Vodič a spolujazdec nesmú počas jazdy jesť ani piť. Vieme, na ktoré vozidlá sa zákon vzťahuje

Asi to neviete, ale zrejme ste slovenský zákon o cestnej premávke porušili už veľakrát.
Vydané Text: 
Ak sa chcete počas jazdy na bicykli napiť, dobre sa pozrite, či vás nesledujú policajti (foto: Pexels)
Súčasný zákon o cestnej premávke sa ku konzumovaniu jedál a pitiu nápojov za volantom stavia benevolentne. V paragrafe 4 sa síce uvádza, že vodič je povinný plne sa venovať vedeniu vozidla, ale neupresňuje, čo to presne znamená. Ak sa vodič venuje vedeniu vozidla, teda ak volant drží aspoň jednou rukou a má dostatočný prehľad o situácii na vozovke a okolo nej, môže jesť a piť nealkoholické nápoje. #### Zákon č. 8/2009 Z. z. , Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov **§ 4 Povinnosti vodiča**
**c)** venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke, Existuje však jedna výnimka, jej znenie sa uvádza v paragrafe číslo 5 v odstavci číslo 2 a zohľadňuje vodiča a jeho spolujazdca vo vozidlách kategórí Ps a L. Počas prevádzky týchto vozidiel je vodičovi i spolujazdcovi zakázané jesť aj piť. Vozidlá kategórií Ps sú pracovné stroje, ktoré väčšina ľudí neriadi, ale s vozidlami kategórie L máme skúsenosť všetci. Jedná sa o bicykle, mopedy, motorky, trojkolky a štvorkolky. Pamätajte, že počas jazdy na týchto vozidlách by ste podľa zákona nemali jesť ani piť, pokiaľ ich používate na verejných komunikáciách. Platiť by to malo aj pre cyklistov, ktorí sa počas jazdy osviežia vodou z fľašky uchytenej na ráme. **§ 5 Povinnosti niektorých vodičov a spolujazdcov**
**(2)** Vodič motorového vozidla kategórie Ps s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 45 km h-1 a vodič motorového vozidla kategórie L nesmú počas jazdy jesť, piť ani fajčiť; táto povinnosť sa vzťahuje aj na ich spolujazdca.
**Kategória vozidiel P** sú pracovné stroje a ďalej sa delia nasledovne: **PS** (**samohybný**, napr. bager, spravidla nie je určený na prepravu),
**PN** (**nesený**, je vymeniteľný stroj alebo nadstavba bez vlastného pohonu, napríklad rôzne funkčné nadstavby na traktory na čistenie vozovky a podobne)
**Kategória vozidiel L** sú 2-, 3- a 4-kolesové vozidlá vrátane bicyklov s pohonným systémom, 2- a 3-kolesových mopedov, 2- a 3-kolesových motocyklov, motocyklov s postranným vozíkom, ľahkých a ťažkých cestných štvorkoliek a ľahkých a ťažkých štvorkolesových vozidiel.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.