TEST Mazda 2 Hybrid: Keď Mazda a Toyota spolu plnili európske ciele

Nová Mazda 2 Hybrid je siamským dvojčaťom Toyoty Yaris. Svoj pôvod sa nesnaží maskovaťl Nemá na to dôvod.
Vydané  Text: 

Prvá generácia Mazdy 2 sa na trhu objavila v roku 2002. Išlo vtedy o malé MPV, ktoré bolo cielené predovšetkým na mladé rodiny. Neskôr prišla druhá generácia, ktorá už skôr útočila na majiteľov klasických európskych bestsellerov ako Fabia či Polo. Tretia generácia z roku 2014 tento tlak ešte umocnila emotívnym dizajnom a zaujímavou technikou. Paradoxne však pod kapotu klasický hybridný pohon nedostala. Ako je teda možné, že som testoval Mazdu 2 s hybridným ústrojenstvom? ### „Toyota… ehm, teda Mazda“ Ak sa pozrieme do ponuky klasickej originálnej Mazdy 2 zistíme, že vrchol elektrifikácie spočíva v nasadení mild hybridného systému so štvorvalcovou „jedna-päťkou“ pod kapotou a manuálnou prevodovkou. Ja som mal možnosť vyskúšať plne hybridnú Mazdu 2 s trojvalcovým motorom s objemom 1 490 ccm a prevodovkou e-CVT. No dobre. Dosť bolo napínania. Azda každý, kto sa aspoň trošku zaujíma o nové autá vidí, že Mazda 2 a Mazda 2 Hybrid sú dva úplne iné modely. Taktiež nikomu nemôže uniknúť, že hybridná verzia „dvojky“ nie je tak úplne Mazdou.
Svoj pôvod sa nová Mazda 2 Hybrid nesnaží vôbec maskovať. Veď ani nie je prečo. Vznikla predovšetkým kvôli naplneniu striktných flotilových emisií.
Pokiaľ sa ako dvaja veľký výrobcovia nachádzate na pomerne obmedzenom území Japonských ostrovov, akosi viete spolu spolupracovať otvorene a priamo. Veď koniec-koncov spoluprácu Toyoty s ďalšou japonskou automobilkou Suzuki sme už mohli vidieť na modeloch Across a Swace. Ide o minimálne pozmenené modely RAV4 respektíve Corolla Touring. Tak prečo by nemohla spolupracovať aj Mazda s Toyotou? Teraz sa možno pýtate načo je dobré predávať to isté auto len so zmeneným znakom automobilky? Je za tým veľmi rozumný dôvod, ktorý má čo dočinenia s európskymi predpismi. ### „S chladom v hlave…“ Tie totiž striktne každej jednej automobilke predpisujú určité množstvo flotilových emisií. Pokiaľ ich výrobca nesplní, hrozí mu za to pokuta. No a práve preto sa Mazda obrátila na dlhoročného lídra v oblasti hybridných pohonov s ponukou o spolupráci. Vznikla tak Mazda 2 Hybrid. Auto vychádzajúce z čisto pragmatického partnerstva, ktoré sa ani len nesnaží zakryť svoj pôvod. Zaujímavosťou je, že nejde o prvú podobnú spoluprácu týchto dvoch značiek. Už v minulosti sa obrátené garde vyskytlo na americkom trhu. V USA sa totiž predáva Toyota Yaris, ktorá je preznačkovanou Mazdou 2.
Zadné dvere sú pomerne úzke. Ich výhodou je otváranie do veľkého uhla.
Toľko k dôvodu prečo vlastne Toyota prepožičala Mazde svoj malý mestský hybrid. Ak by ste sa na aute snažili hľadať nejaké odlišnosti, nepochodíte. Nech som sa na hybridnú „dvojku“ pozeral akokoľvek, jediným rozdielom sú emblémy na prednej maske, kolesách, volante, infotainmente, kryte motora a veku batožinového priestoru. Inak je Mazda 2 Hybrid siamským dvojčaťom Toyoty Yaris, čo môže niekto hodnotiť negatívne a niekto zase pozitívne. Preto sa k dizajnu asi ani nemá cenu vyjadrovať. ### Overená technika. Prečo nie? Hybrid pod kapotou je taktiež starý známy hybrid z Yarisu. Pozostáva z benzínovej trojvalcovej atmosférickej „jedna-päťky“ naladenej na výkon 68 kW a 120 Nm krútiaceho momentu. Tandem tomuto motoru robí elektromotor s výkonom 59 kW, ktorý hybridný systém do práce zapája častejšie, ako by ste čakali. Systémový výkon je udávaný na 85 kW, čo je vzhľadom na rozmery auta celkom slušná hodnota. O prenos sily na kolesá sa stará prevodovka e-CVT. Osobne nie som veľkým fanúšikom týchto prevodoviek, no v Mazde celkom obstála.
