Aktuality

O prezúvaní pneumatík na zimné kolujú dezinformácie: pozrite sa, čo hovorí zákon

Motoristi v spleti informácií na internete častokrát nevedia posúdiť, ktorá z nich je pravdivá. Dezinformácie sa šíria aj v súvislosti s dátumom prezúvania pneumatík z letných na zimné. Vtedy je najlepšie pozrieť sa priamo na to, čo hovorí zákon.

Zákon hovorí zreteľne: na bežnom osobnom motorovom vozidle či na ľahkej dodávke (M1, N1), ktoré jazdí väčšina motoristov, musia byť obuté zimné pneumatiky vtedy, keď je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza - a to bez ohľadu na dátumy.

Teda často uvádzané termíny od 15. novembra do 31. marca platia pre vozidlá iných kategórií (M2, M3, N2 a N3). Tie v uvedenom časovom rozpätí musia mať zimné pneumatiky aj v prípade, že ešte nesneží a nemrzne.

Do celej veci však vstupuje skutočnosť, že letné pneumatiky počas nízkych vonkajších teplôt pod 7°C strácajú niektoré svoje vlastnosti a stávajú sa tak menej bezpečnými. Preto by mal každý zodpovedný motorista naplánovať prezutie letných pneumatík na zimné včas tak, aby mal v čase mrznutia alebo snehu zimné pneumatiky už na vozidle.

Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

DRUHÁ HLAVA > JAZDA VOZIDLAMI > Osobitosti premávky na diaľnici a rýchlostnej ceste

§ 38 Osobitosti premávky v zimnom období

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd, b) pre terénne motorové vozidlo c) pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

(4) Vodič vozidla je pred jazdou povinný odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Čo znamenajú kategórie vozidiel M1, M2, M3, N1, N2 a N3?

kategórie vozidiel M a N podľa dokumentu na webstránke Národnej rady Slovenskej republiky:

kategória M1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,
kategória M2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
kategória M3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg.

kategória N1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
kategória N2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
kategória N3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg.

To znamená, že bežné vozidlá, ako osobné autá, malé dodávky do 3,5 tony a mikrobusy s max. 8 sedadlami okrem vodiča spadajú pod kategórie M1 a N1.

Zimné pneumatiky, zimné pneu, sklad pneu, sklad s pneumatiami, prezúvanie, prezutie
Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie