Má zmysel jazdiť rýchlejšie? Počítali sme, koľko času vám ušetrí jazda nad rýchlostným limitom
Ak jazdíme krátke trasy, jazda nad povoleným maximom nám dáva iba ilúziu skoršieho dojazdu.
Vydané Text: Erik Stríž
Robí to každý z nás
Slovensko má všadeprítomné obmedzenia maximálnej rýchlosti motorových vozidiel. V meste môžete jazdiť nanajvýš 50 km/h, mimo mesta 90 km/h a na diaľnici 130 km/h. Vo výnimočných úsekoch v mestách je povoľovaná rýchlosť 60 alebo 70 km/h a často sa stretávame s tým, že na diaľnici je, naopak, znížená na 110 km/h. Každý z nás však zvyčajne jazdí maximálnou povolenou rýchlosťou alebo vyššou. Odôvodňujeme to tým, že na tej rovnej päťdesiatke sú otáčky motora na trojke vysoké a na štvorke prinízke, že za toto ešte pokutu nedostaneme, že aspoň budeme o chvíľu skôr v cieli… je to pravda? Naozaj budeme rýchlejšie v cieli, keď budeme jazdiť o nejakých 5 či 10 km/h rýchlejšie a keď budeme predbiehať ostatných vodičov jazdiacich na povolenom maxime? Logika hovorí, že áno, ale o aký čas budeme rýchlejší? Do našich výpočtov **neberieme do úvahy všetky bežné dopravné obmedzenia**, pretože sa chceme dopátrať k odpovedi na otázku, ako sa tých pár km/h navyše prejaví v čase dojazdu.Počítali sme za vás: krátka trasa Bratislava – Malinovo
Počítali sme za vás: dlhšia trasa Bratislava – Galanta po starej seneckej
Bilancia
Je prirodzené a logické, že čím je trasa dlhšia, tým bude rozdiel v dojazde v rôznych rýchlostiach výraznejší. Ak ale uvažujeme nad relatívne krátkymi vzdialenosťami do 30 kilometrov, dupnutie do pedála a predbiehanie áut jazdiacich na povolenom maxime sa neprejaví tak zásadne. Samozrejme, najpodstatnejšie slovo vo všetkých prepočtoch majú **dopravné obmedzenia**, teda svetelné križovatky, zápchy, vedľajšie cesty, púšťanie chodcov a podobne. Práve tie sú zodpovedné za enormné zdržania v porovnaní s ideálnym stavom, ktorý by sme všetci priali, ale ktorý je v reálnom svete priam nedosiahnuteľný
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.