Ročné náklady na prevádzku: 3 150 €
Test MAZDA CX-80 3.3 e-Skyactiv D 254: Schopnosť prekvapiť
Mazda akoby mala niekde schovaný čarovný prútik. Ak si už na niečo od nich zvykneme, príde s novým modelom s vlastnosťami, ktoré posunú nastavené vnímanie na novú úroveň. Vyššiu, prekvapivejšiu, potešiteľnejšiu.
Foto: J. Hrivnák
Vydané Text: Martin Šebesta
Mazda je azda jediná automobilka a asi nie len na slovenskom trhu, ktorá väčšinu svojich modelov nepredáva v jednom z 50 odtieňov sivej. Od momentu, keď prvý raz predstavila červenú metalízu, valcuje s ňou štatistiky predaja podľa farieb. Len si to na cestách všimnite! A tak som si dlho myslel, že krajšiu farbu nemožno vymyslieť. Pozrite sa na fotky tejto CX-80! Hlboká bordová vyzerá skvelo. Potešiteľne obohacuje paletu farieb a posúva celé auto na vznešenejšiu úroveň.
Tradície v novom šate
Alebo taký interiér. Mazda zostala verná tradičnému prístupu s väčším počtom fyzických ovládacích prvkov. To však neznamená, že nepoužíva displeje. Ten pred vodičom využíva veľmi vysoké rozlíšenie a mimoriadne prirodzený pohyb ručičiek. Ešte aj dominantný ukazovateľ rýchlosti vám dáva najavo, že Mazda sa zameriava na ľudí, pre ktorých je šoférovanie pasia. Nadšenie vyvoláva aj spôsob ovládania klimatizácie. S potešiteľným počtom tlačidiel s presne určenými funkciami. Ovládanie naslepo zvládnete oveľa rýchlejšie ako triafanie plôšok na displeji. To platí aj o ovládaní infotainmentu. Pár tlačidiel okolo veľkého otočného tlačidla. Zostávam pri presvedčení, že čím jednoduchší systém s minimom pohybov, ktoré si vyžadujú odvrátenie zraku od cesty, tým väčšia bezpečnosť. Na to, aby ste obsiahli všetky možnosti, ktoré vám ponúka, stačí krátka chvíľa. Ešte aj čoraz častejšie vyhľadávané vypínanie povinne pípajúcich asistenčných systémov umiestnili konštruktéri pred ľavé koleno vodiča. Takže ho rýchlo nájdete, krátko podržíte a nič vás nebude počas jazdy nečakane vyrušovať.
Pohodlie na prvom mieste
Skôr sa potešíte z mimoriadne rozsiahleho nastavovania sedadla vodiča. Máloktoré SUV, ak vôbec nejaké, vás pustí tak nízko. Ocenia to nielen vysokí vodiči, ktorým nebude prekážať strop znížený presklenou strechou (v zime pocítite, ako odtiaľ padá chlad a veľmi rýchlo zatiahnete roletku), ako aj milovníci ostrejšej jazdy, ktorí vďaka tomu lepšie precítia kontakt s vozidlom. To nehovorím, aké sú tieto sedadlá pohodlné. A v prípade testovaného vozidla čalúnené skvostne spracovanou kožou v spojení s látkovým pásom v strede.
Inzercia
Radosť pozerať, čo japonskí remeselníci dokážu.
Radosť pozerať sa, ako Japonci vymysleli a spracovali interiér. Prístrojová doska s vysokým rozlíšením vykresľuje údaje veľmi verne, medzi jazdnými režimami nájdete aj terénny. Stredová obrazovka poskytuje veľmi dobrá pohľad aj vďaka ostrej kamere. Tlačidlá vyzerajú super, pracuje sa s nimi ešte lepšie. Sedadlá? Na nekonečné cesty
Rovnako tak zaujímavý pocit radosti prináša aj kontakt s poťahom palubnej dosky. Príbehy o japonskej remeselnej zručnosti nepatria do sféry prázdnych slov. Z hľadiska komfortu nás už o čosi menšia Mazda CX-60 naučila, že pohodlie zadných pasažierov berie vážne. No väčšia CX80 to posúva ešte ďalej. Samostatná dvojica sedadiel ponúka okrem vyhrievania aj odvetrávanie, čo musíte u konkurentov naozaj veľmi hľadať. V tejto cenovej hladine sa skôr poriadne popicháte na ihlách v kope sena. Medzi samostatnými sedadlami v druhom rade vznikla ulička pre jednoduchý prístup do tretieho radu. Ani ten nie je iba za trest, pričom za ním zostáva ešte stále využiteľných necelých 260 litrov batožinového priestoru.
Skoro za nič
Potom tu máme samotnú jazdu. Nie je veľa SUV, ktoré by vyvolávali toľko radosti. Konštruktéri asi žijú vo svete inej fyziky. Riadenie, jeho presnosť a tuhosť, nastavili tak, akoby chceli dosiahnuť pocit z limuzíny. Väčšinu zákrut zvládnete bez potreby prechytávania volantu, čo zvyšuje mieru zapojenia vodiča do diania. Zvlášť, keď sa Mazda pri prejazde zákrutami takmer nenakláňa a vďaka pohonu všetkých kolies, ktorý posiela viac výkonu dozadu, si zachováva veľmi neutrálne jazdné vlastnosti. Konštrukcia podvozka navyše podporuje veľmi dobrú smerovú stabilitu. Akurát by to možno chcelo menšie disky kolies. Dvadsiatky majú svoju hmotnosť a s prepadnutými kanálmi sa až tak nekamarátia. Ak im ich nebudete dávať do cesty, užijete si parádny komfort jazdy.
Bez preháňania si dovolím povedať, že za svoje peniaze dostanete azda najlepšie jazdiace SUV v tomto segmente.
Konštruktérsku čerešničku som si nechal na záver. Ak Japonci pri podvozku žijú vo vlastnom svete, tak motorári si vytvorili vlastný vesmír. Alebo používajú inú matematiku, ich písmo im dovoľuje iné vyjadrovanie, alebo dýchajú iný vzduch. Pri spĺňaní ekologických predpisov totiž išli úplne iným smerom ako zvyšok sveta.
Veď kedy ste naposledy počuli o novom naftovom radovom 3,3-litrovom 6-valci? V Bruseli musí z predchádzajúcej vety všetkým povinne naskakovať husia koža, militantní eko aktivisti si musia na terče, na ktorých trénujú hádzanie vajíčok, lepiť logo Mazdy.
Lenže všetko je inak a pred Vianocami poznáme aj lepšie využitie drahej vajíčkovej munície. Už charakter zvuku motora pri naštartovaní zdvihne hormóny radosti do hviezdnych výšok. Plný krútiaci moment už od 1 500 ot./min.? Dynamika tam je a naplno pripravená rozširovať vám úsmev. A ten vám nechce zmiznúť. V športovom režime ide motor veľmi ochotne za otáčkami, v bežnom sa vôbec nefláka. Potom si radostne prejdete všetky obľúbené trasy, užívajúc si všetko, čo toto auto ponúka.
Nakoniec pozriete na spotrebu a vypadnú vám oči. Vážení! Pri dynamickejšej jazde a v meste si to auto vypýta menej ako 8 l/100 km! Pozrite si hmotnosť! A to k nej sám pridávam poctivých čosi viac ako 120 kg!
Jazdite pokojne a spotreba spadne pod 6 l/100 km. Nekecám, zažil som to na vlastnej koži.
Neviem či má Mazda CX-80 okrem malého elektromotora aj nejaký tajný jadrový reaktor, alebo zabudovaného dinosaura, ktorý občas cvrkne čosi do nádrže. Ale spotreba zostáva neobyčajne pôsobivá a vôbec nepasuje k strohým technickým údajom vozidla. Neviem, ako to v Mazde robia, ale pre mňa zostáva jedným z najimpozantnejšie inovujúcich výrobcov. Ide mimo postupov zaužívaných v automobilovom priemysle a vychádza jej to. A tak dokáže postaviť SUV, ktoré vôbec nejazdí ako SUV. Nemá spotrebu ako SUV. A stále ponúka obrovský vnútorný a batožinový priestor na úrovni veľkých SUV, ktorý využijete pre rodinu, biznis, alebo na prepravu VIP osôb.
Pritom sa vám pri pohľade na cenu nezačnú odvíjať scenáre o tom, ako vykradnúť banku, aby vás pri tom nik nevidel. Klobúk dolu, Mazda!
Technické údaje CX-80 3.3 e-Skyactiv 254
- Motor preplň. naftový R6, 3 283 cm3
- Výkon 187 kW (254 k) pri 3 750 ot./min.
- Krútiaci moment 550 Nm pri 1 500 – 2 400 ot./min.
- Pohon a podvozok: 8-st. automatická prevodovka,
- Pohon všetkých kolies, vpredu dvojité lichobežníky, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 235/50 R20.
- Batožinový priestor 258 – 687/1 971 dm³
- Rozmery: 4 990 × 1 890 × 1 713 mm, rázvor 3 120 mm,
- pohotovostná/celková hmotnosť 2 056/2 781 kg, objem nádrže 74 l.
- Najvyššia rýchlosť 219 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,4 s
- Spotreba (WLP) 5,8 l/100 km, emisie CO2 151 g/km
- Cena/testované auto 56 290/68 690 €
- Konkurenti: Škoda Kodiaq, Kia Sorento, Toyota Highlander
Náklady na ročnú prevádzku
- Palivo (nafta) 1 360 € (5,8 × 150 × 1,55)
- Poistenie 1 291,90 €
- Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 461,20 € (Continental TS 870 P; 1 080 € sada)