Zohnať náhradné diely na auto? Pri nových modeloch čoraz väčší problém, tvrdia servisy

Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu. Digitalizácia automobilov a snaha automobiliek udržiavať svoju techniku „pod pokrývkou“ vyvolávajú celkom novú a nebezpečnú situáciu na trhu s pozáručnými opravami.
Vydané  Text: 
Aftermarket sa stretáva s pomerne novým a zdanlivo ťažko riešiteľným problémom. Obrovské množstvo náhradných dielov na automobily je nemožné presne idenfitikovať alebo kategorizovať a vraj sa situácia stále zhoršuje. Moderné automobily sú mimoriadne komplikované stroje, ktorých úlohou už dávno nie je iba doprava z bodu A do bodu B. Nespočetné možnosti personalizácií interiérov a exteriérov, technického vyhotovenia a doslova nepreberné množstvo modelov vytvára chaos v aftermarkete. Situácia je vraj natoľko vážna, že Európska komisia si ešte v roku 2018 nechala vypracovať komplexnú správu od agentúry Ricardo o o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel (RMI – ang. – repair and maintenance information), najmä pokiaľ ide o **identifikáciu dielov**. Ukázalo sa, že **aftermarket sa stretáva s nedostatočnou informovanosťou o jednotlivých náhradných dieloch**, na základe čoho trpí jeho konkurencieschopnosť. V skratke to znamená, že zákazníci prichádzajú do servisov s poruchami, ktoré si vyžadujú výmenu dielov, avšak servis nemá šancu zistiť, o aký diel vlastne ide.
Problémom je okrem neefektívne fungujúceho systému vzájomnej informovanosti aj skutočnosť, že jednotlivé diely sa líšia nielen medzi jednotlivými modelmi automobilov, **ale aj v rámci jednej modelovej série** podľa úrovne výbavy či verzie. Na prvý pohľad totožné náhradné diely tak nemusia byť kompatibilné s autom v servise. Do štúdie bolo zapojených 167 respondentov, všetci účastníci aftermarket trhu produkujúci a podieľajúci sa na dodávkach náhradných dielov (teda výrobcovia a distribútori). Respondenti odhadovali, že **10 percent všetkých objednávok obdržaných za posledných 12 mesiacov nebolo identifikovateľných**, najmä kvôli nedostatku prístupu k identifikačným informáciám o dielach. 75 percent respondentov sa domnieva, že percento dielov, ktoré nemôžu byť jednoznačne identifikované v katalógoch, sa v najbližších 5 rokoch bude zvyšovať, a najväčší podiel respondentov (48 percent) očakáva až výrazný nárast.
Podľa respondentov to je spôsobené dvoma hlavnými dôvodmi. Po prvé, rastúca zložitosť technológií vozidiel vyplývajúce z digitalizácie a zvýšenie počtu modelov vozidiel a rozmanitosti ich vybavenia. Po druhé, výrobcovia vozidiel nechcú zdieľať informácie o vozidlách, aby si udržali konkurenčnú výhodu, uvádza správa.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.