- Spoločnosť Waymo simulovala 72 vážnych dopravných nehôd, ktoré sa reálne stali.
- Umelá inteligencia dokázala zabrániť nehodám v 82 % z pozície ohrozeného.
- Nedokázala zabrániť nehodám pri náraze iného vozidla zozadu.
- Pri strete s chodcom a cyklistom zabránila všetkým nehodám.
Počas simulácii nehôd, ktoré by za prítomnosti reálneho vodiča viedli k úmrtiu alebo vážnym následkom, dokázal virtuálny vodič Waymo úspešne vyriešiť väčšinu situácii.
Spoločnosť Waymo zverejnila štúdiu, v ktorej ukazuje simulácie 72 vážnych dopravných nehôd, ku ktorým reálne došlo medzi rokmi 2008 a 2017 v Arizone. Arizonské mesto Chandler využíva spoločnosť na testovanie svojich autonómnych taxíkov s autonómnym riadením štvrtej úrovne.
Výsledky štúdie ukázali, že autonómne vozidlá dokázali zabrániť takmer všetkým nehodám okrem tých, keď do nich narazilo iné vozidlo zozadu. Vo veľmi náročných situáciách dokázali autonómne vozidlá aspoň výrazne zmierniť následky nehody.
V dvadsiatich situáciách boli súčasťou nehody cyklisti a chodci. V týchto prípadoch dokázali vozidlá Waymo úspešné zabrániť všetkým nehodám.
Simulácie nehôd dvoch áut prebiehali z obidvoch pohľadov, vinníka aj ohrozeného. Celkovo 91 takýchto simulácii ukázalo, že v pozícii ohrozeného dokázala umelá inteligencia zabrániť simulovaným nehodám až v 82 percentách. Prekvapivé je, že vo väčšine prípadov si zásah nevyžadoval prudké brzdenie ani zmenu smeru jazdy.
V 10 percentách dokázalo autonómne vozidlo zmierniť následky stretu vozidiel a znížiť tým riziko zranenia vodiča 1,3 až 15-krát.
V situáciách, kedy išlo vozidlo konštantnou rýchlosťou alebo stálo a narazilo doňho zozadu iné vozidlo, nedokázalo autonómne vozidlo stretu zabrániť. Takýchto situácii bolo z celkového počtu simulácii 8 percent.
Riaditeľ bezpečnostného výskumu Waymo Trent Victor vidí v autonómnom riadení možnosť zlepšiť bezpečnosť na cestách. Za najlepší spôsob, ako zmenšiť pravdepodobnosť vážneho zranenia považuje vyhýbací manéver, ktorý vozidlo použilo v 10 percentách situácií, kedy ohrozený nedostal prednosť na križovatke.
Prečítajte si aj:
Aktuálne spoločnosť Waymo testuje autonómne vozidlá vo Phoenixe, hlavnom meste Arizony, ktoré sa vyznačuje suchým a predvídateľným počasím.
Problémom, ktorý zatiaľ zostával nevyriešeným, je dážď a sneh. V takýchto prípadoch sedí vo vozidle vodič, ktorý môže v prípade potreby zasiahnuť, ale modifikované Chryslery Pacifica od Waymo One prekonali aj tento problém a jazdia v uliciach Phoenixu bez zásahu človeka aj za nepriaznivého počasia.
Google, pod ktorý Waymo patrí, pracuje na autonómnej technológii riadenia už od roku 2009 a testovanie v bežnej premávke prebieha už siedmy rok. Jeho autonómne vozidlá najazdili dokopy viac než 30 miliónov kilometrov a ďalších 20 miliónov počas simulovaných jázd.
Prečo teda ešte ich autonómne vozidlá nepoužívame? Aj keď je Waymo vo vyvíjaní autonómnej technológie najďalej, jeho vozidlá nie sú dostupné koncovým zákazníkom.
Jediná spoločnosť, ktorej sa niečo také podarilo, je Honda, ktorá pred pár dňami ako prvá na svete začala predávať vozidlá s automatickým riadením úrovne 3.
Prečítajte si aj:
Zdroje: