Hyundai Kona je technologický líder svojej triedy. Poznáme podrobnosti + oficiálne FOTO
Prekvapením bude aj samotný motor, ktorý sa objaví v ponuke predajcov. Vo vrcholnej verzii to bude 1,6-litrový so 177 koňmi a 265 Nm krútiaceho momentu.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Tento mesiac ho začnú predávať v Južnej Kórei, potom v Severnej Amerike a Európe. SUV s dizajnom tak odlišným od iných modelov rovnakej značky nakoniec vyzerá oveľa lepšie, ako sme pôvodne predpokladali zo špionážnych fotografií. Dizajn novinky je síce odvážny, ale vyladený a moderný. Dynamika, agresivita, odolnosť, to sú iba prvé pojmy, ktoré nás napadnú v súvislosti s Kona.
Trh ho bude vnímať ako konkurenta pre Mazdu CX-3, Nissan Juke či Peugeot 2008, z radu vystúpi práve vďaka mierne excentrickému vzhľadu. Do hry tiež vstupuje očakávaná Kia Stonic, ktorej ešte budeme podrobnejšie venovať aj v Autovinách.Predné svetlomety s LED pásmi denného svietenia sú mimoriadne úzke, stretávacie svetlá sú potom zakomponované do oplastovanej časti, ktorá z prednej masky presahuje až k blatníkom kolies. Celkom atypickú pozíciu zaujali hmlovky, ktoré sú nápadne blízko pri sebe, evokujú predstavy o ich možnom poškodení pri nešetrnom nájazde na vyšší obrubník. Vozidlo má však pomerne krátky a vysoký nos, teda praktický nájazdový uhol a vďaka tomu aj menej šancí na poškodenie predných partí. Kuriózne tiež pôsobí C-stĺpik karosérie, dokonca ani zadné svetlá nepôsobia tak, že by využívali aktuálne dizajnové princípy značky. Je to skrátka iný Hyundai, než na aký sme zvyknutí. Podľa predstaviteľa značky, viceprezidenta Euisuna Chunga, je Kona dôležitý model pre celý trh: „*Snažíme sa zaviesť nové štandardy v segmente kompaktných SUV príťažlivým dizajnom, špičkovou konektivitou a najlepšou bezpečnosťou vo svojej triede.*“
V interiéri si zákazníci budú môcť vybrať aj z ponuky veľkostí displejov, čalúnení sedačiek a farieb. Na výber budú 5, 7 a 8-palcové displeje, textílne alebo kožené čalúnenie sedačiek, farebné akcenty interiéru budú ladiť s lakom karosérie, v príplatkovej výbave ďalej figuruje aj head-up displej, podpora pre Apple CarPlay a Android Auto, zadná kamera či možnosť vybavenia interiéru bezdrôtovou nabíjačkou pre smartfóny. ### Asistenti pre bezpečnosť Hyundai Kona sa bude ponúkať s technikou známou z iných modelov značky. Zatiaľ výrobca neuvádza, ktoré z technológií budú súčasťou základnej výbavy, očakávame však, že za tie vyspelejšie z nich si zákazník bude musieť priplatiť. Ide o nasledovné: * protikolízny systém Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) * udržiavanie v jazdnom pruhuLane Keeping Assist (LKA); * asistent pre použitie diaľkových svetiel High Beam Assist (HBA) * sledovanie únavy vodiča Driver Attention Warning (DAW) * sledovanie mŕtveho/slepého uhla Blind-Spot Collision Warning (BCW) * antikolízny systém pre zadnú časť auta Rear Cross-Traffic Collison Warning (RCCW) * Head-Up Display (HUD)
### Jazdné režimy a prekvapivý motor Prekvapením bude aj samotný motor, ktorý sa objaví v ponuke predajcov. Vo vrcholnej verzii to bude 1,6-litrový so 177 koňmi a 265 Nm krútiaceho momentu. Keď sa nakombinuje so sedemstupňovým automatom, bude vedieť Kona zrýchľovať z nuly na 100 km/h už za 7,7 sekundy. To je na SUV pekný údaj. Maximálna rýchlosť je 210 km/h. Špeciálne pre európsky trh bude k dispozícii aj trojvalec s objemom jeden liter, s výkonom priaznivých 120 koní a iba 172 Nm krútiaceho momentu, na stovku zrýchli za primeraných 12 sekúnd. Ďalej to bude 1,6-litrový naftový agregát s parametrami 149 k/179 Nm Podvozek je štandardný, teda vpredu nachádzame McPherson, vzadu torzná priečka alebo nezávislé zavesenie podľa toho, ktorý variant pohonu si zákazník vyberie (prvé pre predný pohon, druhý pre 4×4). Hyundai Kona ponúkne jazdné režimy Sports, Normal a Eco. Neočakávame, že by ich výber dramaticky zmenil správanie vozidla, ale necháme sa prekvapiť potom pri reálnom teste.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.FIREMNÉ AUTO
Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla
Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.
AKTUALITY
Odborári vybavili zamestnancom čosi nevídané. Talianske Lamborghini zavádza 4-dňový pracovný týždeň
Táto dohoda, ktorú odborári označili za historickú, prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Je 4-dňový pracovný týždeň dlhodobo udržateľný?AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.
Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.
Ako sa k celej veci stavia zákon? Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.V Česku štát prispeje na nákup nového auta, finančne podporí aj autá na vodík
Slovensko je z krajín V4 najhoršie z hľadiska registrácie nových elektromobilov, v Česku sú na tom však veľmi podobne.
Finančné príspevky, ktoré je radosť čerpať.NOVINKY
Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?
Od 16. novembra ulicami Bratislavy jazdí najdlhší trolejbus na Slovensku, do konca roka ich má byť v prevádzke až 16.
Nový dlhý model trolejbusu si vynútila veľká popularita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.