DOPRAVNÁ PORADŇA

Červená naskočila, keď som už stál v križovatke: môžem prejsť alebo musím čakať?

Nahnevalo vás, keď vám niekto bránil v prejazde križovatkou? Vyčítali ste mu, že vošiel do križovatky, hoci nevedel prejsť? Vedzte, že rovnaký predpis platí aj pre vás.

Otázka od čitateľa o riešení bežnej dopravnej situácie, ktorá má zdanlivo dve rôzne riešenia.
Vydané Text: 

V rubrike Dopravná poradňa zverejňujeme otázky od našich čitateľov a naše odpovede pripravené v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Ak máte otázku, ktorá súvisí s dopravou, dajte nám vedieť na poradna@motoristickynovinar.sk.

Otázka z praxe:

Na križovatke čakám, dajme tomu, tretí v poradí a keď naskočí zelená, spolu s ďalšími vozidlami idem vpred. Všetci idú pomaly, okolo semafora prechádzam už keď je oranžová a hneď za ním musím rýchlo zastaviť, lebo aj tí predo mnou zastavili. Keď sa následne rozbehnú, mám ja už čakať na mieste alebo mám pokračovať rovno, aj keď už na semafore v mojom smere svieti červená? Môžem za jedno alebo druhé dostať pokutu?

Inzercia

Odpoveď so správnym riešením:

Podľa nášho názoru ide o celkom bežnú situáciu z praxe, riešenie ktorej by sme si mali z času na čas pripomínať. Odpoveď na vašu otázku vás môže prekvapiť.

Začnime od základu: ako je to s prechádzaním „cez semafor“. Tejto téme sme venovali väčšiu pozornosť v samostatnom príspevku Môžete prísť o vodičák, keď prejdete cez oranžovú? Otázky a odpovede o semaforoch. V článku sme odpovedali na otázky o tom, či môžete prejsť na oranžovú/žltú, či možno pred semaforom odbočiť, ak na ňom svieti červená a viaceré ďalšie čitateľské otázky.

Inzercia


Advertisement

Kedy nemožno vojsť do križovatky, hoci svieti zelená

V kontexte aktuálneho príspevku ide predovšetkým o to, pre koho vlastne táto regulácia dopravy semaforom platí. Pri odpovedi na otázku budeme vychádzať zo Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 a Vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020.

Podľa § 20 (Jazda cez križovatku) Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 nesmieme svojím vozidlom vojsť do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke. To však podľa rovnakého odseku neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava.

Vo vašej otázke zmieňujete, že ste na poslednú chvíľu prešli okolo semafora svietiaceho na oranžovo – žlto. Preto sa oplatí zmieniť, že podľa vyhlášky o dopravnom značení pri rozsvietení samostatného signálu žltej farby vodič musí zastaviť pred križovatkou, pričom ak je pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že nemôže zastaviť bezpečne, smie pokračovať v jazde (§ 15 ods. 2 písm. b).

Fakticky sa teda už počíta s tým, že v čase, keď sa motorista dostane do priestoru križovatky, bude už na semafore svietiť červená. Aby mal čas vykonať svoj prejazd, sú medzi zmenami svetelných signálov časové odstupy.

Dostávame sa tak k odpovedi na položenú otázku:

Uvažujme nad situáciou, že motorista predsa len musí v križovatke zastaviť a znova rozbehnúť až vo chvíli, keď pre neho platí červená a ostatným už „naskočila zelená“. Zdanlivo má dve možnosti:

  1. zostať stáť na mieste a vyčkať, kým mu vzadu čakajúci motorista dá znamenie, že sa už znova zapla zelená,
  2. prejsť križovatkou aj napriek tomu, že vie, že v jeho smere jazdy už platí červená, teda príkaz STOJ

Ktorú z možností si má motorista vybrať, prekvapivo, záleží na ďalších okolnostiach – najmä kde sa moje vozidlo nachádza.

Inzercia

  1. Ak sa vozidlo nachádza tesne za semaforom a výraznejšie nezasahuje do jazdného pruhu vozidiel idúcich v inom smere jazdy, vtedy odporúčame podľa možností cúvnuť späť alebo stáť na mieste a vyčkať na zelenú. Tento motorista ju síce nevidí, ale uvidí, keď sa za ním stojace vozidlá rozbehnú vpred.
  2. Ak sa motorista zastavil v priestore križovatky tak, že by znemožnil jazdu vchádzajúcim vozidlám, vtedy musí križovatku opustiť pôvodne mienenou trasou. Pretože aj pre ostatných vodičov platí predpis, že nesmú vojsť do križovatky, keď vedia, že cez ňu nemôžu prejsť. Zákon platí pre všetkých rovnako.

Zhrnutie

Motorista, ktorý svojím vozidlom zastal v križovatke, má dve možnosti: zostať stáť a čakať alebo prejsť pôvodne zamýšľanú trasu.

Ktorú z možností si vyberie, záleží práve na tom, kde sa nachádza a či už tvorí prekážku v premávke. Ak by ju tvoril, mal by pokračovať v jazde, zatiaľ čo ostatní motoristi nesmú vojsť do križovatky.

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.
  • LEGISLATÍVA

    Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.