Head-up displej: V minulosti nástroj na zabíjanie, dnes pomocník

Head-up displeje (HUD) sa už dostali aj do áut, ktoré nepovažujeme za prémiové. Sú to šikovné pomôcky, vďaka ktorým môže vodič venovať pozornosť vozovke a neobracať pohľad na palubovku. V minulosti to však určite nebol taký pomocník, ktorý by mal zvýšiť bezpečnosť – jeho uplatnenie bolo výlučne vojenské.
Vydané  Text: 

Head-up displej na čelnom skle BMW radu 7 s navigačnými pokynmi

Vojenské technológie určené na účinnú likvidáciu nepriateľa sa dostávajú do automobilov už niekoľko rokov. Ich úloha je však presne opačná. Namiesto zabíjania zvyšujú bezpečnosť na cestách a stávajú sa súčasťou príplatkovej výbavy aj cenovo dostupnejších áut.

Začiatky tejto technológie sa datujú do šesťdesiatich rokov minulého storočia. Vo vojenských lietadlách a vrtuľníkoch mali za cieľ minimalizovať informačné preťaženie pilota tým, že priamo v jeho zornom poli na čelnom skle sústreďovali najdôležitejšie informácie, potrebné na rýchlu reakciu. Ak ste videli napríklad film Top Gun, viete o čom je reč.
Pôvodná grafika head-up displejov používaných v armáde
Tom Cruise v ňom pomocou zamerania nepriateľa na Head-up displeji likviduje nepriateľské MIG-y jedna radosť. Prvým osobným automobilom s touto technológiou sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme. Od tej doby však uplynulo pekných pár rokov a dnes je tento užitočný doplnok po technickej aj funkčnej stránke omnoho ďalej.
Prvým osobným automobilom s technológiou head-up displeja sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme
To, že sa špičková technológia pôvodne vyvíjaná v utajených armádnych laboratóriách, dostáva aj do osobných automobilov, nie je nič nové. Snáď najznámejšou je navigačná technológia GPS, pôvodne určená na presné zameranie a následnú likvidáciu nepriateľského cieľa. Aj aktívne odpruženie podvozka malo svoj pôvod vo vojenských stíhačkách. S masovejším uplatnením head-up displejov v automobiloch začalo BMW, technické riešenie pre automobilku dodávala spoločnosť Siemens VDO. Princíp funkčnosti automobilového head-up displeja nie je vôbec komplikovaný, ale musí byť správne nastavený, aby bol použiteľný. Obraz totiž musí byť zreteľne čitateľný aj počas slnečného dňa i za šera.
Head-up displej na čelnom skle BMW radu 7, zobrazenie aktuálnej rýchlosti
Princíp tkvie v displeji, ktorý sa nachádza pod čelným sklom a ktorý zobrazuje obsah zrkadlovo. Obraz z tohto displeja sa odráža buď priamo na čelné sklo alebo na samostatné sklíčko, ktoré sa pri štarte auta vysunie z palubnej dosky. To, čo vodič vidí akoby nad prednou kapotou, je v skutočnosti iba odraz, respektíve projekcia. Moderné HUD zobrazujú údaje v základnej grafike, často farebne, aby vodič nebol rušený, ale aby mal okamžite k dispozícii všetky potrebné informácie k jazde.
Head-up displej vyrobený z mobilu pomocou aplikácie Sygic

Head-up displej z mobilu

Existujú riešenia, ktoré umožňujú vytvoriť head-up displej napríklad aj z obyčajného mobilu. Napríklad taká slovenská navigácia Sygic ponúka funkciu HUD, kedy sa displej začierni a svetlými symbolmi sú zobrazené iba navigačné pokyny a vybrané údaje o jazde. Mobil si v tomto režime položíte na palubnú dosku priamo pred seba tak, aby sa na čelnom skle odrážal displej telefónu. Cez deň to nie je veľmi praktické, pretože sa vám do čelného skla odráža celý telefón, ale za šera a večer je výsledný efekt naozaj pôsobivý.









Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.