aktualita, legislatíva

Obecná polícia zostáva pri papučiach, merače rýchlosti našťastie nedostanú!

Zmeny v pravidlách cestnej premávky prinesú aj viac právomocí pre obce. Obecná polícia našťastie merače rýchlosti nedostane! Merať rýchlosť sa bude, ale inak...

Zmeny v pravidlách cestnej premávky prinesú aj viac právomocí pre obce. Obecná polícia našťastie merače rýchlosti nedostane! Obce a mestá však dostanú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti. Objektívna zodpovednosť, po právnej stránke zodpovednosť držiteľa vozidla za niektoré vymedzené skutky vodiča.

Nové priestupky v rámci objektívnej zodpovednosti

Zmenou zákona 8/2009 Z.z. o Cestnej premávke sa tiež rozšíri  okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré bude môcť riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla Policajný zbor. Pôjde po novom aj o zákaz vchádzania do križovatky, ak situácia vodičovi nedovoľuje pokračovať za križovatkou, nedodržanie minimálnej alebo bezpečnej vzdialenosti za vozidlom, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu a jazda v protismere. Všetky tieto veci sa budú pravdepodobne riešiť s použitím záznamových zariadení na tzv. dronoch.

Novelou sa zároveň zjednoduší a zrýchli vyvodzovanie objektívnej zodpovednosti. Podobne ako pri diaľničných známkach a mýte sa nebude môcť držiteľ vozidla vyviniť zo zodpovednosti tým, že oznámi vodiča, ktorý auto v skutočnosti viedol. Držiteľ si však samozrejme bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty.

Obecná polícia nebude môcť merať rýchlosť

Ministerstvo vnútra na základe rokovaní so zástupcami miest a obcí vychádza v ústrety požiadavkám samospráv, ktoré získajú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti. Prejednávať budú môcť niektoré správne delikty, ktoré boli doteraz len v gescii štátnej polície.

Pomocou vlastných stacionárnych radarov a zariadení budú môcť obce a mestá dokumentovať a riešiť prekročenie rýchlosti jazdy, ale napríklad aj nezastavenie na STOPke, jazdu na červenú, porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru či prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané.

Obecná polícia pracuje s množstvom statických kamier. Po novom ku kamerám pribudnú aj statické radary.

Obecná polícia pracuje s množstvom statických kamier. Po novom ku kamerám v správe obcí  pribudnú aj statické radary.

ZMOS to chcel inak

ZMOS – Združenie miest a obcí Slovenska – ešte v rámci pripomienkového konania  navrhovalo v zmene zákona pridať za § 69 hovoriacich o oprávneniach policajta pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky doplniť nový § 69a.

§ 69a mal o.i. hovoriť aj o meraní rýchlosti vozidiel  ZMOS tvrdil, že za účelom zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky je polícia,  a podľa ich návrhu aj obec a obecná polícia oprávnená merať rýchlosť vozidiel. Obec a obecná polícia túto činnosť  mala vykonávať výhradne na miestach určených políciou, pritom by reálne aj postupovala v súčinnosti s políciou.

ZMOS návrh znenia považoval za rýchle a jednoduché legislatívne riešenie dlhodobo komunikovanej témy bez potreby novelizácie zákona o obecnej polícii.

ZMOS inšpirujúc sa českou úpravou rozšíril oprávnenie aj na obec samotnú, nakoľko nie každá obec disponuje obecnou políciou. Zriadenie obecnej polície vyžaduje značné finančné prostriedky a jej zriadenie len pre samotné meranie rýchlosti je neefektívne a nesystémové. Zámerom bolo posilniť bezpečnosť aj na úrovni sídelnej samosprávy a v jej katastroch kde samotná polícia nemá kapacity túto činnosť zabezpečiť a tak je viac ako vhodné preniesť túto právomoc na obce a obecné polície.

Táto pripomienka však nebola akceptovaná, a obecné polície zatiaľ na Slovensku nebudú môcť merať rýchlosť. Chvalabohu…

A prečo chvalabohu? Lebo obecné polície v niektorých frekventovaných oblastiach nestíhajú ani riešiť to, čo by riešiť mali. Je ich jednoducho málo… A keby prišlo ďalšie nové oprávnenie, boli by zo strany vedenia obce tlačení do toho, aby proste nosili „výsledky“. Osobne si myslím, že meranie rýchlosti by mala vykonávať iba jedna zložka štátu, a aj to na úsekoch, ktoré sú vyhodnotené ako nebezpečné a nie na miestach, kde doslova číhajú na previnilcov.

Obecná polícia a dynamická doprava

Podľa ustanovení zákona o obecnej polícii  platí, že obecná polícia objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané porušením príkazu, zákazu alebo obmedzenia vjazdu, jazdy, odbočenia, otáčania, cúvania, zastavenia alebo státia vyplývajúceho zo všeobecnej úpravy cestnej premávky alebo z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.

Toto predmetné ustanovenie malo pôvodne pred zhruba piatimi rokmi  posilniť oprávnenia mestského policajta. Reálne však  prinieslo viac zmätku a nejasností v praktickom živote, následkom čoho môžu byť (resp. možno ešte aj po rokoch sú) ukladané pokuty v rozpore so zákonom.

Titulná foto: Msp Nitra 





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.