INTELIGENCIA NA KOLESÁCH. Nový Mercedes-Benz Triedy E je festivalom technológií

Trieda E je tu s nami už 75 rokov a za ten čas sa z nej stalo synonymum auta pre podnikateľov. A to je kompliment sám o sebe.

Znamená, že vždy dokázala spoľahlivo plniť náročné úlohy ľudí, pre ktorých je čas najvzácnejšia komodita. Novinka ho chce zákazníkom šetriť tým, že bude efektívnym a inteligentným spoločníkom schopným nielen previezť vás z bodu A do bodu B.
Vydané Text: Juraj Hrivnák

Mercedes-Benz Trieda E. Napriek tomu, že nejde o vlajkovú loď značky, je to veľmi silný pojem. Jej história a rokmi získaný imidž sú veľmi rôzne – od auta, v ktorom trávia hodiny úspešní podnikatelia, cez luxusný rodinný automobil, až po najlepšie auto pre profesionálnych šoférov a vodičov taxi služieb.

Trieda E nikdy nepatrila medzi lacné autá, a predsa patrí medzi najobľúbenejšie, ktoré na streche nosia typické žlté označenie. Profesionálni vodiči totiž rýchlo zistili, že hodnota investovaná do kvalitného náradia sa im vráti a Trieda E tak patrí na vrchol spoľahlivosti. Doteraz jazdia perfektné exempláre s nájazdom cez 1 milión kilometrov!

Nová Trieda E je opäť stvorená tak, aby bola spoľahlivým spoločníkom svojej posádky. A to doslova. Už nejde len o metaforu, ale auto, ktoré naozaj vďaka použitiu umelej inteligencie dokáže odbremeniť vodiča od mnohých úkonov a umožňuje mu tak tráviť čas v aute efektívnejšie a zároveň v maximálnom bezpečí a plnom komforte.

Trieda E je festivalom technológií, ale zároveň nezabúda na podstatné vlastnosti, ktoré z nej robia dobré auto. Prepracovaný podvozok, skvelá aerodynamika a najmodernejšie pohonné jednotky každého druhu sú základom toho, aby auto dobre jazdilo. Priestor v kabíne, dielenské spracovanie, poctivé materiály a pohodlné sedadlá sľubujú posádke komfortné cestovanie.

A potom prichádza nadstavba, ktorá je taká charakteristická pre značku Mercedes-Benz. A najlepšie vynikne, keď sa zotmie. Ocitnete sa totiž v kabíne, ktorá je krásne presiaknutá náladovým osvetlením. To môže teraz dokonca dotvárať váš hudobný zážitok. Teraz ho precítite až tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky fi lmov alebo aplikácií môžete počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj vidieť.

Inzercia

Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.

Za špeciálnu zmienku stojí použitie umelej inteligencie, ktorá pozoruje opakujúce sa správanie vodiča v rôznych situáciách (rutiny) a časom ho automatizuje. Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Okrem toho majú možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu. Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING.

V Triede E má premiéru program proti kinetóze systému KOMFORT ENERGIZING, ktorý dokáže pomôcť postihnutým cestujúcim zmierniť príznaky nevoľnosti. Trieda E sa predstavila už aj ako kombi, ktoré v štandardnej výbave ponúka vzduchové odpruženie zadnej nápravy.

Ložný priestor štandardne poháňaných verzií má v základe objem 615 litrov a možno ho rozšíriť až na 1 830 litrov. Model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete (plug-in hybrid) má objem ložného priestoru 460 až 1 675 litrov a aj jeho ložný priestor má rovné dno.

Nová generácia špičkového modelu Mercedes-Benz Trieda E príde na náš trh na jeseň.

Pre viac informácii o novinke navštívte webovú stránku modelu alebo autorizovaného partnera predaja značky Mercedes-Benz.

Inzercia

Sedan par excellence

Dlhá kapota, krátky predný previs, dozadu posadená kabína a trojpriestorová karoséria.

Inzercia

Klasické krivky, ktoré nikdy nevyjdú z módy, dostali moderné prvky a sú aerodynamicky optimalizované tak, aby sa Trieda E prerezávala vzduchom ticho a bez námahy.

  • Dvojdielne zadné svietidlá s LED s novým obrysom a špeciálnym dizajnom: vzhľad hviezdy v obidvoch častiach svietidiel ponúka špeciálny denný a nočný dizajn.
  • Riadenie zadnej nápravy v rozsahu 4,5° (za príplatok) zmenšuje priemer otáčania až o 90 cm.
  • Zapustené kľučky dverí zlepšujú aerodynamiku (cw = 0,23) a znižujú hluk. Pri aeroakustickom vývoji použil výrobca vozidiel MercedesBenz takmer 500 mikrofónov.
  • O 2 cm dlhší rázvor pre viac priestoru v kabíne.
  • Štvorprvková náprava vpredu, päťprvková vzadu. Na želanie technický balík obsahujúci podvozok so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy.
  • Do vozidla sa dostanete aj prostredníctvom Digitálneho kľúča cez zariadenie iPhone alebo Apple Watch. Digitálny kľúč možno zdieľať až so 16 osobami.
  • Sériovo LED svetlá, na želanie svetlomety DIGITAL LIGHT bez alebo s funkciou projekcie.
  • Osvetlený rám masky chladiča je súčasťou mimoriadnej výbavy. Maska môže mať klasický alebo progresívny dizajn v závislosti od línie výbavy.

Pod kapotou

Trieda E prichádza s pestrou ponukou pohonov, aby vyhovela každému typu šoféra.

Od benzínových a naftových mild-hybridov s výkonnejším integrovaným štartovacím generátorom (teraz 17 kW a 205 Nm) s náhonom na zadné alebo všetky štyri kolesá (E 200, E 220 d, E 220 d 4MATIC), až po plug-in hybridy štvrtej generácie (E 300 e, E 300 e 4MATIC, E 400 e 4MATIC). Vďaka tomu pokrýva Trieda E širokú škálu výkonov od 145 kW (197 k) pri modeli E 220 d až po 280 kW (380 k) v plug-in hybridnom modeli E 400 e 4MATIC. Pri plug-in hybridoch je mimoriadne zaujímavý dojazd na čisto elektrickú energiu, ktorý sa vďaka 25,4 kWh rýchlonabíjateľnému akumulátoru (DC nabíjanie 55 kW, AC nabíjanie 11 kW) pohybuje okolo hodnoty 100 km. A z našich skúseností vieme, že to nie je iba papierový údaj!

Pohlcujúci zážitok

Kabína nového modelu Mercedes-Benz Trieda E je miesto, ktoré do hry zapojí všetky vaše zmysly.

Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.

  • Umelá inteligencia rozpoznáva zvyky vodiča v rôznych situáciách a časom niektoré úkony automatizuje, aby vodič mohol do auta len sadnúť a vyraziť.
  • Digitálne ovládanie ventilácie prináša komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie. Predné výduchy vzduchu sa automaticky nastavia v závislosti od želaného scenára ventilácie. Dýzy možno však nastaviť aj ručne.
  • Viac priestoru: Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Priestor na kolená vzadu a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 mm. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila o 25 mm na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni Triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov.
  • Selfie kamera a videokamera vám umožnia zúčastniť sa na online konferenciách, alebo len nahrávať videá či robiť fotografie, ak vozidlo stojí.
  • Superobrazovka MBUX poskytuje aj spolujazdcovi svoj vlastný displej (voliteľná výbava), na ktorom môže aj počas jazdy sledovať dynamický obsah. Auto obsahuje systém, ktorý chráni pred stratou pozornosti vodiča a v prípade, ak zistí, že sa vodič pozerá smerom k displeju spolujazdca, tak technológia Dual Light Control vypne viditeľnosť pre vodiča.
  • Množstvo LED diód sa stará o úžasnú atmosféru na palube. Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E vnímať hudbu tromi zmyslami: sluchom, hmatom a najnovšie aj zrakom.
  • Trieda E vám otvára svet aplikácií tretích strán. Môžete sledovať TikTok, hrať Angry Birds, prehliadať web vo Vivaldi, počúvať podcasty v Pocket Casts alebo používať Zoom či Webex na pracovné stretnutia. Ďalšie aplikácie budú pribúdať.

 

Zdroje: auto motor a šport č. 9/2023




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.