Osem nových áut, ktoré po roku predáte najhoršie (a najlepšie)

Nové auto stráca svoju pôvodnú hodnotu v okamihu kúpy prvým majiteľom.
Vydané , zverejnil

Keď si kupujete nové auto, zvyčajne sa rozhodujete na základe jeho ceny, dizajnu, charakteru a doplnkových služieb, ktoré vám vie automobilový predajca ponúknuť. Ale ten, kto vozidlo kupuje do firmy alebo s perspektívou skorého predaja, musí nutne zvažovať aj ďalší faktor: mieru poklesu ceny na trhu s jazdenými automobilmi.

V zásade platí, že dňom nadobudnutia automobil stráca na svojej hodnote hneď niekoľko percent a s každou tisíckou najazdených kilometrov sa jeho trhová hodnota znižuje. Ak má byť automobil predaný s ako-takým ekonomickým zmyslom, sledovať vývoj trhu je priam kľúčové.

V Českej republike spravila spoločnosť AuresLab prieskum trhu s jazdenými automobilmi a zisťovala, ktoré modely strácajú na svojej hodnote najviac a ktoré najmenej. Spoločnosť hodnotila vozidlá už po jednom roku používania a po piatich rokoch a dospela k výsledkom, ktoré sú veľmi zaujímavé, chvíľami paradoxné.

Tieto zistenia pre podobnosť trhov do veľkej miery korešpondujú so situáciou na Slovensku, preto môžu byť smerodajné pri nákupe nového vozidla aj pre vás.


**Najviac zo svojej pôvodnej hodnoty stratili v priebehu prvého roka nasledovné automobily**:

1. FIAT 500 (stráca najviac zo svojej pôvodnej hodnoty po 1. roku)
2. Citroen DS 3
3. MINI Cooper
4. Hyundai i40
5. Opel Insignia
6. Mitsubishi ASX
7. Ford Kuga
8. Nissan X-Trail

Inzercia

Test Fiat 500 1.2 Collezione: Pastelový cukrík

Slávna fiatka je v špeciálnej edícii Collezione ešte pútavejšia ako kedykoľvek predtým, stavia pritom na rovnakých základoch ako štandardné modely.

### Najhoršie udržanie hodnoty po 5 rokoch

Druhou časťou prieskumu spoločnosti AuresLab bolo zisťovanie trhovej ceny vozidiel starých päť rokov s maximálnym nájazdom 120 000 kilometrov.

**Najväčšia strata hodnoty, 5 rokov a max. 120 000 km**
**Malé autá**: Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio
**Rodinné autá**: Peugeot 308, Renault Scénic
**SUV**: Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass

Inzercia

Je zaujímavé, že v uvedenom rebríčku päťročných áut sa nenachádzajú modely, ktoré stratia najviac zo svojej hodnoty v priebehu prvého roku od výroby. Znamená to, že medzi prvým a piatym rokom veku vozidla je zásadný rozdiel. Najväčšiu časť zo svojej pôvodnej hodnoty strácajú francúzske i kórejské automobily, najviac Citroen a Peugeot.

Chevrolet sa u nás oficiálne ako nový nepredáva, ale tento údaj môže byť zaujímavý pre všetkých, ktorí zvažujú nákup týchto vozidiel zo zahraničia.

Test Citroën C3 1.2 PureTech: Trojvalec a automatika ladia perfektne

CELÝ TEST Z AUTO MOTOR A ŠPORT: Citroën C3 sme vyskúšali s 1,2-litrovým trojvalcom PureTech s automatickou prevodovkou vo výbave S&S SHINE. Táto kombinácia vie byť vskutku výborným základom na zábavu za volantom.

### Najlepšie si ceny držia Škody i Dacie

Inzercia

Posledným sledovaným údajom bol ten hovoriaci o modeloch áut, ktoré si držia cenu najlepšie. Tento údaj vychádza z veku vozidiel päť rokov a s maximálnym nájazdom 120 000 kilometrov.

**Najmenšia strata hodnoty, 5 rokov a max. 120 000 km**
**Malé autá**: Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris
**Rodinné autá**: Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso
**SUV**: Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan

Pokiaľ ide o prítomnosť značky Dacia v rebríčku najlepšie si cenu držiacich vozidiel, sledujeme malý paradox. Napriek tomu, že nadobúdacia cena vozidiel by mala svedčiť o nižšej akosti modelov a tomu by mal zodpovedať dopyt po nich na trhu s vozidlami z druhej ruky, opak je pravdou. O automobily Dacia Duster je taký záujem pre ich cenovú dostupnosť, že paradoxne práve tento dopyt pomáha modelu udržiavať čo najvyššiu hodnotu aj po piatich rokoch od dátumu výroby. Automobily ako Škoda Fabia, VW Polo či Toyota Yaris sú na tom rovnako, cena jazdeniek nemôže výraznejšie klesať, pretože relatívne nízka je už nadobúdacia cena nových kusov. Zdá sa, že by to malo platiť paušálne, ale aj toto spektrum má svoj druhý koniec – na ňom svoje pozície zaujali Citroen C3, Hyundai i20 a KIA Rio.

Test Dacia Duster 1.2 TCe 4×4 Prestige: Vidiečan!

Nová Dacia Duster prekonáva svojho predchodcu takmer v každej oblasti. Aj naďalej si však zachováva charakter drsného auta, ktoré sa nebojí výziev.

Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


Pokračujte na ďalší príspevok »