TEST Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC

Test Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC: S naftovým plug-inom sme prešli do Chorvátska a späť na pol nádrže

Vylepšený Mercedes-Benz GLE je vo verzii naftový plug-in hybrid 350de 4MATIC ohromujúce SUV. Spĺňa snáď všetky naše nároky na rodinné aj reprezentatívne biznis auto, honosný interiér je vítaným bonusom.

Ocenili sme jazdné vlastnosti i celkovú spotrebu, no najmä pracovný priestor pre vodiča.
Nová GLE sa u nás predáva od 85-tisíc, 350de 4MATIC od 92-tisíc eur.
Vydané  Text: 
E. Stríž

Otvoriť fotogalériu

Čo sa zmenilo po facelifte?

Začiatkom tohto roka značka Mercedes-Benz dopriala svojmu modelovému radu GLE, ktorý pozostáva z SUV a SUV-kupé, technickú a estetickú modernizáciu.

Na prvý pohľad sú inovácie menej výrazné a iba sofistikovane vylepšujú už tak dobrý základ, ktorý v prípade modelov GLE ďaleko presahuje štandardy.

Z vizuálneho hľadiska si všimnete predovšetkým zmenu vnútornej grafiky predných svetlometov, ktorá má odlišný svetelný podpis (LED prvky sú oddelené), na maske chladiča je iba jedna horizontálna línia.

Vzadu boli inovácie podobného charakteru, zmenila sa predovšetkým vnútorná grafika svetiel.

Z technického hľadiska nových zákazníkov Mercedesu poteší výkonnejšie naladenie plug-in hybridu, použitie novšieho volantu s dotykovými plochami (s ktorými na prekvapenie nemáme problém, pretože obyčajne sa s dotykovými tlačidlami zhoršuje ergonómia ovládania).

Dalo by sa povedať, že kto si kúpil GLE ešte pred spustením predaja faceliftu, ten nemá dôvod ľutovať skorú kúpu, avšak zákazníci verzie po modernizácii môžu byť nanajvýš spokojní tiež, pretože ich nové auto sa predsa len odlišuje v detailoch a dáva vedieť o svojej novote.

My sme model 350 de 4MATIC mali možnosť testovať medzi prvými na Slovensku a zhodou okolností práve v čase, keď sme plánovali víkend v severnom Chorvátsku.

Dízlový plug-in hybrid bol pre nás zdanlivo dokonalou voľbou, pretože kombinácia lacnej elektriny (v porovnaní s benzínom a naftou) a na diaľnici ťažko prekonateľného naftového agregátu bola skrátka na nezaplatenie.

Než dočítate, otvorte si aj naše ďalšie testy Mercedesov:

Naftový plug-in hybrid dáva v SUV zmysel

Naša skúsenosť s GLE 350de 4MATIC napokon trvala presne jeden týždeň, počas ktorého sa domnienky o výhodnosti tohto typu pohonu v takomto automobile potvrdili.

Od pondelka do piatka sme jazdili výhradne na elektrinu. S trakčným akumulátorom s kapacitou dostatočnou až na 103 km jazdy bez zapnutia naftového motora to je možné dokonca aj v realite, kedy priemerná energetická spotreba zvyčajne prevyšuje metodikou WLTP vypočítaných 24,7 kWh/100 km.

Nabíjali sme doma na parkovisku pred rodinným domom s vyvedenou elektrickou zásuvkou na 230 V. Žiadny wallbox, a predsa to bolo celkom praktické vďaka nabíjaciemu adaptéru, ktorý dostanete k plug-in hybridnému GLE zadarmo. Nabíjanie takejto batérie na 230 V zásuvke síce trvá naozaj dlho, lenže v praxi sme nabíjali, kde sa dalo – na odpočívadle pri Rovinke, na ZSE Drive pri McDonald’s, vtedy bolo auto nabité za chvíľu. Navyše, zvyčajne nenabíjate až po dosiahnutí nuly a tiež nie do 100 percent, takže praktická skúsenosť s Mercedesom GLE ako s elektromobilom bola z tohto hľadiska priaznivá.

Potešilo nás, že v elektrickom režime nestráca GLE veľa zo svojej dynamiky, teda je dosť pružné, aby splnilo očakávania vodiča s ofenzívnym jazdným štýlom. Vynucovanie si elektrického režimu v tomto prípade nebolo strasťou, ako to býva pri niektorých iných plug-in hybridných SUV, ktoré už pri dôraznejšom vytlačení akceleračného pedála pre istotu naštartujú aj spaľovací motor – s GLE môžete elektricky spoľahlivo vyraziť aj na diaľnice a znenazdajky sa vrhnúť do predchádzania kolóny vozidiel.

Do Chorvátska a späť na pol nádrže je reálny výsledok nášho testu

Keď sme vyrazili z Bratislavy na sever Chorvátska, mali sme plnú nádrž nafty, ale nulový elektrický dojazd. Napriek tomu sa po víkende vrátili domov s takmer polovicou nafty v nádrži. V hotelovom rezorte nefungovala ani tá jediná nabíjačka, ktorú tam mali, a tak sme napokon nabili až v samom závere spiatočnej cesty v Maďarsku.

Musíme však byť veľmi konkrétni: vyrazili sme z Bratislavy do blízkosti mesta Sveti Martin, ktoré bolo vzdialené  270 kilometrov a cesta cez Slovinsko trvala asi tri a pol hodiny. S dvomi malými deťmi je to znesiteľné a ide o skutočný sever Chorvátska – hoci bez mora.

Jazdné vlastnosti zodpovedajú tomu, čím je GLE typická už roky – za volantom máte dojem šoférovania skutočne veľkého SUV so zodpovedajúcou miernou tendenciou nakláňania karosérie, ale zároveň optimálne vyladeným riadením a fakticky neutrálnym podvozkom – nepociťovať sklony k nedotáčavosti ani pretáčavosti. Nie je to pritom vôbec samozrejmosť, pretože prevádzková hmotnosť tohto GLE je až 2839 kg, čo by mohlo byť dôvodom dávať si najmä v zákrutách väčší pozor. Lenže auto samotné veľa príčin na takúto zdržanlivosť nedáva. Potenciál na dynamickú jazdu je akoby vždy pripravený prejaviť sa, a to ako pri mestských rýchlostiach, tak na rýchlejších cestách pri predchádzaní na poslednú chvíľu.

Vznetový motor od značky Mercedes-Benz patrí nepochybne k tým najlepším na svete, čo spravidla dokazuje nielen enormnými kilometrovými nájazdmi, ale aj zvlášť kultivovanou prevádzkou a pôsobivou pružnosťou. Keď automobil naštartujete, stačí vskutku málo energie v batérii, aby bol štart celkom tichý. Zapaľovanie vznetového motora vám môže po čase jazdenia na elektrinu prísť hlučné, ale chce to iba, kým si zvyknete. V skutočnosti nemožno tento agregát od Mercedesu porovnávať s naftovými motormi v cenovo dostupnejších automobiloch, pretože ich predčí vyslovene v každom ohľade – výkon, pružnosť, dostupnosť krútiaceho momentu, práca preplňovania, kultivovanosť a podľa všetkého aj spoľahlivosť ako taká.

Spotreba, tá je veľmi závislá na šoférskom štýle vodiča, no ak dbá, môže sa dostať k 4,0 l/100 km. Za uplynulých 2773 km sa priemerná spotreba ustálila na nie veľmi povzbudivých 7,1 l/100 km. Lenže toto je ťažká štvorkolka, navyše kto by po kúpe takéhoto Mercedesu dbal na spotrebu, keď má ešte aj možnosť jazdiť skoro zadarmo na elektrinu počas bežných dní?

Seriózne: toto je pravé luxusné auto

Čo charakterizuje Mercedes-Benz GLE, je znamenitý interiér. Do detailu plní to, čo očakávame od prémiového auta.

Žiadny násilný minimalizmus, hoci aj ten tu našiel uplatnenie. Mercedes veľmi správne redukoval interaktívne elementy tak, aby do úzadia potlačil tie menej používané a tie dôležité ponechal. Posadiť sa do auta znamená okamžite porozumieť koncepcii interiéru, takže všetko máte na dosah ruky a prstov a nevyžaduje zbytočne veľa pozornosti na obsluhu. Ergonómiu ovládania preto hodnotíme na jednotku a kľúčovú úlohu v nej zohráva samotný operačný systém MBUX, ktorý viete celý ovládať pomocou dvoch ovládacích panelov na volante – prístrojový panel ovládate ľavým panelom, stredový displej panelom na pravom ramene. Snáď jediným nepraktickým detailom je, že nemôžete ovládať hlasitosť multimédií ľavou rukou, pretože oboje ovládače zvuku sú na dosah tej pravej.

Skvelé priestorové pomery sú dané samotnou triedou vozidla, rázvorom a šírkou a výškou karosérie, v každom prípade je GLE luxusný priestranný koráb ideálny na dlhé vzdialenosti, pretože popri nastavení aj zadných sedadiel majú pasažieri toľko miesta na nohy, že môžu počas jazdy striedať polohy podľa ľubovôle. Navyše tu majú k dispozícii vlastné nastaviteľné výduchy klimatizácie, početné odkladacie priestory i nabíjacie konektory. Skoro ako v limuzíne, akurát, že s trochou obratnosti môžu siahať aj do batožinového priestoru.

Vstavané roletky sa ovládajú elektricky.

Najlepšie miesto je však vpredu vedľa vodiča: sedadlo je extra pohodlné, elektricky nastaviteľné, má funkcie vyhrievania aj ventilácie (rýchlo účinné) a v nami testovanej verzii aj masáž. Nie je to taká tá nudná masáž, akú vám môžu ponúknuť neprémiové značky, toto je vskutku intenzívna bodová masáž, pričom na výber máte viacero režimov.

Nemožno to porovnávať so skutočným masérom, ale nechať si aspoň takto postláčať kríže vie byť osviežujúce.

Kto má rád veľké luxusné SUV, ten si môže vyberať z viacerých modelov na trhu. Ale Mercedes-Benz GLE by mal byť rozhodne na vrchole rebríčka kandidátov.

Zhrnutie testu Mercedesu GLE

  • Mercedes-Benz GLE je už v základe luxusné SUV hodné pozornosti každého, kto chce viac ako priemer prémiovej ponuky.
  • Vo verzii naftový plug-in hybrid v sebe spája dva ideálne pohony: elektrický do mesta a jeho okolia a naftový pre dlhé cesty. Oba pohony sú pritom nadmieru výkonné.
  • Silnými stránkami modelu je vnútorný priestor, vynikajúco zvládnuté ovládanie multimédií, navigácie a vôbec infotainmentu MBUX, bezpečnostná výbava, asistenčné funkcie, na ktoré je reálny spoľah.
  • Ak by sme chceli nachádzať nepriaznivé poznatky z nášho testu, týkali by sa iba horšej manévrovacej schopnosti pri parkovaní, čo je však otázkou zvyku. Do veľkej miery pri parkovaní pomáha 3D kamerový systém.
  • Praktickou funkciou je možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom do 60 kW či možnosť správy vozidla cez mobil vďaka aplikácii Mercedes me. V cene vozidla je servis na 6 rokov alebo do 160 000 km a záruka mobility Mobilo az do 30 rokov.
  • Mercedes-Benz GLE sa na Slovensku predáva od 85 080,00 € za základnú verziu GLE 300 d 4MATIC (198 kW, automat), verzia 350de 4MATIC figuruje v cenníkoch od 92 160,00 €.
  • V predaji je ešte ďalších 6 motorizácií: 450 4MATIC, 400 e 4MATIC, 450 d 4MATIC, 580 4MATIC a vrcholové modely AMG GLE 53 4MATIC+ a AMG GLE 63 S 4MATIC+ za 152 400,00 €.

Technické údaje Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC facelift 2023

  • Motor: R4, diesel, 1 993 ccm
  • Max. systémový výkon: 245 kW / 333 k
  • Max. krútiaci moment: 750 Nm
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s
  • Max. rýchlosť 210 km/h
  • Prevodovka: 9G-TRONIC / automatická, 9-stupňová
  • Objem palivovej nádrže: 65 l / z toho 9 l rezerva
  • Výkon elektromotora: 100 kW
  • Krútiaci moment elektromotora: 440 Nm
  • Kapacita akumulátora: 31,2 kWh
  • Nabíjanie: AC 11 kW (0-100% SoC 2.5 hod); DC 60 kW (10-80% SoC 20 min.)
  • Elektricky dojazd (EAER, WLTP): 89-105 km
  • Pohotovostná hmotnosť: 2839 kg
  • Celková hmotnosť: 3240 kg
  • Najvyššia hmotnosť na nápravy: 1450 kg vpredu, 1850 kg vzadu
  • Hmotnosť prívesu nebrzdeného/brzdeného: 750/2700 kg
  • Max. hĺbka brodenia: 500 mm
  • Max. uhol nájazdový/výjazdový: 25 stupňov/ 24 stupňov
  • Prejazdový uhol 13.5 stupňov
  • Max. uhol náklonu: 35 stupňov
  • Náhon: 4×4 (AWD)
  • Objem batožinového priestoru: 490 – 1915 l

Prečítajte si aj naše ďalšie testy Mercedesov:





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.