Testovali sme jedno z najdôležitejších áut vo vašom živote: Mercedes-Benz eSprinter (test)

Týždeň sme jazdili elektrický Mercedes-Benz Sprinter, aby sme zistili, či má elektrický pohon zmysel v biznise s doručovaním zásielok.
Vydané  Text: 

Možno to neviete, ale Mercedes-Benz Sprinter zohráva vo vašom živote veľmi dôležitú úlohu, hoci ho nevlastníte a obyčajne prehliadate. V skutočnosti ide o jedného z najvernejších partnerov doručovacích služieb, ktoré prevážajú tovary všetkého druhu zo skladov do depa a odtiaľ až do jednotlivých domácností. Nie je naivné tvrdiť, že azda väčšina vecí, ktoré ste si kúpili na internete a nechali doručiť domov či na výdajňu tovaru, boli v jednej chvíli svojej prepravy práve v takomto Mercedese. Práve v čase pandémie a enormným rastom slovenského e-commerce začali prosperovať prepravné spoločnosti a nutne sa museli začať zamýšľať nad tým, ako spraviť svoj biznis udržateľným a ekologicky zodpovedným. Keď sa napokon do celej veci zamieša apel Európskej komisie na ekologicky šetrnú mobilitu, ohromujúci technologický pokrok výrobcov automobilov a moderné riešenia organizácie vozového parku, vznikajú celkom nové riešenia. Jedným z nich je Mercedes-Benz eSprinter. Ide o výhradne elektrinou poháňanú verziu aktuálnej dodávky Sprinter, ktorá vyniká svojou prispôsobiteľnosťou, spoľahlivosťou a enormnou odolnosťou.   Kľúčové vlastnosti Mercedes-Benz eSprinter:
  • dodávka má štandardné rozmery ako ostatné Sprintery zodpovedajúcej dĺžky A2 s vysokou strechou;
  • vnútorný priestor nie je pre elektrický pohon zmenšený, má až do 11 m3;
  • elektrický dojazd dosahuje 157 kilometrov podľa metodiky WLTP
  • možnosť nabitia na 80 % kapacity batérie v priebehu 25 minút cez konektor CCS (max. 80 kW cez jednosmerný prúd);
  • nosnosť dodávky s elektrickým pohonom je vskutku pozoruhodná: 1 006 kg vo verzii s 35 kWh batériou a 852 kg v prípade užitočnej kapacity akumulátora 47 kWh.

