Continental nám ukázal svoje najlepšie vynálezy, mnohé budeme používať až o 20 rokov

Continental rozhodne nevyrába iba pneumatiky, ako sa mnohí domnievajú. Portfólio tohto nemeckého koncernu zasahuje do každého kúta mobility ako takej.
Vydané  Text: 

**TechShow 2019, Hannover, Nemecko** – Známy pneu-koncern nás v júli pozval na svoje najväčšie podujatie v Európe, ktoré organizuje pre vlastných zamestnancov a novinárov. V nemeckom Hannoveri pri motoristickom okruhu ADAC spoločnosť predviedla nielen svoje technologické vychytávky, ktorými mieni zmeniť svet osobnej a verejnej dopravy, ale aj odprezentovala svoje pneumatiky a asistenčné systémy na pestrom mixe automobilov.  

Prezentácia projekčných svetlometov a príchod na ADAC

Continental na Slovensku možno nevnímame úplne korektne. Pod tento koncern patria aj značky Barum či Matador, ktoré sú slovenskými i českými favoritmi, ale Continental ako taký mnohí považujú za zbytočný luxus. Nech je to už akokoľvek, pravdou je, že spoločnosť stojí na základoch vysokej profesionality. Prejavuje sa to nielen vo vývoji, výrobe a predaji pneumatík, ale aj na týchto „masových aktivitách“, kde je všetko zvládnuté perfektne do posledného detailu. Skrátka, cestovať na akciu Continentalu bol zážitok sám o sebe, a to nielen pre obsah, ale aj pre ľudí, ktorí celé podujatie organizovali. V úplnej prvej mini-prezentácii nás značka oboznámila s prototypom projekčných svetlometov s vysokým rozlíšením. Sú produktom spoločnosti OSRAM Continental a ich schopnosti sú pôsobivé. Počas jazdy vedia premietať na cestu rôzne upozornenia a usmernenia, eventuálne by v budúcnost mohli umožniť komunikáciu samojazdiacich áut s chodcami a cyklistami. Na cestu by napríklad premietali prechod pre chodcov ako znak toho, že im auto dáva prednosť. Viac som o projekčných svetlometoch písal v samostatom článku.
Motoristický areál ADAC v Hannoveri (Laatzene) možno porovnať s naším slovenským Slovakia Ringom v Orechovej Potôni, nájdete v ňom priestor pre športovú jazdu na okruhu, početné špeciálne úpravy vozoviek pre demonštrácie a testy bezpečnostných funkcií áut a motoriek, okrem toho sa tu nachádza obrovská budova pre konferencie. Na podujatí sa našlo uplatnenie snáď pre každý štvorcový meter tohto pôsobivého areálu.
 

Ekológia a bezpečnosť sú na prvom mieste

Prakticky všetky demonštrácie technológií a prezentácie sa týkali ekológie a bezpečnosti. Apel na ekológiu je všadeprítomný a zohľadňuje nielen uhlíkovú stopu počas používania technológií, ale aj pri ich výrobe a distribúcii. Bezpečnosť je pritom motivujúcim faktorom celého vývoja. Prechádzanie nehodám, konektivita, autonómia vozidiel, to sú kľúčové piliere stratégie značky. Prvú z prezentácií otvorila Cordula Ressing, šéfka komunikácie značky s verejnosťou. Uviedla zaujímavú myšlienku, že „mobilita je tepom života“ (Mobility is Heartbeat of Life). A firma je údajne pripravená na všetky formy mobility, vrátane tej vo vzduchu. V prezentácii pokračoval Stephan Rebhan, šéf vývoja pohonov a inovácií. „Autopriemysel čelí najväčším zmenám od vynálezu automobilu, a to pre nastupujúcu autonómiu, konektivitu a elektrickú mobilitu,“ tvrdil Rebhan. Tieto zmeny však neprebehnú hneď, ale v priebehu dekád. A ako firma dokáže predpovedať, čo sa bude diať v budúcnosti? „Nie z krištáľovej gule, ale z dôsledných analýz a vedeckých výskumov,“ povedal nám Rebhan. Continental vytvoril predpoveď viac ako 220 trendov, ktoré budú v blízkej budúcnosti dôležité a všetky zakomponoval do veľkej vizualizácie mesta budúcnosti, ktorú teraz všade komunikuje ako cieľ svojej stratégie. A všetky detaily v tejto vizualizácii sa zakladajú na vývoji, ktorý už teraz prebieha. Spoločnosť sa zameriava na mobilitu v mestách, keďže väčšina obyvateľov sveta ma v budúcnosti žiť práve v mestách.  
Kľúčové body pre mestskú mobilitu budúcnosti sú:
  • elektrifikácia s veľkou diverzitou pohonov a dopravných prostriedkov. Cieľom má byť redukcia emisií a cenová dostupnosť elektromobilov.
  • autonómne riadenie vozidiel bude realizované luxusnými autami s možnosťou manuálneho riadenia a podporou technológií úrovne 4 a 5. To však podľa Stephana nenastane skôr ako dve dekády. Dnes je realizovateľná iba 4. úroveň kvôli infraštruktúre, okrem toho sú dnes tieto technológie príliš drahé. Väčšia časť autonómnych vozidiel bude tých vo verejnej doprave, napríklad autobusy, trolejbusy, električky a podobne.
  • konektivita je viac ako iba pripojenie auta k mobilu, je o vzájomnej komunikácii medzi vozidlami, zvlášť autonómnymi. Trendom bude tiež komunikácia vozidiel s chodcami. Doprava má byť prepojená s celým mestom (smart cities). Demá už Continental realizuje v Číne na približne trojkilometrovom úseku ciest.
  Rebhan spomenul aj vodíkový pohon. Zatiaľ má vysokú cenu, ale jeho budúcnosť vidí vo verejnej hromadnej doprave. Technologické problémy sú už dnes prakticky vyriešené, ale treba sa poučiť z chýb zo zavádzania elektromobility – najprv je potrebné vybudovať infraštruktúru a až potom popularizovať nový typ pohonu. Cesty, ktoré nabíjajú autá počas jazdy, údajne nedávajú zmysel, význam má nabíjanie doma a na nabíjačkách. „Nabíjacie pruhy“ by boli zbytočne drahé. Spaľovacie motory tu budú ešte minimálne 20 až 25 rokov, ale napredovať budú hybridy. Skrátka, motory a pohony dopravných prostriedkov sa zmenia.
 

Dokonale prepojená doprava v meste

Autá, ktoré vidia aj za roh a vedia i o dopravnej situácii za ďalšou križovatkou. Koncept dokonale prepojenej dopravy je veľmi pôsobivý, pretože robí dopravu efektívnejšou a bezpečnejšou. Kamery umiestnené na strategických pozíciách posielajú získané dáta na cloud, kde sú aj pomocou umelej inteligencie vyhodnocované „v priamom prenose“ a následne zasielané všetkým vozidlám, pre ktoré by mohli byť dôležité. Značka ukázala konkrétny príklad: cez prechod kráča chodec, ktorý je krytý autobusom. Auto, ktoré ide popri tomto autobuse, dostane informáciu, že sa spoza rohu blíži chodec a spomalí, prípadne úplne zastaví.  

Bezpečnostný systém na sledovanie pozornosti vodiča

Aby mohol byť systém autopilota v autách spoľahlivý, musí poznať svoje hranice a vedieť vodičovi jednoznačne odovzdať vedenie, ak nie sú podmienky pre automatickú jazdu vhodné. Aby to ale autopilot mohol spraviť, musí si byť istý, že vodič dáva pozor. Na zisťovanie pozornosti vodiča (resp. nepozornosti) firma vyvinula technológiu, ktorá všetko vyhodnocuje pomocou jedinej kamery v interiéri auta. Toto riešenie je kompaktné, nenáročné na inštaláciu a spoľahlivé. Pozornosť vodiča vyhodnocuje jeho pohľadom a držaním volantu.

3D displej priamo pred volantom

Jeden z najpôsobivejších prototypov bol 3D displej, ktorý plní funkciu digitálneho prístrojového panela. 3D efekt je viditeľný voľný okom, teda bez použitia akéhokoľvek dodatočného hardvéru. Zámerom výrobcu je takouto technológiou upozorniť vodičov na dôležité oznamy a tie s nižšou prioritou ponechať miernom úzadí. Veľmi dobre technológia vytvárala 3D scenériu navigácie. Technológia sa volá 3D Lightfield Display a Continental ju vyvíja spoločne s firmou Leia.

Pokročilý hlasový asistent

Každá automobilová značka chce mať vlastný systém pre hlasovú asistenciu, lenže na dosiahnutie požadovaných kvalít sa musia spájať s inými veľkými spoločnosťami. Continental by chcel zastupovať pozíciu práve takéhoto dodávateľa a pripravil pre automobilky komplexný systém pre hlasovú asistenciu pre vodiča. Demonštrácia systému bola pozoruhodná, schopnosti hlasového asistenta ďaleko presahujú konvenčné hlasové ovládanie. Pripomína Alexu od Amazonu a umožňuje pokročilú komunikáciu s vodičom, ktorý môže počas jazdy zadávať rôznorodé pokyny alebo žiadať odpovede na najrôznejšie otázky.  

Aktualizácia softvéru všetkých áut na jeden klik

Budúcnosť automobilov spočíva aj v ich zdieľaní. V podstate sa jedná o koncept dostupnejších autopožičovní, počíta však aj s častejším aktualizáciami softvéru celého vozového parku. Nemecký koncern vyvinul univerzálne riešenie správy všetkých vozidiel vo vozovom parku aj s ich vzdialenou aktualizáciou. Teda ak by sa stalo, že niektorý zo zákazníkov nereaguje na správy a upozornenie, správca systému má možnosť na diaľku jeho auto zastaviť alebo inak obmedziť.

PreviewESC – Znalosť nebezpečného úseku s akciou

V dynamickej prezentácii nám značka predviedla funkciu PreviewESC. Jedná sa o funkciu zdieľania informácií o dopravnej situácii medzi autami, ale tentokrát s aktívnym zásahom do riadenia. Vozidlo idúce pred nami zistilo, že sa na konkrétnom úseku vyskytuje voda na vozovke, tak túto informáciu odoslalo na cloud a z neho sa o situácii dozvedelo naše vozidlo (Alfa Romeo Giulia). Včasne nás upozornením na displeji pred volantom upozornilo, že hrozí šmyk a ak sme ako vodiči nereagovali, systém vozidlo včasne spomalil a umožnil tak bezpečnejší prejazd.
### Na pokračovanie… TechShow 2019 predviedol niekoľko ďalších technologických inovácií, napríklad inteligentné sklo, elektrické pohony pre elektromobily, samojazdiace vozidlo verejnej dopravy, systém na ochranu cyklistov, samoopravujúce sa pneumatiky a tiež špeciálne senzory do pneumatík, ktoré vytvárajú podrobné správy o stave kolies. **Týmto a ďalším technológiám sa budeme venovať v ďalšom samostatnom príspevku**.  




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.