedomení vodiča. Preto môže niekedy dochádzať k tomu, že vodič počas jazdy zastaví a vykáže cyklistu z vozidla, pretože ten mu o preprave bicykla nedal vedieť vopred.

Súhlas s nástupom prejaví vodič posunkom alebo ústne, pričom vodič má možnosť odmietnuť prepravu bicykla v prípade, ak prevádzkové podmienky vo vozidle túto prepravu neumožňujú, uvádza prepravný poriadok IDS BK. Pri nástupe má prednostné právo pred cestujúcim s bicyklom cestujúci na invalidnom vozíku alebo cestujúci s detským kočíkom bez ohľadu na to, v akom poradí sa na zastávku dostavili.

Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut. 
  • Predstavenie

    Viac dynamiky / Lexus UX 300h

  • Keď je niečo dobré, už sa toho nechytajte. Alebo to ešte vylepšite! Lexus sa pri svojom mimoriadne úspešnom modeli UX vybral tou druhou cestou. Obľúbený luxusný crossover je teraz ešte dynamickejší. Privítajte vylepšenú verziu UX 300h.

      
  • Rozhovor

    Prvoradá je spokojnosť našich zákazníkov, hovorí Erika Tanečková z TANEX TRNAVA, ktorý predáva aj SsangYong

  • Spoločnosť Tanex s. r. o. je tu s nami už vyše 30 rokov. Začala predajom ojazdených automobilov a časom sa vypracovala na obľúbeného predajcu a poskytovateľa širokého spektra služieb motoristom. Nedávno pribudla pod jej krídla aj značka SsangYong. To je skvelý námet na rozhovor s konateľkou spoločnosti, Erikou Tanečkovou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi

  • Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Športový crossover

    Predstavujeme CUPRA Formentor: Rodí sa ikona

  • Model Formentor vznikol ako prvý vlastný model značky Cupra. Pri prvom predstavení vyvolal rozruch a vzbudil veľký záujem, čím pomohol, že sa nová značka naplno presadila. Odvtedy sa Cupra zapísala do povedomia a Formentor si získal mnoho priaznivcov.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024