Mercedesy pre Kim Čong-una sa pašujú úžasne komplikovaným spôsobom. Čítajte podrobnosti

Ako sa KĽDR podarilo prepašovať obrnené Mercedesy pre Kim Čong-una? Jednoduchá odpoveď na to neexistuje, musíte si prejsť celý výsledok rozsiahleho pátrania.
Vydané Text: 

Medzinárodné sankcie zakazujú Severnej Kórei dovoz luxusného tovaru do krajiny. Kim Čong-un má však slabosť pre luxusné automobily a tak sa mu podarilo prepašovať dve limuzíny Mercedes-Maybach S600. Zdá sa, že prísne sankcie pre vodcu krajiny neplatia tak ako pre ostatných. Dokonca sa nebojí vystúpiť z luxusného auta ani na propagačnom videu, ktorý môže vidieť celý svet. A tak sa nezisková organizácia Center for Advanced Defense Studies (C4ADS) spolu s magazínom New York Times a analytickou spoločnosťou Palantir, ktorá má väzby na americké informačné služby a armádu, rozhodli zistiť, ako sa to vlastne celé stalo. [GALLERY id=30068] ### Fantasticky komplikovaný systém pašovania Začiatok pátrania bol samozrejme u samotnej spoločnosti **Daimler**, pod ktorú značky Mercedes aj Maybach patria. Tá sa však od dodávky automobilov úplne dištancuje, aj keď priznáva, že pancierovaná verzia **Pullman Guard** je najčastejšie dodávaná špeciálnym zákazníkom, ku ktorým patria aj vysokí štátni predstavitelia. Z tohto dôvodu má spoločnosť väčšinou o nových majiteľoch spomínaného modelu dobrý prehľad. Po podrobnejšom skúmaní videa je však možné všimnúť si, že na dverách automobilu je odlišné pancierovanie, čo poukazuje na možnosť, že vozidlá boli dovezené ako štandardné modely S600 a pancierovanie na autá dorobila až až nejaká „tretia strana“. Najzaujímavejšia je však **samotná cesta**, ktorou boli vozidlá do krajiny dovezené. **Podľa zistení** **C4ADS** boli dve vozidlá umiestnené do prepravných kontajnerov doručené najprv do prístavu v **Rotterdame ešte v júni 2018**. Odtiaľ ich holandská prepravná spoločnosť dopravila do **čínskeho prístavu Dailan**. Ďalšou medzizastávkou bol **japonský prístav Osaka**, kam sa kontajnery s vozidlami dostali japonskou loďou spoločnosti Zuisyo Company. Následný prevoz uskutočnila ďalšia japonská spoločnosť Mino Logistic Japan až nakoniec priviezla automobily 30. septembra do **juhokórejského prístavu Busan**. Cesta z Južnej do Severnej Kórei bola však omnoho náročnejšia. Kontajnery s autami boli naložené do dopravnej lode DN5505, ktorá bola pôvodne registrovaná v KĽDR a premenovala sa iba pár mesiacov pred prevozom. V čase prevozu bola loď vlastnená ruským podnikateľom registrovaná na Marshallových ostrovoch, avšak plavila sa s vlajkou afrického štátu Togo. Vskutku podozrivé manévre, typické pre pašovanie. Z Busanu sa loď vydala do **ruského prístavu** **Nakhodka**, **kam však nikdy nedorazila** a vrátila sa späť do Busanu s tým, že v Rusku vraj naložila uhlie. Podozrivé na celej tejto ceste je aj to, že 1. októbra loď deaktivovala svoj transportér, ktorý sledoval jej polohu na mori a aktivovala ho až po 18 dňoch. V tom čase nemal nikto o polohe a pohybe lode ani tušenia. Podľa zistení amerických organizácií loď tomto čase zakotvila **v ruskom Vladivostoku**, v ktorom má sídlo spoločnosť Do Young Shipping, na ktorú bola prevedená loď DN5505. Majiteľ tejto spoločnosti Danil Kazachuk potvrdil, že vozidlá kúpil a následne ich predal. Odmietol však povedať komu. V rovnakom čase **pristáli vo Vladivostoku dve ťažké dopravné lietadlá** národnej aerolinky Air Koryo, ktoré sú známe tým, že sa v nich prevážajú vozidlá Kim Čong-unovej kolóny počas jeho zahraničných ciest. Pravdepodobne práve v nich nakoniec doviezli 7. októbra vozidlá Mercedes-Maybach S600 do KĽDR. Ďalšie skutočnosti, ktoré potvrdzujú túto teóriu, sa týkajú zadržania lode DN5505 juhokórejskými úradmi vo februári tohto roka. Príčinou malo byť porušovanie sankcií vývozom uhlia z KĽDR. V tom istom čase zadržali aj tanker Katrin patriaci spoločnosti Do Young Shipping za porušovanie sankcií dovozom ropných produktov do KĽDR. Dosť veľké náhody, nemyslíte?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.