Nabíjanie elektromobilu na sídlisku: A čo tí ostatní?

Otázka, ktorú často počúvame z úst obyvateľov bytoviek pri diskusii, aké je skvelé nabíjať elektromobil doma, keď si to môžete dovoliť.

Našťastie aj pre obyvateľov sídlisk sa veci postupne hýbu vpred.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2023
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Pravda je naozaj jednoznačná. Najviac sa elektromobil oplatí vtedy, ak si ho môžete nabíjať doma, nebodaj s použitím vlastných solárnych panelov.

To však neznamená, že žiadne iné riešenie sa neoplatí. Ceny pomalého nabíjania striedavým prúdom sú podľa cenníka ZSE Drive stále na úrovni iba 0,29 €/kWh, čo zodpovedá nákladom cca 4,50 – 6 €/100 km. A túto sumu s moderným spaľovacím autom prakticky nemáte šancu dosiahnuť.

Takže napriek tomu, že verejné nabíjanie nie je také výhodné ako domáce nabíjanie, stále má navrch v porovnaní s prevádzkou spaľovacieho auta.

Teraz je pre majiteľov starších bytoviek v sídliskách hlavnou otázkou skôr dostupnosť verejných nabíjacích bodov. A tie, našťastie, pribúdajú a budú pribúdať.

Rýchlonabíjanie stanice ZSE DRIVE v podzemnej garáži

Rýchlonabíjanie stanice ZSE DRIVE v podzemnej garáži

Možnosti verejného nabíjania

V médiách aj motoristických komunitách bývajú najčastejšie spomínané rýchle DC nabíjacie stanice s výkonom 50 kW a vyššie, pričom v jednom z predchádzajúcich článkov sme si spomínali, že miesto 50 kW sa minimálne v sieti nabíjacích staníc ZSE Drive stáva novým štandardom rýchlosť 150 kW.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Tie nájdeme najčastejšie pri rôznych nákupných centrách. Pointou je auto rýchlo nabiť, kým si vybavíte nákup a/alebo kávu. Auto tu strávi v priemere 30 až 60 minút.

Pri dostatočnom objeme batérie a rýchlosti nabíjania vám pri nájazde do 15 000 km ročne stačí priemerne jedna takáto nabíjacia zastávka týždenne. Náklady na rýchle nabíjanie sú, prirodzene, vyššie, ale s vhodným paušálom (napríklad ZSE Drive Partner) môžete náklady na 100 km jazdy stlačiť na úroveň medzi 4,50 € až 8 € pri cene nabíjania od 0,29 €/kWh a mesačnom poplatku 11,90 €. To je stále veľmi slušné.

Rezidentov však trápi skôr možnosť dlhodobého pomalého nabíjania. Našťastie aj tu nám vznikajú nabíjacie centrá v rezidenčných zónach. V Bratislave je ich niekoľko: Petržalka Mamateyova, Romanova, Saratovská, Černyševského, Petržalská tržnica, Dunajská, Nový Ružinov, Pekná Vyhliadka, Stein, Slnečnice a ďalšie v krajských mestách od ZSE Drive.

Pre rezidentov je dôležité, aby nabíjacie stanice boli použiteľné aj na nočné, prípadne pracovné nabíjanie a aby sa nemuseli náhliť odpojiť elektromobil zo zásuvky okamžite po ukončení dobíjania.

Bežne je aj pre pomalé AC nabíjačky limit bezplatného parkovania 3 hodiny, čo však často nestačí ani na plné nabitie elektromobilov a často ani plug-in hybridov (tie mávajú spravidla veľmi nízky výkon nabíjania, takže aj malá batéria sa pri niektorých modeloch dobíja viac ako 5 hodín).

Už dnes existujú huby, ktoré umožňujú na AC nabíjačke bezplatné parkovanie až po dobu 12 hodín, čo by bohato vystačilo aj na nočné nabíjanie.

Vyhradené parkovacie miesta pre elektromobily a plug-in hybridy

Vyhradené parkovacie miesta pre elektromobily a plug-in hybridy

Nabíjanie z lampy?

Je však trochu škoda relatívne výkonné (11 kW) nabíjačky blokovať až 12 hodín, a preto sa naskytuje otázka inštalovať nabíjacie stanice do lámp pouličného osvetlenia.

Prvou spoločnosťou, ktorá na Slovensku predstavila nabíjanie z pouličného osvetlenia, bol prevádzkovateľ siete ZSE Drive, konkrétne išlo o lokalitu na Železnej Studničke. Išlo o pomalé AC nabíjanie.

Rastislav Žembery zo ZSE Drive hovorí: „Výsledok tohto pilotného riešenia je, že ide o atraktívnu možnosť inštalácie nabíjačiek bez nutnosti veľkých stavebných zásahov, avšak je vhodné riešiť to s výmenou osvetľovacích telies.

Týmto sa dosiahnu vyššie úspory energie, z ktorých je potom možné väčšinu použiť pre nabíjanie elektromobilov, a to aj v noci.

S novými osvetľovacími telesami na LED báze je tiež spojená vyššia stabilita siete.“ Výhody takéhoto riešenia sú doslova jasné: na ulici osadenej takýmito nabíjačkami by ste stanicu našli veľmi ľahko. Tu rozhodne neplatí, že pod lampou je najväčšia tma!

Nabíjanie elektromobilu na sídlisku z pouličnej lampy

Nabíjanie elektromobilu na sídlisku z pouličnej lampy

Na rade sú mestá a obce

Nie všetko však môžu riešiť prevádzkovatelia nabíjacích staníc. V mnohom majú výhodnejšiu pozíciu samosprávy – mestá a obce. Našťastie Ministerstvo hospodárstva SR spustilo výzvu pre mestá a obce určenú pre okresné mestá, mestá v sídle VÚC, VÚC a nimi zriadené organizácie.

Cieľom výzvy je vybudovanie 1 800 AC a 160 DC verejne prístupných nabíjacích bodov v rámci SR, pričom štát sa rozhodol ich stavbu podporiť dotáciami až do výšky 100 % výdavkov projektu. Maximálna výška poskytnutých prostriedkov mechanizmu na jeden AC nabíjací bod ≥ 11 kW je 3 000 € bez DPH, na jeden DC nabíjací bod ≥ 50 kW je 29 000 € bez DPH.

Za oprávnené projekty podľa tejto výzvy sa považujú iba projekty zamerané na výstavbu verejne prístupných nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, a to konkrétne:

  1. budovania nabíjacieho bodu AC 11+ kW;
  2. budovania nabíjacieho bodu DC 50+ kW;
  3. budovania nabíjacích bodov v kombinácii AC a DC, budovanie nabíjacieho parku (nabíjací hub) verejne prístupných staníc“

 

Celkový vyčlenený objem prostriedkov mechanizmu na podporu je vo výške až 10 236 000 € bez DPH s intenzitou pomoci pre oprávnených žiadateľov až do výšky 100 % oprávnených výdavkov projektu. Viac informácií nájdete na emobilitaslovensko.sk.

Tu si dovolíme malý komentár: sme veľmi radi, že sa toto deje. Pre mestá a obce je investícia do nabíjacích staníc aj vecou prestíže a prakticky neexistuje dôvod, prečo by do nej nemali investovať. Najmä ak sa im môže vrátiť až 100 % nákladov.

Aby sme sa však vrátili na sídliská, prostriedky alokované vo Výzve pre mestá a obce môžu slúžiť aj na výstavbu nabíjacej infraštruktúry na sídliskách, kde v porovnaní so zvyškom EÚ zaostávame a kde je výstavba staníc komerčnými subjektami v blízkom čase nereálna.

Zostáva teda iba dúfať, že kompetentní zodvihnú hodenú rukavicu.


Zdroje:  auto motor a šport č. 6/2023








Pokračujte na ďalší príspevok »