Trojvalcový motor má dostatočný výkon aj na dynamickejšiu jazdu. Mazda 2 Hybrid však na ňu nie je stavaná. Skôr jej vyhovuje vodič kľudnejšej povahy.
Možno pre niekoho nepríjemnou stránkou je príliš monotónny zvuk motora a občasné vytáčanie do vysokých otáčok. Avšak hybrid pracuje natoľko dobre, že hluk trojvalca eliminuje na prijateľnú úroveň. K tomu hluku by som si dovolil ešte jednu dve poznámky. Samotný motor predovšetkým vo vysokých otáčkach do interiéru prenáša citeľné zvukové ruchy. Podobne je to aj pri vyššej diaľničnej rýchlosti, kedy vzduch obtekajúci čelné okno a rámy dverí proste počuť. Slabšie odhlučnenie kabíny je cítiť aj pri jazde po rozbitej ceste, kedy má predovšetkým zadná náprava tendenciu prenášať rázy do interiéru. Avšak vzhľadom na cielenie auta je to všetko v prijateľných medziach. ### Cieľ sa podaril V meste samotný hluk motora spozorujete asi len pri prudšej akcelerácii kedy skutočne cítiť, že auto má prevodovku CVT. Inak je však hybrid nastavený tak, aby bol preferovaný elektromotor. Tým pádom sa razom z hlučného interiéru stáva pokojný a pokoj na duši vám zostáva aj pri pohľade na spotrebu. V meste som totiž dokázal jazdiť za krásnych 3,5 litra na 100 kilometrov. Výhodou uzatvoreného systému od Toyoty, teda pardon, Mazdy, je, že nepotrebuje dobíjať. Auto dokáže rekuperáciou získať dostatočné množstvo energie na udržiavanie optimálnej hladiny dobitia akumulátora. Za celý čas sa mi ho nepodarilo vybiť a to ani vtedy, keď som jazdil v režime EV. Je síce pravdou, že čisto elektrická jazda je v aute s kapacitou akumulátora len 0,76 kWh otázkou stoviek metrov, no aj tak to má vplyv na spotrebu.
Tlačidlo režimu EV je umiestnené pod voličom jazdných režimov. Mazda zvládne niekoľko stoviek metrov čisto na elektrinu.
Diaľničné tempo so sprievodom aerodynamického hluku tiež nebolo, čo sa týka spotreby, zlým. 4,5 litra na 100 kilometrov je hodnota, ktorá, aj napriek obmedzenej kapacite nádrže len na 38 litrov, vystačí na dochádzanie do práce či dlhší výlet. Ak to ale zoberiete po okreskách, odmenou vám bude o 1,3 litra nižší odber benzínu. ### Neurazí… Čo sa týka komfortu na palube, tak by som asi ani nemal čo vytknúť. Interiér koncepciou zapadá do štýlu japonských áut. Možno len miernym sklamaním je za mňa nižšia kvalita použitých materiálov. Taktiež by som do budúcna ocenil aj čiastočné otočenie centrálneho displeja smerom k vodičovi. Mätúcim prvkom boli taktiež aj kľučky dverí, ktoré sa nachádzali mierne „od ruky“.
Interiér je koncepčne Toyota. Tak ako zvyšok auta.
Mazda 2 Hybrid, podobne ako klasická Mazda 2, je cielená predovšetkým do mesta a ako druhé auto do rodiny. Tomu odpovedá aj ponuka miesta. Predné sedadlá sú na tom viac-menej bez problémovo. Avšak, keď som si chcel sadnúť sám sa seba, na kolená a hlavu mi už príliš veľa priestoru nezostávalo. Deti to ale na zadnej lavici bez akýchkoľvek problémov zvládnu. Je však treba dávať pozor, aby ste si so sebou nezobrali veľa nákladu. 286 litrový kufor je totiž už aj v tejto triede skôr podpriemerný. Na obranu Mazdy ale musím povedať, že na auto s pôdorysom 3 904 x 1 745 milimetrov vrátane spätných zrkadiel a prítomnosti hybridného ústrojenstva to nie je zlé. Príjemným poznatkom je, že hybridná Mazda dokáže nenáročného zákazníka zaujať aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Ak od auta neočakávate, že bude trhať asfalt a každú zákrutu pôjdete bokom, dostanete odmenu v podobe pohodlného podvozku s predvídateľným správaním. [CAR id=17161]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé