Aktuality

Automobilky prosia EÚ o milosť! Ak s týmto problémom nič neurobia, doplatíme na to všetci

EU, emisie, vlajka, legislativa, škoda,
Vytvoril - Peter Orosz

Výrobcovia automobilov musia tento rok predať veľa elektrických a plug-in hybridných automobilov, aby znížili poplatky za pokuty spojené s emisiami CO2. Korona však spomaľuje nástup veľkosériového predaja elektromobilov a sotva príde prielom, ktorý by znížil miliardové pokuty.

Poriadne natesno by to bolo aj bez vírusu: od tohto roka môžu všetky automobily jedného výrobcu predané v Európe vypustiť v priemere iba 95 g CO2/km. Existujú drobné rozdiely v závislosti od výrobcu. Pre PSA-Opel to znamená 91 g, pre Mercedes a BMW 102 gramov. Automobilky, ktoré vyrábajú ťažšie autá, majú teda o čosi viac manévrovacieho priestoru, ciele však stále zostávajú ambiciózne: 95 g/km zodpovedá spotrebe 4,1 l benzínu na 100 km, pri 102 g je 4,4 l/100 km iba o chlp viac. Aktuálne spaľovacie motory to akosi zvládajú iba v malých automobiloch. Aby sa automobilky vyhli plateniu pokút za CO2, musia predávať veľa elektromobilov a plug-in hybridov, pretože tie majú veľmi priaznivé výsledky: nabíjacie hybridy dokážu zísť na 50 g, elektromobily si píšu 0 g, aj keď pri ich výrobe vznikajú emisie CO2.

nafta, dym, benzín, emisie, co2 nox, ilustračné foto

Na to, aby mohli automobilky rátať s výrazným znižovaním CO2, musia začať vyrábať elektromobily. A v tomto prípade sú v nezávideniahodnom zovretí. Audi má nedostatok batérií a tak nemôže naplno rozbehnúť výrobu modelu e-tron, s podobnými problémami zápasí aj Mercedes a jeho model EQC. VW síce dokázal pred koronavírusom už plynulo vyrábať model ID.3, no pre problémy so softvérom sa autá ešte nedostali k zákazníkom a čakajú na finálny operačný systém. A aby to nebolo málo, museli takmer všetci výrobcovia zatvoriť fabriky. Na nútenej dovolenke sú v podstate aj vývojové oddelenia a dodávatelia. A tých teraz nevyhnutne treba na rozbehnutie elektrickej ofenzívy.

Tí, ktorí si objednali elektromobil, sa musia spoľahnúť na svoju trpezlivosť viac, ako pôvodne očakávali. Záujemcovia o rýchlo dostupné nové vozidlo sa tak musia pozrieť na ponuku modelov so spaľovacími motormi. Ich výroba síce tiež stojí, no predajcovia majú skladové zásoby nových vozidiel. Zopár by sa ich našlo aj s alternatívnymi pohonmi. A keď sa pásy opäť rozbehnú, podarí sa s konvenčnými autami rýchlejšie dosiahnuť predajné a výrobné čísla ako s elektromobilmi, ktoré ešte nie sú úplne vyvinuté.

VIDEOTESTY AMŠ

Koľko by mohol stáť automobilky nedostatok elektromobilov, ukazuje príklad prepočtu s hodnotami z roku 2019: Mercedes predal minulý rok v Európe 900 000 vozidiel s priemernou hodnotou CO2 na úrovni 137 g/km, čo je o 35 gramov viac ako 102 gramov platných na rok 2020. Každý gram navyše znamená na každé predané auto pokutu 95 eur, čo sú dovedna takmer tri miliardy eur. A to len pre Mercedes. Ola Källenius, šéf koncernu Mercedes, ešte začiatkom marca poznamenal, že by rád vyrábal viac elektromobilov a plug-in hybridov, aby tým flotilové emisie stlačil o 20 percent a dostal sa tak čo najbližšie k hraničným hodnotám. Tieto ambície sa každým dňom strácajú v hmle karantény. Okrem strát priemyslu spôsobených vírusom prichádzajú plánované miliardové pokuty v najnevhodnejší čas.

Pokuty sa premietnu do cien nových vozidiel. Zaplatia ich tak samotní zákazníci.

Profesor Stefan Bratzel, riaditeľ Centra pre riadenie automobilového priemyslu (CAM) povedal, že neočakáva zmiernenie emisných pokút. Podľa jeho slov sú pokuty platné podľa európskeho práva a bol by zlý signál, ak by zákonodarcovia narýchlo upravovali zákony podľa potrieb. Iný pohľad sa však naskytuje do parlamentov v jednotlivých krajinách, kde sa prijímajú opatrenia na zníženie dopadov aktuálneho stavu a na záchranu pracovných miest. Argumentom na odloženia platnosti nariadenia o pokutách by mohlo byť aj to, že vďaka epidémii je mnoho podnikov zatvorených, ľudia sú doma, lietadlá na zemi a už len tieto samotné opatrenia prispievajú k poklesu emisií CO2.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie