PRVÝ TEST novej KIA NIRO: Toto je nový zlatý štandard pre crossovery
Kia Niro predchádzajúcej generácie je na niektorých trhoch predajnou jednotkou spomedzi všetkých modelov výrobcu. Generačne sa však podstatne zlepšilo, čo z neho očakávane spraví lídra aj v ďalších regiónoch, možno i u nás.
Vydané Text: Erik Stríž
Ešte stále sa spytujete, prečo má Kia v portfóliu dva veľmi podobné modely, Soul a Niro? Vedzte, že zatiaľ čo Soul je u nás v predaji výhradne ako elektromobil, Niro bude mať pestrejšiu ponuku. Nové Niro je navyše značne dlhšie a vďaka modernej podvozkovej platforme K3 dosahuje slušný rázvor 2 720 mm. Medzigeneračné výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite, bezpečnosti aj torznej tuhosti. Hmotnosť karosérie sa znížila o 20 kg a aj keď torzná tuhosť má byť lepšia len o percento, na nás celkom zapôsobila.
Novú Kiu Niro sme mali možnosť vyskúšať ešte ako prototyp v plne elektrickej a hybridnej verzii. Podľa slov produktového špecialistu išlo o vozidlá, ktoré sa na 95 percent zhodujú s tými v sériovej produkcii, tých päť percent prezrádzalo zopár ešte nedokončených detailov na karosérii. Vieme však už dnes posúdiť, že Niro spravilo citeľný krok vpred v jazdných vlastnostiach a na naše prekvapenie v elektrickej verzii jazdilo aj v dramatických prevýšeniach na talianskom pobreží s nízkou spotrebou energie. Navyše, so šírkou 1 825 sa ešte stále dobre šoférovalo aj úzkymi a kľukatými janovskými uličkami.
### Taký správne veľký crossover
Posed patrí skôr k tým vyšším, čo sa s vysokými oknami podieľa na výbornom výhľade z miesta vodiča. Zadní pasažieri sú ešte o niečo vyššie, nepochybne je to dobrá správa pre všetkých rodičov, ktorí do autosedačiek nakladajú deti, a pre seniorov. Priestorové pomery sú väčšie ako v predchádzajúcej generácii, nejde však o zásadné zmeny.
Dvaja dospelí sa dozadu usadia pohodlne, majú nastaviteľné chrbtové operadlá, zvlášť oceňujeme veľkorysý priestor na kolená a zadné výduchy klimatizácie. Stredové operadlo plní úlohu lakťovej opierky a na zemi nie je tunel, za čo patrí výrobcovi pochvala. Ďalšiu si zaslúži za to, že pod prednou kapotou našiel priestor pre frunk, teda predný kufor s priestorom na nabíjacie káble, ktoré sa nemusia váľať v kufri. Takto to má byť!
Predná časť interiéru prešla azda najvýznamnejšou premenou. Je adaptáciou interiérov z modelov Sportage a EV6, to znamená volant vo vegánskej koži, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s online službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu.
Aby ste nemuseli spúšťať oči z cesty, je tu 10-palcový projekčný head-up displej. K bezpečnosti počas jazdy napokon prispieva aj balíček technológií DriveWise, z ktorých niektoré môžete ovládať priamo z volantu (tempomat, udržiavanie v strede pruhu). Materiálové vyhotovenie považujeme za dobré, aj keď lesklé plochy doslova pozývajú škrabance a nečistoty. Aj keď išlo o prototyp, nenašli sme nedostatky v kvalite ani ergonómii. Keby mali haptickú odozvu aj virtuálne tlačidlá, bolo by to ideálne.
### Ticho a ľahko
Niro v elektrickej verzii ponúka maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment do 255 Nm, sľubuje dojazd až 460 km (WLTP). To by platilo pri kombinovanej spotrebe 16,2 kWh/100 km, nám sa počas jazdy bez rekuperácie a v kopcoch podarilo dosiahnuť 17 kWh/100 km. Rovnako ako EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante. Ich vplyv na responzívnosť riadenia a pohonu je signifikantný.
