Čo prinesú nové digitálne EČV a prečo by mali nahradiť klasické kovové?

Nové digitálne EČV sa už dajú objednávať.
Vydané Text: 
Niektoré štítky s evidenčnými číslami už nebudú klasické hliníkové, ale nahradia ich modernejšie digitálne alternatívy. Displej, ktorý zastúpi konvenčné EČV, už testujú v Kalifornii a možnosti novej technológie sú prakticky neobmedzené.
**Čo sa v tomto článku dočítate:** * čo sú to digitálne EČV * aký majú zmysel * kto ich vyrába * koľko budú stáť * kedy sa dostanú na trhy
### Čo sú to digitálne EČV? Dnes používané štítky s evidenčnými číslami sú samozrejmou súčasťou všetkých motorových vozidiel, ktoré jazdia po verejných komunikáciách. **Používajú sa už 125 rokov** a ak sa modernizujú, tak z hľadiska materiálového vyhotovenia, grafiky a typu písma. Mladá generácia šoférov ale nie je upätá na zaužívané metódy a uvažuje, ako by sa dali súčasné EČV modernizovať zásadným spôsobom. Riešenie spočíva v ich digitalizácii. Digitálne EČV sú teda **displeje využívajúce technológiu elektronického atramentu** (e-ink), ktorý nachádzame napríklad v elektronických čítačkách kníh. Elektronický atrament potrebuje energiu iba na prekresľovanie obrazu. Keď sa raz na displeji zobrazí text, na jeho ďalšie zobrazovanie už nie je potrebná žiadna elektrina, teda ani batéria. Elektrinu však potrebuje vstavaný mikropočítač so 4G modulom.
### Zmysel digitálnych EČV V Spojených štátoch je odlišná legislatíva a automobily nemusia mať vo všetkých štátoch evidenčné číslo vpredu. Aj to zadné sa ale ukazuje ako súce na inovácie, preto štát Kalifornia udelil výnimku novému startupu, ktorý chce dozadu osádzať práve digitálne EČV. Zmysel použitia tohto riešenia tkvie vo variabilite zobrazenej informácie. Okrem evidenčného čísla vozidla sa na tomto displeji môže zobraziť **personalizovateľný nápis, logo firmy**, ktorá auto vlastní alebo informácia o tom, že toto **vozidlo je práve v prenájme alebo bolo odcudzené**. Zobrazovať sa tu tiež môže informácia o platnosti parkovacieho lístka alebo čokoľvek iné, čo bude práve používateľ potrebovať. Samotné evidenčné číslo si používateľ meniť nemôže, to mu pridelia autority. Toto číslo bude na displeji zobrazené vždy, hoci v prípade personalozovanej grafiky iba v pravom hornom rohu.
### Kto ich vyrába? Testovanie momentálne prebieha v meste Sacramento v štáte Kalifornia pod dohľadom miestnych autorít. Výnimka bola udelená spoločnosti Reviver Auto a jej produkt sa oficiálne volá Rplate. Spoločnosť ponúka dva varianty digitálneho Rplate, pričom tá vyspelejšia verzia ponúka aj možnosť lokalizácie prostredníctvom mobilného telefónu. Digitálne evidenčné štítky majú HD rozlíšenie, prepájajú a upravujú sa s mobilným telefónom prostredníctvom mobilnej siete 4G LTE a umožňujú zobrazenie v štandardnej alebo inverznej grafike. Firma momentálne ponúka svoje technologické riešenia nielen v Kalifornii, ale aj v štáte Arizona.
### Koľko to bude stáť? Obyvatelia Kalifornie a Arizony si môžu digitálne evidenčné čísla predobjednať už teraz s tým, že doručenie by malo prebehnúť na jar tohto roka. Cena tejto inovácie zohľadňuje skutočnosť, že prví zákazníci budú takzvaní early-adopters, ktorí defacto zaplatia vývoj nového riešenia. Preto si aj priplatia. Spoločnosť Reviver Auto si za základnú verziu pýta 499 a za vylepšenú 799 amerických dolárov. V prepočte sa jedná o čiastky 439 a 704 eur. Ak berieme do úvahy, že personalizované EČV na Slovensku stojí 300 eur, nejde o tak drastické nacenenie.
### Kedy sa dostanú na trhy? Ako sme uviedli vyššie, táto technologická inovácia je momentálne k dispozícii iba pre severoamerické štáty Arizona a Kalifornia. Spoločnosť uvádza ako termín expedície a doručenia prvých produktov už na jar tohto roka, ale nemôžeme potvrdiť, že je legislatívne všetko doriešené. CNN a Wired uvádzajú, že spoločnosť dostala všeobecnú výnimku, nevedno však, či na plnohodnotné používanie alebo iba testovanie. Na Slovensku a vôbec v Európe sa zatiaľ o uvedení takejto inovácie neuvažuje, nemôžeme však tvrdiť, že by sa v nasledujúcich rokoch nič nezmenilo. Technológie si razia cestu vpred veľmi rýchlym tempom a Európa nezaostáva, stačí sa pozrieť na bezpečnosť nových automobilov a tých spred desať rokov. Ani v najoptimistickejšom prípade ale neuvažujeme nad tým, že by sa podobná technológia na Slovensku udomácnila skôr ako v roku 2020.
### Video od Reviver Auto




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.