120 až 157 kilometrov denne je celkom v poriadku

Z našej komunikácie s čitateľmi vieme, že to, čo ľudí na elektromobile trápi najviac, je krátky dojazd a následné dlhé nabíjanie akumulátora. Sú to oprávnené obavy, ktoré čítame takmer každý deň a je na mieste nachádzať na ne odpovede očistené od tendenčnosti a zaujatých názorov. Osobné automobily s výhradným elektrickým pohonom už dnes majú dojazdy, ktoré neraz presahujú aj 500 kilometrov a nabíjanie zaberie jednu dlhšiu obedovú prestávku, ale v prípade dodávok sú nároky trocha odlišné. Dlhý dojazd nikdy nie je na škodu, ale ani s relatívne krátkym sa z elektromobilu nestáva nerozumná voľba. Napríklad Mercedes-Benz eSprinter avizuje elektrický dojazd maximálne 157 kilometrov, čo je pre koncového zákazníka ťažko stráviteľná hodnota, ale pre firmy sa jedná o dobre akceptovateľný údaj. Ako je to možné? Na samotnom začiatku uvažovania o výhodnosti zadováženia si takéhoto vozidla totiž stojí racionálne zhodnotenie, na čo vlastne takéto vozidlo potrebujem. Ak je mojím cieľom rozvážať tovar po meste s čo možno najnižšími prevádzkovými nákladmi, práve zadováženie si elektrického eSprintera sa ukazuje ako nanajvýš racionálne rozhodnutie. Nachádzame hneď niekoľko argumentov v prospech elektrifikácie konvenčného Sprintera:
  • Teoretický dojazd 120 až 157 kilometrov na jedno nabitie je celkom dostatočný, ak sa pohybujete výlučne v meste, dokonca aj v rozľahlej Bratislave. Veď si to spočítajte.
  • V praxi sme namerali práve 120 kilometrov pri „bezohľadnej jazde“ bez apelu na spotrebu, a to vo verzii so slabšou batériou.
  • Ak sa dojazd blíži k jednotkovým číslam, 80 percent kapacity akumulátora môže na nabíjacej stanici s výkonom 80 kW načerpať už za 25 minút, čo je menej jedna obedová prestávka.
  • Náklady na nabíjanie elektrinou sú stále podstatne nižšie ako nákup ekvivalentného množstva nafty, v celoročnej bilancii nákladov sa to prejaví na úspore stoviek eur.
  • Elektrický eSprinter nepresahuje 3,5 tony ani v plne naloženom stave, takže sa ho netýkajú často uplatňované obmedzenia vjazdu vozidiel nad 3,5 tony. Keďže jazdí iba na elektrinu, dostáva sa do výhodnej perspektívy – aj naše mestá skôr či neskôr uzatvoria svoje vybrané lokality pre vozidlá so spaľovacími motormi.
  • Odvezie náklad s hmotnosťou okolo jednej tony a je mimoriadne priestranný, čo znamená, že nemusíte robiť kompromisy v porovnaní s naftovými verziami.
  • Pre mnoho firiem je dôležitý pojem udržateľnosť a aktuálna situácia vyzerá tak, že práve pomocou elektromobility možno napĺňať časť z podstaty udržateľnosti.
Na druhej strane prevádzka elektrickej dodávky obnáša aj určité špecifiká, ktoré by sme ale určite nenazývali nevýhodami. Ako prevádzkovateľ vozidla musíte viac dbať na plánovanie a celkovú organizáciu práce, pretože s elektromobilitou prichádza ruka v ruke aj snaha o dosahovanie čo najvyššej efektivity. Aby ste sa vyhli čakaniu na nabíjanie. Moderné kuriérske služby a doručovacie spoločnosti majú toto zvládnuté už dnes vďaka softvéru a priebežnej komunikácii s vodičmi. Vo chvíli, keď vodič s dodávkou vyráža z depa s naloženým nákladným priestorom tovarom, už pozná svoje cieľové body a čo najefektívnejšie trasy medzi nimi. Spoločne s organizáciou dopravy a práce ako takej je do firiem vnesený poriadok, čo prospieva aj samotným zákazníkom.
Nabíjací konektor na naše prekvapenie nebol na mieste, kde sa obyčajne nachádza otvor nádrže. Konektor je dômyselne skrytý za predným logom s trojcípou hviezdou.

Výkon a dojazd: všetko má v nohách vodič

My sme celý týždeň jazdili Mercedes-Benz eSprinter, ktorý mal v osvedčení o evidencii uvedený maximálny výkon pohonného systému 85 kW (116 k), maximálnu rýchlosť 120 km/h a pohotovostnú hmotnosť 2 570 kg. Keďže celková hmotnosť je presne 3 500 kg, môžeme uvažovať o užitočnom zaťažení až 930 kilogramov. Najväčšia hmotnosť na nápravy je pritom rozdelená na 1 850/2 100 kg. Nevýhodou tejto verzie je len to, že nemá ťažné zariadenie. Elektrický asynchrónny točivý indukčný motor s 3 fázami a 6 pólmi je uložený vpredu pod kapotou a poháňa predné kolesá, a to silou 295 newtonmetrov. Je to solídna hodnota, ktorá umožňuje relatívne dynamickú jazdu aj s naloženým nákladným priestorom. Testovali sme variant s menším akumulátorom, ktorého užitočná kapacita dosahuje 35 kWh a umožňuje dojazd 120 kilometrov. Tá väčšia s kapacitou 47 kWh predlžuje dojazd na 157 km.  

