Doterajšia prevádzka elektrickej Mazdy bola bezproblémová. Žiadne chyby, akurát raz ma nabíjací stojan nechcel „pustiť“ z nabíjania, takže som musel stlačiť núdzové červené tlačidlo na stojane, samozrejme po telefonickej konzultácii s infolinkou, či je takéto riešenie v poriadku. To je jediná zvláštna skúsenosť. Mazda exceluje práve ako dopravný prostriedok na krátke mestské trasy – k rodičom, svokrovcom, so synom na sedačke vzadu, alebo rovno celá štvorčlenná rodina.

Prvé dve sneženia absolvovala Mazda ešte na letných pneumatikách – našťastie sa mi podarilo doraziť do cieľa vždy pred tým, než sa na ceste začala tvoriť súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Už jazda v nízkych teplotách v okolí nuly a na mokrej vozovke na letných pneumatikách ukazovala, že hranica šmyku je oveľa nižšie a navyše je citeľne ostrejšia. Aj preto sa hodí, že v rámci servisnej prehliadky dostanem aj zimné pneumatiky.
Do servisu Auto Palace na Panónskej ceste som prišiel na 7:30, presne podľa dohody. S prijímacím technikom sme si prešli, čo sa bude s autom robiť.Zaujímalo ma, čo sa po roku na elektromobile kontroluje. Vzhľadom na absenciu motorového oleja sa mi zdá interval 20 000 km alebo jeden rok relatívne krátky. Avšak hneď som dostal odpoveď – auta sa týkali dve zvolávacie akcie (s nízkou prioritou, takže stačilo počkať do garančnej prehliadky). Inak má ísť len o bežnú diagnostiku a kontrolu vozidla a karosérie. Špeciálne som sa pýtal aj na diagnostiku stavu batérie, tú mi však spraviť nevedeli. Na druhej strane, po roku nepredpokladám žiadnu degradáciu a auto ukazovalo v lete dojazd po nabití na úrovni 194 km. Podľa WLTP by to malo byť 200, čo sa mi nezdá ako nerealistická hodnota.
Po obede mi technik volal, že auto je hotové. Cena za tento servis by v spomínanom servise bez prezúvania bola približne 109 €. To je v porovnaní s približne 240 €, ktoré by tu nechal majiteľ benzínovej Mazdy 3, celkom slušný rozdiel. Servis odhalil iba jednu nedokonalosť, ktorú mi hneď ponúkol riešiť v rámci záruky na auto – jeden zo zadných brzdových kotúčov bol po obvode nadmieru zhrdzavený. Je to údel za to, že elektromobil zvládne 90 % brzdenia rekuperáciou, teda bez použitia bŕzd. Najmä zadné kotúče teda nerobia skoro nič. Po 10 000 km je stav bŕzd 90 % vpredu a 94 % vzadu. Týmto tempom by predné brzdy vydržali ešte 9 rokov a zadné takmer 17. Minimálne zadné brzdy však skôr zhrdzavejú, než by ste ich zodrali. Takže hrdza na zadných kotúčoch je pri elektromobiloch normálnym javom. Mimochodom, niektoré elektromobily majú predpísaný dosť krátky interval výmeny chladiacej kvapaliny. Mazda MX-30 má prvú výmenu predpísanú po 15 rokoch alebo 200 000 km, a potom každých ďalších 5 rokov alebo 100 000 km. Každý druhý servis sa inak vymieňa brzdová kvapalina, kabínový vzduchový filter a doťahujú sa skrutky a matice na podvozku a karosérii, takže je predpoklad, že „párne“ servisy budú drahšie.

Ďakujem Auto Palace za príjemný prístup, ako aj fakt, že keď som si po auto prišiel, našiel som ho na nabíjačke a umyté. Z Mazdy teda človek nemá dobrý pocit iba vtedy, keď sa v nej vezie.