Vodič a spolujazdec nesmú počas jazdy jesť ani piť. Vieme, na ktoré vozidlá sa zákon vzťahuje

Asi to neviete, ale zrejme ste slovenský zákon o cestnej premávke porušili už veľakrát.
Vydané  Text: 
Ak sa chcete počas jazdy na bicykli napiť, dobre sa pozrite, či vás nesledujú policajti (foto: Pexels)
Súčasný zákon o cestnej premávke sa ku konzumovaniu jedál a pitiu nápojov za volantom stavia benevolentne. V paragrafe 4 sa síce uvádza, že vodič je povinný plne sa venovať vedeniu vozidla, ale neupresňuje, čo to presne znamená. Ak sa vodič venuje vedeniu vozidla, teda ak volant drží aspoň jednou rukou a má dostatočný prehľad o situácii na vozovke a okolo nej, môže jesť a piť nealkoholické nápoje. #### Zákon č. 8/2009 Z. z. , Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov **§ 4 Povinnosti vodiča**
**c)** venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke, Existuje však jedna výnimka, jej znenie sa uvádza v paragrafe číslo 5 v odstavci číslo 2 a zohľadňuje vodiča a jeho spolujazdca vo vozidlách kategórí Ps a L. Počas prevádzky týchto vozidiel je vodičovi i spolujazdcovi zakázané jesť aj piť. Vozidlá kategórií Ps sú pracovné stroje, ktoré väčšina ľudí neriadi, ale s vozidlami kategórie L máme skúsenosť všetci. Jedná sa o bicykle, mopedy, motorky, trojkolky a štvorkolky. Pamätajte, že počas jazdy na týchto vozidlách by ste podľa zákona nemali jesť ani piť, pokiaľ ich používate na verejných komunikáciách. Platiť by to malo aj pre cyklistov, ktorí sa počas jazdy osviežia vodou z fľašky uchytenej na ráme. **§ 5 Povinnosti niektorých vodičov a spolujazdcov**
**(2)** Vodič motorového vozidla kategórie Ps s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 45 km h-1 a vodič motorového vozidla kategórie L nesmú počas jazdy jesť, piť ani fajčiť; táto povinnosť sa vzťahuje aj na ich spolujazdca.
**Kategória vozidiel P** sú pracovné stroje a ďalej sa delia nasledovne: **PS** (**samohybný**, napr. bager, spravidla nie je určený na prepravu),
**PN** (**nesený**, je vymeniteľný stroj alebo nadstavba bez vlastného pohonu, napríklad rôzne funkčné nadstavby na traktory na čistenie vozovky a podobne)
**Kategória vozidiel L** sú 2-, 3- a 4-kolesové vozidlá vrátane bicyklov s pohonným systémom, 2- a 3-kolesových mopedov, 2- a 3-kolesových motocyklov, motocyklov s postranným vozíkom, ľahkých a ťažkých cestných štvorkoliek a ľahkých a ťažkých štvorkolesových vozidiel.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.