ECOMOTO.SK
Majú elektromobily, ktoré zvládnu tisíc kilometrov. Využívajú aj vlastnú kinetickú energiu, do predaja ich však nepovolia
Pretek Bridgestone World Solar Challenge, ktorý sa koná každé dva roky, stavia proti sebe tímy inžinierov v 3000-kilometrových pretekoch austrálskym vnútrozemím.
Tímy z celého sveta proti sebe postavili svoje solárne elektrické vozidlá, aby posunuli limity technológie a pomohli objaviť optimálny dizajn pre solárne poháňané vozidlá.
Úspechy konštruktérov sú mimoriadne, pretože dokazujú, že aj so súčasnými technológiami je možné vytvoriť elektromobil s dojazdom až tisíc kilometrov. Do predaja však takéto vozidlá nemôžu ísť ako automobily, pretože by nesplnili homologizačné nároky jednotlivých krajín a bezpečnostné kritériá.
90% energie musí pochádzať zo Slnka
Tohtoročná súťaž sa konala v austrálskom vnútrozemí.
Solárne vozidlá mali povolených 5 kWh energie v batériách, čo je asi 10 percent z toho, čo je potrebné na prekonanie vzdialenosti 2993 kilometrov – práve tak dlhý je pretek.
Zvyšných 90 % muselo pochádzať len zo slnečnej energie alebo z kinetickej energie samotného vozidla. Využíva sa princíp rekuperácie dobre známy zo všetkých elektrických automobilov.
Skóre praktickosti a časové ciele
Vozidlá súťažiace v preteku World Solar Challenge sú rozdelené aj do skupín Challenger a Cruiser.
Vozidlá skupiny Challenger prejdú 3 000 kilometrov a zastavia sa každý deň o 17:00 hodine.
Vozidlá skupiny Cruiser prekonávajú rovnakú vzdialenosť v etapách s dĺžkou tisíc kilometrov.
Obe skupiny dosiahnuť konkrétne časové ciele a nakoniec dostanú skóre „praktickosti“ na základe faktorov, ako je dizajn, vplyv na životné prostredie, jednoduchosť použitia, pohodlie cestujúcich, ovládacie prvky, funkcie a ďalšie.

Tento ročník poctilo 31 inšpiratívnych projektov. Zdroj: cnet.com
31 áut na solárny pohon
Tohtoročných pretekov sa zúčastnilo celkom 31 vozidiel, z čoho 23 v skupine Challenger a osem v skupine Cruiser. Do cieľa dorazilo len 12 z nich.
Na prvom mieste v triede Challenger skončil belgický Innoptus Infinite s priemernou celkovou rýchlosťou až 88,5 km/h.
Pridanie zaťahovacej plutvy v hornej časti umožnilo vozidlu plachtiť s vetrom namiesto toho, aby s ním bojovalo.
Tím Twente z Holandska sa umiestnil na druhom mieste s modelom Red X, svojím prvým monokokovým automobilom, a na treťom mieste skončil Brunel Solar Team, tiež z Holandska, s vozidlom Nuna 12 s asymetrickým dizajnom s dvoma trupmi a dizajnom od umelej inteligencie.

Víťazný Innotopus Infinite. Zdroj: cnet.com
Nový Guinnessov svetový rekord
Sunswift 7, ktorý váži asi jednu štvrtinu toho, čo automobily značky Tesla, získal hlavnú cenu v kategórii Cruiser a prekonal Guinnessov svetový rekord za „najrýchlejší elektromobil s dojazdom nad 1000 km na jedno nabitie“.
Nasledovalo ho vozidlo UMN Gaia na druhom mieste a estónske Solaride 2 na treťom.
Za návrhmi stoja veľké spoločnosti, no aj študenti
Postavenie týchto vozidiel proti sebe v súťaži pomáha testovať a vyvíjať nové typy batérií, solárne články a aerodynamické návrhy, z ktorých niektoré poskytli veľké spoločnosti a niektoré vytvorili študujúci inžinieri.
Poskytuje tiež školiace priestory pre študentov technických odborov, aby testovali a zdokonaľovali svoje produkty a zručnosti.
Zdroj: cnet.com