Aktuality

Zákaz súkromného vlastníctva áut sa blíži! V Európe sa o tom už rozpráva.

Britská parlamentná komisia pre vedu a technológie nedávno vyhlásila, že krajiny nikdy nebudú uhlíkovo neutrálne, pokiaľ jednotlivé vlády nezakážu súkromné vlastníctvo automobilov. Vo svojej správe narážali najmä na konkrétny cieľ Veľkej Británie stať sa uhlíkovo neutrálnou krajinou už do roku 2050.

Komisia síce uznáva pozitívny účinok nízkoemisných a bezemisných vozidiel na uhlíkovú stopu, no zároveň kritizuje ich energeticky náročnú produkciu a spôsob získavania surovín pri výrobe. „V dlhodobom výhľade sa nezdá pravdepodobné, že by masové rozšírenie osobného vlastníctva automobilov bolo v súlade s výraznou cieľovou dekarbonizáciou. Vláda by jednoducho nemala napĺňať emisné ciele len podporovaním obmeny súčasných áut za ich nízkoemisné varianty.“

Škoda Octavia RS

Okrem toho skupinka poslancov v komisii vyzýva vládu, aby zakázala predaj áut s konvenčným pohonom (benzínové, dieselové a hybridné vozidlá) už do roku 2035.

„Počas nášho skúmania nás znepokojilo zistenie, že napriek ambíciám vlády eliminovať uhlíkovú stopu sú kroky nedostatočné. Potrebujeme, aby vláda namiesto slov začala s činmi,“ konštatoval Norman Lamb, predseda Komisie pre Vedu a Technológie.

Čo zákaz súkromného vlastníctva znamená v praxi? Bežný človek si nebude môcť ľubovoľne zaobstarať auto. Občania sa podrobia nejakému kvótnemu systému a s najväčšou pravdepodobnosťou by ste ako fyzická osoba museli požiadať o povolenie na kúpu automobilu, ktoré by vám musel odobriť štát.

Vďaka regulovateľnému počtu áut na cestách by sa tak teoreticky mohli znížiť emisie a vyriešiť dopravné zápchy v mestách. Niečo podobné už pritom existuje v Singapure, ktorý razantne obmedzuje počet áut na cestách.

Podľa nás však ide o zasahovanie do základných princípov demokracie a pevne veríme, že podobné návrhy zostanú zamknuté v šuplíku čo najdlhšie.

--Koniec článku--

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie