Na diaľnici nainštalovali nové radary. V týchto úsekoch by ste rozhodne mali spomaliť

Aký názor na radary, ktoré majú úsekové meranie, máte vy? Sú lepšie a prospešnejšie ako klasické radary merajúce rýchlosť v jednom mieste?
archív
radary

Na poľských cestách sa už roky stretávajú dva svetonázory. Radary niektorí vnímajú ako automatickú kontrolu dopravy a tiež ako nástroj, ktorý obnovuje poriadok a učí zodpovednosti. Iní radary vnímajú ako ďalší zásah do slobody šoférovania, mechanizmus určený na generovanie pokút a frustrácie. Bez ohľadu na názory však zostáva faktom, že systémy kontroly rýchlosti sa rozširujú nebývalým tempom.

Radary na úsekové meranie

Automatické monitorovacie centrum cestnej premávky, ktoré podlieha poľskému Generálnemu inšpektorátu cestnej dopravy (GITD), zverejnilo v januári 2025 zoznam 43 miest, kde majú byť do polovice roka 2026 nainštalované sekciové rýchlostné kamery. Ďalšia položka na zozname bola práve odškrtnutá. 25. novembra napoludnie začali kamery zaznamenávať vozidlá prechádzajúce po úseku diaľničného obchvatu Vroclavu.

Na diaľnici A8 medzi križovatkami Wrocław Lotnisko a Wrocław Północ bol nainštalovaný nový merač rýchlosti . Tento  8,3-kilometrový úsek meria čas jazdy každého vozidla a vypočítava jeho priemernú rýchlosť. Prekročenie rýchlostného limitu môže mať za následok pokutu.

Hoci ide o diaľnicu, rýchlostný limit pre osobné autá je 120 km/h, zatiaľ čo pre nákladné vozidlá je to 80 km/h . Stojí za to si to zapamätať, najmä ak túto oblasť nenavštevujete často. Vodiči nie vždy dodržiavajú rýchlostné limity, čoho ukážkovým príkladom je obmedzenie rýchlosti na neďalekej diaľnici A4 medzi Kostomłotmi a Kąty Wrocławskie.
Na spomínanej ceste, hoci technicky ide o diaľnicu, je rýchlostný limit 110 km/h. Vodiči ho však hromadne porušovali  a v prvom mesiaci prevádzky systému bolo zaznamenaných viac ako 100 000 priestupkov. Toto je nepochybne jeden z rekordných priestupkov Úradu pre verejné informácie (ÚPP).  Napriek tomu by si vodiči mali dávať pozor na radary. Ak nedáte pozor a pôjdete rýchlosťou 140 km/h, dostanete pokutu 200 PLN a 3 trestné body. Prekročenie rýchlosti o 21 km/h bude mať za následok pokutu 300 PLN a 5 trestných bodov.

Dolné Sliezko tiež rozširuje úsekové meranie

V Dolnom Sliezsku už vodiči poznajú tieto radary. Prvý úsekový monitoring rýchlosti v regióne bol spustený na diaľnici A4 v júli 2023 medzi Kostomłotmi a Kąty Wrocławskie. Tento úsek sa dlhodobo považuje za jeden z najnebezpečnejších. Ostatne, dokázali to aj zozbierané údaje. V prvých šiestich mesiacoch systém zaznamenal 152 000 porušení a v nasledujúcich šiestich mesiacoch desaťtisíce ďalších. Zavedenie monitorovacieho systému viedlo k prudkému poklesu rýchlosti, čo sa následne prejavilo aj v znížení počtu dopravných nehôd.

Radary v Poľsku majú vlastné dopravné značky.

Druhé obmedzenie jazdy  sa objavilo v septembri 2025, tiež na diaľnici A4, tentoraz medzi Kąty Wrocławskie a Pietrzykowice. Tento sedemkilometrový úsek vyžaduje, aby vodiči osobných áut obmedzili rýchlosť na 110 km/h a nákladných vozidiel na 80 km/h. Spoločnosť CANARD v tom čase zdôraznila, že zariadenia boli nastavené na rýchlostný limit +- 10 km/h, aby sa predišlo pokutám za menšie odchýlky. To však nezmenilo nič na skutočnosti, že vodiči si rýchlo uvedomili, že ide o jeden z najobmedzujúcich úsekov trasy v regióne.

Treťou lokalitou v Dolnom Sliezsku je cestný tunel na ceste S3 medzi Bolkówom a Kamiennou Górou – miesto, kde terén a obmedzená viditeľnosť vyžadujú mimoriadnu opatrnosť.





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.