Zatiaľ čo v režime ECO je Niro rozvážne a umožňuje plynulé rozjazdy, v režime SPORT vie v serpentínach zabaviť. Napriek vysokej karosérii a pasívnemu podvozku sa nakláňa iba mierne, pri mestských rýchlostiach nedáva tušiť o svojich limitoch a zvlášť dobre si vie poradiť s nedokonalosťami vozovky. Najmä v dorazoch stlmí údery takmer do stratena a celkovo auto pôsobí stabilne aj v zákrutách, nepochybne je to jeden z efektov použitia viacprvkovej zadnej nápravy.
Na diaľnici sa rovnako prejavili klady tejto platformy, ktorá elektromobilu dovoľuje jazdu rýchlosťou 167 km/h s dobrou pružnosťou aj po presiahnutí 130 km/h. Čo nás prekvapilo najviac? Azda účinné odhlučnenie kabíny od okolia, neustály prúd skútrov a nákladiakov sme takmer nepočuli. Tých, ktorí sa rozhodnú pre hybridnú verziu, nepochybne poteší atmosférický štvorvalec 1,6 GDi, ktorému s rozjazdmi pomáha elektrický motor s výkonom len 32 kW, ale krútiacim momentom až 170 Nm. Rozjazdy tak môžu byť pekne divoké, ak to situácia vyžaduje. Zaujímavosťou je odstránenie mechaniky spiatočky, čím sa ušetrilo 2,3 kilogramu – spätný chod zabezpečuje výlučne elektromotor.
Pre úplnosť dodajme, že plug-in hybrid využíva rovnaký benzínový motor ako hybrid, ale silnejší elektrický motor a trakčný akumulátor umožňuje elektrickú jazdu na trase dlhej až 65 km. Okrem toho ponúkne Greenzone Drive Mode – funkciu, ktorá samočinne alebo na pokyn vodiča vytvára zóny s predvoleným elektrickým jazdným režimom.
### KIA NIRO – TECHNICKÉ ÚDAJE
Verzia | Niro HEV | Niro PHEV | Niro EV |
Pohon | Hybridný, benzín + elektrina najmä pri nízkych rýchlostiach, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) | Káblom nabíjateľný plug-in hybrid, benzín + jazda na elektrinu, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) | Káblom nabíjateľný, elektrický pohon predných kolies, bezstupňová prevodovka |
Systémový výkon kW | 104 (141) | 135 (183) | 150 (204) |
Benzínový motor | 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický | 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický | – |
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min | 77 (105) / 5 700 | 77 (105) / 5 700 | – |
Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. | 147 / 4 000 | 147 / 4 000 | – |
Elektrický motor | |||
Najvyšší výkon kW (k) | 32 (44) | 62 (84) | 150 (204) |
Najvyšší krút. moment Nm | 170 | 203 | 255 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 420×1 825×1 545 / 2 720 | 4 420×1 825×1 545 / 2 720 | 4 420×1 825×1 570 / 2 720 |
Batožinový priestor dm3 | 451 / 1445 | 348 / 1342 | 475 / 1392 + 20 l frunk |
Najvyššia rýchlosť km/h | 165 | 168 | 167 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 10,4 | 9,6 | 7,8 |
Objem nádrže / Kapacita akumulátora | 42 l / 1,32 kWh | 37 l / 11,1 kWh | 64,8 kWh |
Elektrický dojazd | – | 59 – 65 | 460 |
Kombinovaná spotreba | 4,4 – 4,7 l/100 km | 0,8 – 1,0 l/100 km | 16,2 kWh/100 km |
Emisie CO2 g/km | 100 – 107 | 19 – 23 | 0 |
Bev, Crossover, Ecomoto, Elektro, Elektromobil, Ev, Google News, Google Správy, Hev, Hybrid, Kia, Kia Blog, Kia Niro, Odporúčané, Phev, Plug-In Hybrid, Prvá Jazda, Prvy Test, Recenzia, Slovensko, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk