PORADŇA

Tehotné za volantom: existuje hranica, dokedy môže tehotná šoférovať? Zásady, ktoré by ste si mali osvojiť

Niektoré ženy môžu mať obavy, či je ich dieťa v bezpečí, ak sa pripútajú bezpečnostným pásom. Tieto obavy sú spravidla neopodstatnené, rovnako ako obava zo šoférovania ako takého.

Napriek tomu existuje viacero zásad, ktorých by sa mali tehotné držať.
Vydané Text: 

Každá budúca mamička by mala poznať aspoň základné pravidlá pre dopravu v aute a osvojiť si ich, aby nevystavovala zbytočnému riziku seba a svoje dieťa.

Bezpečnostný pás sa zapína vždy. Iba s jedinou výnimkou.

V centre pozornosti u tehotných žien sú najmä poranenia brucha a panvy. Riziko, že sa vám pri nehode udeje smrteľný úraz v dôsledku nepripútania sa bezpečnostným pásom, je enormné a pri tehotných to platí dvojnásobne. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných žien prirodzene vyššie než u pripútaných osôb.

Ženy však majú majú často strach z bezpečnostných pásov, pritom by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú väčšinou iba na krátke vzdialenosti, prirodzene neobstoja. Najviac nehôd sa stáva práve cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi – teda na krátkych trasách.

Inzercia

V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod prípadného tlaku bezpečnostného pásu. Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky, je neopodstatnený, ak je žena pripútaná správne.

Existuje jedna výnimka, kedy tehotná žena nemusí používať bezpečnostný pás v aute, ide však o veľmi špecifickú záležitosť. Ak jej z nejakého dôvodu bezpečnostný pás spôsobuje ťažkosti, môže po konzultácii s lekárom požiadať o vystavenie dokumentu s názvom Lekárske osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla. Toto osvedčenie sa však vystavuje prevažne ľuďom s vážnymi zažívacími problémami a dôvodom na jeho vystavenie spravidla nie je ani rizikové tehotenstvo ako také.

Ako sa pripútať bezpečnostným pásom?

Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás. To je ten bežný, ktorý dnes nachádzame v každom aute. Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho.

Inzercia

Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám, musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho.

Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať do polohy, kde by prechádzala cez bruško mamičky. Pás by nikdy nemal skĺznuť z pleca. Medzi bruchom a volantom musí byť zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť.

Inzercia

Ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už nemali samy viesť vozidlo. Pevná hranica, dokedy môže tehotná žena šoférovať, však neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Ak sa dostavujú nepríjemné príznaky tehotenstva, ako zvracania, opuchy nôh, nevoľnosť alebo kolísanie tlaku, vtedy je šoférovanie nežiadúce a rizikové aj v prvých mesiacoch tehotenstva.

Zásady cestovania autom pre tehotné:

  • používať bezpečnostný pás
  • robiť častejšie prestávky s prípadným „cvičením“
  • požívať dostatok tekutín
  • necestovať sama a v horúčavách
  • nosiť pohodlné oblečenie a obuv
  • v prípade akejkoľvek autonehody sa nechajte čo najskôr vyšetriť lekárom, hoci sa cítite byť v poriadku
  • vždy mať pri sebe tehotenský preukaz

Na záver dodajme, že ostatní účastníci cestnej premávky by si pre prípad nehody s tehotnou ženou mali osvojiť zásadu: Pri poskytovaní prvej pomoci pri nehodách prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy!

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.
  • LEGISLATÍVA

    Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.