Na STK po novom každý rok? Internetom sa začína šíriť nová správa, ale je pravdivá iba sčasti

Informácie zdieľané na Facebooku tvrdia, že automobily staršie ako šesť rokov by namiesto súčasných dvojročných cyklov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok. Tieto správy majú s realitou spoločné iba málo, aktuálne totiž boli pred niekoľkými rokmi.
Vydané  Text: 

TechnickéTechnické a emisné kontroly sú súčasťou života motoristu prakticky všade vo svete, v rôznych krajinách sa používajú rôzne názvy týchto kontrol a využívajú sa odlišné metódy. Všetky však majú spoločný zámer: umožniť prevádzku iba takých motorových vozidiel, ktoré spĺňajú technické a bezpečnostné štandardy pre používanie na verejných komunikáciách. Takýmto spôsobom sa zabezpečuje ochrana vodiča, posádky vozidla, ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj životného prostredia. Najnovšie sa na Facebooku začala šíriť informácia, že Európska únia zvažuje zavedenie pravidelných ročných technických kontrol. Novinka by mala platiť paušálne pre všetky vozidlá staršie ako šesť rokov.
Jedná sa o **nasledovný úryvok** z českého článku: „V hlavách úředníků Evropské unie se zrodil další šílený nápad. Chtějí z našich kapes vytáhnout další peníze. Tentokrát častějšími technickými kontrolami aut. Podle předlohy budou muset všechna vozidla starší šesti let na STK jednou za rok. Návrh Evropské komise má podle Českého rozhlasu dnes projednat Evropský parlament. Pokud návrh projde, bude platit předpis i v České republice.“ *(teda by mal prirodzene platiť aj na Slovensku)* Tento text je v skutočnosti úryvkom z článku TV Nova s názvom „[V EU se zbláznili: Na technickou kontrolu aut nás poženou KAŽDÝ ROK!](https://tn.nova.cz/clanek/zpravy/ekonomika/v-eu-se-zblaznili-na-technickou-kontrolu-nas-pozenou-kazdy-rok.html)“, ktorý vyšiel ešte v roku 2013 a ako posledný dátum aktualizácie má uvedený **2.7.2013**.
Jedná sa teda o viac ako päťročnú správu, ktorá reagovala na vtedajšie úvahy o častejších technických kontrolách. Ako dnes vieme, tento zámer v uvádzanom rozsahu neprešiel a dnes platí, že vozidlá staršie ako štyri roky navštevujú stanice technickej kontroly (STK) v dvojročných cykloch, v prípade motorových vozidiel s nezdokonaleným emisným systémom sa EK vykonáva každý rok. To sú vozidlá bez katalyzátora, resp. s neriadeným katalyzátorom. Zásadných zmien v pravidelnosti technických a emisných kontrol sa teda zatiaľ nemusíme obávať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.