Legendárna Avia definitívne končí!

Legendárny československý výrobca nákladných áut ohlásil definitívny koniec.
Vydané  Text: 
Takmer každý deň čítame o negatívnych dôsledkoch koronakrízy na ekonomiku a nevyhýba sa ani legendárnym automobilkám, ktoré u nás pozná azda každý. Rovnako ako iné značky, ani automobilke Avia sa nedarí spĺňať prísne emisné pravidlá a nie je schopná cenovej konkurencie, preto prišla s rozhodnutím definitíve ukončiť výrobu automobilov. Ešte pred pár mesiacmi pritom Avia plánovala začať s výrobou nákladných elektromobilov, čím by dokázala konkurovať iným značkám a spĺňala by tiež emisné normy. Tomu je však v čase koronakrízy koniec. Podľa vyjadrenia Andreja Čírteka, hovorcu skupiny Czechoslovak Group, pod ktorú Avia patrí, je projekt Avie na elektrický pohon v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednajú. Podľa predchádzajúcich plánov chcela spoločnosť vyrábať 400 vozidiel ročne, v skutočnosti ich však bolo iba niekoľko desiatok. Problémom bol aj drahý vývoj a homologizácia, ktoré by zabezpečili spĺňanie prísnej emisnej legislatívy a v neposlednom rade neistý predaj a konkurencia, ktorá dokázala predávať autá za nižšie ceny. Podľa Čírteka je možné, že sa Avia v budúcnosti znovu objaví, ale pravdepodobne už nebude vyrábať nákladné automobily. Avia však aj naďalej bude vyrábať náhradné diely a vykonávať homologizačné zmeny na už existujúcich modeloch nákladiakov. Spoločnosť Avia založili v roku 1919 dvaja inžinieri – Pavol Beneš a Miroslav Hajn v Prahe – Letňanoch. Jej pôvodným zámerom bola oprava a výroba lietadiel. V rokoch 1928 – 1929 sa stala spoločnosť súčasťou koncernu Škoda. V tom období aj počas vojny vyrábala vojenské aj civilné lietadlá, napríklad aj sovietsky bombardér SB-2. Až od roku 1963 sa preorientovala na výrobu automobilov a o 5 rokov neskôr začala vyrábať nákladné vozidlá pod licenciou francúzskej spoločnosti Renault-Saviem. Od roku 1995 automobilka patrila pod juhokórejskú firmu Daewoo, ktorá ju modernizovala v roku 2000 vyrobila nový model rad D. V rovnakom roku ju kúpila indická automobilka Ashok Leyland a od roku 2016 patrí pod Czechoslovak Group.

LADA na Slovensku končí!

Pod koniec automobilky sa podpísali prísne emisné limity, ktoré nedokáže splniť. Zmiznú však jej autá z nášho trhu úplne? Čítajte ďalej.








Pokračujte na ďalší príspevok »