ECOMOTO.SK

Majú elektromobily, ktoré zvládnu tisíc kilometrov. Využívajú aj vlastnú kinetickú energiu, do predaja ich však nepovolia

Súťaž o najefektívnejšie solárne auto na svete tento rok zlomila Guinnessov svetový rekord.

Až 90% energie musí pochádzať zo slnečného žiarenia.
Uhádli by ste, ktoré štáty ovládli prvé priečky?
Vydané  Text: 

Pretek Bridgestone World Solar Challenge, ktorý sa koná každé dva roky, stavia proti sebe tímy inžinierov v 3000-kilometrových pretekoch austrálskym vnútrozemím.

Tímy z celého sveta proti sebe postavili svoje solárne elektrické vozidlá, aby posunuli limity technológie a pomohli objaviť optimálny dizajn pre solárne poháňané vozidlá.

Úspechy konštruktérov sú mimoriadne, pretože dokazujú, že aj so súčasnými technológiami je možné vytvoriť elektromobil s dojazdom až tisíc kilometrov. Do predaja však takéto vozidlá nemôžu ísť ako automobily, pretože by nesplnili homologizačné nároky jednotlivých krajín a bezpečnostné kritériá.

Inzercia

90% energie musí pochádzať zo Slnka

Tohtoročná súťaž sa konala v austrálskom vnútrozemí.

Solárne vozidlá mali povolených 5 kWh energie v batériách, čo je asi 10 percent z toho, čo je potrebné na prekonanie vzdialenosti 2993 kilometrov – práve tak dlhý je pretek.

Zvyšných 90 % muselo pochádzať len zo slnečnej energie alebo z kinetickej energie samotného vozidla. Využíva sa princíp rekuperácie dobre známy zo všetkých elektrických automobilov.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Skóre praktickosti a časové ciele

Vozidlá súťažiace v preteku World Solar Challenge sú rozdelené aj do skupín Challenger a Cruiser.

Vozidlá skupiny Challenger prejdú 3 000 kilometrov a zastavia sa každý deň o 17:00 hodine.

Vozidlá skupiny Cruiser prekonávajú rovnakú vzdialenosť v etapách s dĺžkou tisíc kilometrov.

Obe skupiny dosiahnuť konkrétne časové ciele a nakoniec dostanú skóre „praktickosti“ na základe faktorov, ako je dizajn, vplyv na životné prostredie, jednoduchosť použitia, pohodlie cestujúcich, ovládacie prvky, funkcie a ďalšie.

Tento ročník poctilo 31 inšpiratívnych projektov. Zdroj: cnet.com

31 áut na solárny pohon

Tohtoročných pretekov sa zúčastnilo celkom 31 vozidiel, z čoho 23 v skupine Challenger a osem v skupine Cruiser. Do cieľa dorazilo len 12 z nich.

Na prvom mieste v triede Challenger skončil belgický Innoptus Infinite s priemernou celkovou rýchlosťou až 88,5 km/h.

Pridanie zaťahovacej plutvy v hornej časti umožnilo vozidlu plachtiť s vetrom namiesto toho, aby s ním bojovalo.

Tím Twente z Holandska sa umiestnil na druhom mieste s modelom Red X, svojím prvým monokokovým automobilom, a na treťom mieste skončil Brunel Solar Team, tiež z Holandska, s vozidlom Nuna 12 s asymetrickým dizajnom s dvoma trupmi a dizajnom od umelej inteligencie.

Víťazný Innotopus Infinite. Zdroj: cnet.com

Nový Guinnessov svetový rekord

Sunswift 7, ktorý váži asi jednu štvrtinu toho, čo automobily značky Tesla, získal hlavnú cenu v kategórii Cruiser a prekonal Guinnessov svetový rekord za „najrýchlejší elektromobil s dojazdom nad 1000 km na jedno nabitie“.

Sunswift 7 – elektromobil na solárny pohon

Nasledovalo ho vozidlo UMN Gaia na druhom mieste a estónske Solaride 2 na treťom.

Za návrhmi stoja veľké spoločnosti, no aj študenti

Postavenie týchto vozidiel proti sebe v súťaži pomáha testovať a vyvíjať nové typy batérií, solárne články a aerodynamické návrhy, z ktorých niektoré poskytli veľké spoločnosti a niektoré vytvorili študujúci inžinieri.

Poskytuje tiež školiace priestory pre študentov technických odborov, aby testovali a zdokonaľovali svoje produkty a zručnosti.

 

Zdroj: cnet.com







Inzercia