LIFESTYLE | Yamaha Ténéré 700 World Raid: Púštna líška

Stéphane Peterhansel. Chlapík, ktorý 14-krát vyhral Rely Dakar a získal prezývku Púštna líška. Dovedna 6-krát sa mu to podarilo na motocykli Yamaha. Dosť na to, aby si to Yamaha pripomenula špeciálnym strojom.

Vydané  Text: 

Priaznivcom motoristického športu netreba tohto francúzskeho velikána predstavovať. Za 14 víťazstiev na Dakare si zaslúžil nesmrteľnosť a pozíciu idola. Po 6 víťazstvách na motocykli značky Yamaha prišlo osem víťazstiev v automobiloch značiek Mitsubishi, Mini a Peugeot. A tak nečudo, že Yamaha sa rozhodla upraviť svoj model Ténéré vo verzii World Raid do farebnej kombinácie, v ktorej Púštna líška, ako Peterhansela prezývali, získal v roku 1993 svoje tretie víťazstvo v rade.

Všetko pre terén

Aby som nekazil zážitok z obrázkov, dovolil som si použiť tie, ktoré Yamaha poskytla aj s týmto majstrom dún. Určite vyzerajú lepšie, než keby som na nej sedel ja. No a čo prináša samotný model Yamaha Ténéré 700 World Raid?

Predovšetkým široký potenciál na jazdu v teréne. No nielen tam. Motocykel zvládne aj asfaltové presuny a veľmi dobre sa s ním jazdí po rozbitých mestských cestách. Pruženie určené do náročného terénu zvláda nerovnosti bez zaváhania a vzhľadom na tuhšie nastavenie sa nemusíte obávať ani náklonov v zákrutách počas prejazdov cez horské priesmyky. Ténérka dostala univerzálnu dušu a veľmi zábavne vás zoberie všade tam, kde sa s ňou rozhodnete vyraziť.

No najlepšie sa cíti v teréne. Tam využijete jej vypínateľné ABS. Pritom je na vás, či ho necháte pôsobiť aspoň na predné koleso, alebo ho vypnete úplne. Potom je už všetko vo vašich rukách, nohách a hlave. Ak som spomínal terénne zameranie, tak celý stroj sa prispôsobil tomu, aby sa vám v teréne jazdilo čo najlepšie. Odpruženie pracuje vpredu so zdvihom 23 cm, vzadu 22 cm. Prednú obrátenú vidlicu aj zadné kĺbové odpruženie si pritom plne nastavíte podľa vlastných potrieb. Jazde v teréne sa prispôsobili aj širšie stúpačky pre lepšiu oporu počas jazdy. No a keďže počas jazdy postojačky, čo je v teréne skoro stále, sa potrebujete dobre zaprieť stehnami, dostalo sedadlo vpredu dostatočné zúženie, aby ste vedeli dobre manévrovať. V tomto prípade poteší čalúnenie sedadla potiahnuté vysoko na nádrž, ako aj široké boky nádrže, ktoré chránia nohy pred konármi, ako aj pred nepriaznivým počasím.

Mesto je moje / Test Yamaha XMAX 300 Tech MAX

Nekonečná energia

Konštruktéri pri stavbe modelu Yamaha Ténéré 700 World Raid veľmi dobre vedeli, čo potrebujú cestovatelia po nehostinných prostrediach. Preto nad na výšku orientovaný 5-palcový TFT displej umiestnili hrazdu, na ktorú si potom môžete pripevniť navigáciu či mobil. Aby ste sa nemuseli obávať o energiu, nájdete poruke aj USB konektor. Na displeji dobre vidíte všetky informácie aj na priamom slnku, aj postojačky, akurát chýba zobrazenie dojazdu podľa aktuálneho stavu paliva. Síce za rozšírenie prednej časti čiastočne môže dvojica nádrží s celkovým objemom 23 litrov, čo by malo stačiť na približne 500 km, no keď popustíte uzdu svojim vášňam, môže spotreba stúpnuť a zrazu vám nebude vychádzať matematika. Našťastie medzi nádržami nemusíte prepínať. Len tankovať musíte každú zvlášť, preto máte pred sebou dva tankovacie uzávery.

Radový dvojvalec posúva na zadné koleso viac ako dosť energie a keď s ňou viete dostatočne narábať, zaručí vám množstvo zábavy. Akurát by som to asi nepreháňal so spolujazdcom. Sedadlo síce má dve časti, no vzadu by som videl skôr vaky s batožinou. Pre človeka by to naozaj nemuselo byť pohodlné. Tuhšie čalúnenie vyššie umiestneného sedadla predstavuje pri zastavení výzvu pre nižších jazdcov, vysokí ho s radosťou ocenia. A koľko vydržíte sedieť na jeden záťah? Dovolím si tvrdiť, že to záleží od vašich skúseností a tréningu. Sám viem, že na konci sezóny, kedy som aj s týmto motocyklom jazdil, to bolo určite viac, ako by som zvládol na jej začiatku. Majstri plechového pozadia by sa na to istotne pozerali inak a po svojom.

Keď spomínam pozadie, tak tomu dominuje výfuk, v tomto prípade už priamo od Akrapoviča. Jeho zvuk lahodí uchu a nie je natoľko agresívny, aby vzbudzoval pohoršenie. No všetci v premávke vedia, že idete. A pôjdete, veru, radi. Pružnosť motora, ľahkosť s presnosť radenia prevodových stupňov, ochota jazdiť po asfalte do zákrut. To všetko Yamaha Ténéré 700 World Raid zvláda ukážkovo. Až by ste nepovedali, že ide o stroj primárne navrhnutý do terénu. Skôr ide o univerzála, s ktorým sa radi vydáte na druhý koniec ktoréhokoľvek kontinentu. Len odporúčam, aby to nebolo po diaľnici. Tam by vám chýbal tempomat, ktorý nie je v ponuke. Všade inde vám postačí číra radosť z prejdenej vzdialenosti. Tú umocňujú aj široké riadidlá, pričom pokoj im zabezpečuje nastaviteľný tlmič Öhlins. Potom je už úplne na vás, kam sa vyberiete. Yamaha Ténéré 700 World Raid vás tam rada zoberie.

Technické údaje Yamaha Ténéré 700 World Raid
Motor R2, 689 cm³
Výkon motora 54 kW/ 73 koní pri 9 000 ot./min
Krútiaci moment 68 Nm pri 6 500 ot./min
Pohon reťaz
Prevodovka M6
Objem nádrže 23 l
Palivo benzín
Pneumatiky predná; zadná 90/92 R21; 150/70 R18
Hmotnosť 220 kg
Cena  od 12 990 eur





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement