TEST Volkswagen ID. 5 GTX: Neštartuje sa kľúčom ani tlačidlom a jazdí fantasticky
Motoristu, ktorý mal skúsenosť s klasickými pohonmi, môže ovládanie elektromobilu prekvapiť. Všetko však dáva svoj zmysel.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Stručná recenzia Volkswagen ID.5 GTX: Sotva by ste hľadali niečo lepšie
Pred niekoľkými týždňami sme z redakčného testu vrátili elektrické SUV Volkswagen ID.5 GTX. Nielen podľa nášho názoru ide pravdepodobne o najlepší elektromobil, aký si dnes môžete kúpiť: popri relatívne prijateľnej cene ponúka krásnu estetiku SUV-kupé, veľkorysý vnútorný priestor vrátane obrovského batožinového priestoru 549 litrov, skvelé jazdné vlastnosti a tiež dojazd 381 – 508 km, ktorý už nebude motoristu nechávať v neistote, či na svojom aute zvládne cestu na dovolenku alebo dlhší výlet v rámci Slovenska. Najmä tie jazdné vlastnosti sú niečím, čím nás Volkswagen úprimne prekvapil a potešil. Dva elektrické motory, každý na jednej náprave, dokážu vyše dvojtonovému automobilu s niekoľko stoviek kilogramov vážiacim 77 kWh akumulátorom v podlahe zabezpečiť prudké rozjazdy (0-100 km/h za 6,3 s) a vytvoriť dojem, že auto váži možno polovicu. Dokonca ani pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty nedáva okamžite vedieť o vyššej hmotnosti, pretože sa dlho prejavuje neutrálne, teda bez tendencie k pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Spoza volantu máte pocit dokonalej kontroly nad vozidlom aj preto, že počítač precízne reaguje na korekcie volantom a jemnú manipuláciu s pedálmi. Ofenzívna jazda na VW ID.5 GTX je nevšedným zážitkom, pretože výrobca dokázal, že s elektrickými pohonmi možno robiť divy a zdanlivo prekonávať fyzikálne hranice, na ktoré elektromobily narážali pomerne skoro v porovnaní s automobilmi so spaľovacími pohonmi 4×4.Zhrnutie testu VW ID.5 GTX: Dojazd už nie je dôvodom na obavy
Nie je potrebné chodiť okolo horúcej kaše: Volkswagen ID.5 GTX je nepochybne jedným z najlepších elektromobilov, aké si dnes môžete kúpiť. Ide o krásne SUV s ladnými tvarmi vzadu, ktoré nemajú nepriaznivý vplyv na úžitkovú hodnotu vozidla. Auto bude celkom vyhovovať veľmi širokému spektru zákazníkov – od tých rodinne zameraných až po vodičov, ktorí milujú šoférovanie. Športový charakter vozidla je nepopierateľný, stále je však v medziach každodennej použiteľnosti, takže podvozok nie je prehnane tvrdý, tuhý, riadenie je ešte vždy preposilované a rozsiahla paleta asistenčných systémov sa stará o bezpečnosť počas všedných dní. Kto žije racionálnym predvídateľným životným štýlom, pre toho už dojazd nebude predmetom obáv, práve naopak – ocení, že namiesto navštevovania čerpacích staníc si môže svoje vozidlo priebežne dobíjať skoro kdekoľvek.Technické údaje Volkswagen ID. 5 GTX (2022)
- Dĺžka 4 599 mm
- Šírka 1 852 mm
- Výška 1 607 mm
- Rázvor náprav 2 771 mm
- Objem kufra 549 – 1 561 litrov
- Pohotovostná hmotnosť od 2 242 kg
- Max. výkon 220 kW/299 k
- Max. krút. moment 162/310 Nm
- Prevodovka jednostupňová, automatická
- Kapacita batérií (netto) 77kWh
- Akcelerácia 0 – 100 km/h 6,3 s
- Maximálna rýchlosť 180 km/h
- Spotreba energie podľa WLTP 16,9 kWh/100 km
- Dojazd (kombinovaný podľa WLTP) 491 km
- Dojazd počas testu (september 2022) max. 400 km
Je tu štartovacie tlačidlo, no ide to aj bez neho
Pristúpite k ID.5 GTX a kľúč vôbec nemusíte vyberať z vrecka. Už po priblížení sa asi na dva metre sa rozsvietia obrysové LED svetlá, čím dá auto najavo svoju pripravenosť na otvorenie dverí. Kľučky sú zapustené, za ich spodnou hranou je mikrospínač, ktorý stlačíte prstami a dvere sa odomknú. Keď otvoríte dvere vodiča, poteší vás automaticky sa posúvajúce sedadlo, do ktorého sa ľahšie nastupuje – akonáhle ste vnútri, zatvoríte dvere a sedadlo sa posunie späť do východiskovej polohy. S trojmiestnou pamäťou môžete vyvolať ktorékoľvek vopred uložené nastavenie sedadla. Napokon už len stlačíte brzdový pedál so symbolom PAUSE, otočením páky prevodovky integrovanej do panela s prístrojovým displejom vyberiete polohu D, stlačíte akceleračný pedál so symbolom PLAY a auto už ide vpred. Máte pocit, že tu niečo chýbalo? Správny postreh, chýbalo stlačenie štartovacieho tlačidla, teda samotné štartovanie, a tiež uvoľnenie ručnej/parkovacej brzdy. Nejde pritom o žiadnu chybu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.