Spotreba počas testovacieho týždňa a ako ju ovplyvniť

V našom štandardizovanom teste spotreby vo vyváženom mixe mesta, okresných ciest a diaľnice som za 138 kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 33 kWh/100 km. Maximálna spotreba počas redakčného testu bola 42 kWh/100 km a najnižšia sa pohybovala okolo úrovne 25 kWh/100 km. Pri elektromobiloch platí, že najlepšie výsledky v spotrebe dosahujú v meste, je to aj prípad veľkého eSprintera. V praxi má najväčší vplyv na dojazd samotný vodič, ale aj aktuálne počasie, využívanie elektrických spotrebičov a tiež hmotnosť nákladu. Zatiaľ čo hmotnosť nákladu a počasie nie sú vždy len v rukách vodiča, samotnou jazdou môže počas dňa zozbierať hneď niekoľko kilometrov k dobru tým, že sa naučí pracovať s princípom rekuperácie, plachtenia a dodržiavania optimálneho zaťaženia motora. Keď som vozidlo prevzal do testu, pri plnom nabití batérie palubný počítač avizoval dojazd až 122 kilometrov. Lepšie je ale s poslednými tridsiatimi kilometrami počítať ako s rezervou.
VYDARENÝ INTERIÉR: Pracovisko vodiča je priestranné, plné rôznych odkladacích priestorov. Všetky kryty sú z tvrdších plastov s vysokou odolnosťou pred poškodením. Škoda len rádia, ktorého ovládanie vyžaduje viac pozornosti a naťahovanie sa za ovládačmi.
VOLANT celkom bez funkčných tlačidiel je v nových autách skôr raritou. Tie lesklé plochy sú v skutočnosti len zakryté panely, na ktorých sa obyčajne nachádzajú tlačidlá. Rekuperácia sa nastavuje pákami za volantom.
Elektrický eSprinter ponúka hneď niekoľko režimov jazdy. Na výber máte režimy C, E a E+. Zatiaľ čo tie ekologické optimalizujú výkon motora v záujme dosahovania čo najdlhšieho dojazdu na úkor dynamiky, komfortný režim C dokáže dodávke dodať dynamiku na pozoruhodnej úrovni. Prepnutie z režimu E do C je sprevádzaný tak výraznou zmenou reakcií motora, že vás to milo prekvapí. Popri tom je dôležitou súčasťou optimalizácie dojazdu aj nastavenie úrovne rekuperácie. Vodič má možností skôr menej, ale majú reálny vplyv na správanie vozidla. Za volantom na dosah ukazovákov a prostredníkov sú páky s označením – a +. Nimi upravujete intenzitu rekuperácie (D-, D+) a zapínate režim plachtenia D++.
Palubný počítač ovládate štyrmi tlačidlami na prístrojovom paneli. Je to značne nepraktické riešenie, pretože vyžaduje použitie oboch rúk.
Elektrický eSprinter sa dodáva s pohonom predných kolies, motor je uložený pod prednou kapotou, akumulátory nezmenšujú kapacitu ložného priestoru.
V režime plachtenia síce nedopĺňate energiu do batérie spomaľovaním, ale častokrát sa úplne vyhnete práci s akceleračným pedálom. Stačí, aby ste dosiahli určitú rýchlosť a auto samočinne ide vpred s iba mierne klesajúcou rýchlosťou, akoby ste išli z mierneho kopca. Ako sa Mercedesu podarilo tento režim spraviť prirodzeným, na mňa vskutku zapôsobilo. Domnievam sa, že práve toto je režim, ktorý budú vodiči využívať najčastejšie. Stále je totiž otázne, či je samotná rekuperácia schopná vrátiť späť do batérie toľko energie, aby to malo pre prevádzkovateľa vozidla význam. Jazda s jedným pedálom nie je možná ani pri najsilnejšej intenzite, ale je dosť účinná na to, aby ste cítili spomaľovanie auta.

Praktická stránka vozidla

Je na mieste tvrdiť, že jazdné vlastnosti a celková dynamika nezohrávajú podstatnú úlohu v rozhodovaní o kúpe dodávky. V tomto prípade prím zohrávajú výpočty o finančnej stránke prevádzky a zhodnotenie praktického potenciálu. Elektrický Mercedes-Benz eSprinter disponuje nákladným priestorom s celkovou kapacitou 11 m3. V nami testovanej konfigurácii išlo o veľmi jednoduché vyhotovenie s priznanými kovovými stenami karosérie, vnútorným osvetlením, plastovými krytmi na podlahe a spodnej polovici stien. Na stenách a podlahe sú početné kotviace body a plnohodnotná rezerva je umiestnená na stene nad blatníkom kolesa. Výška dna ložného priestoru s obsahom 5,5 m2 je 615 mm, čo je pri manipulácii s väčším nákladom tak akurát.
Testovaný eSprinter nebol vybavený ťažným zariadením, preto je v osvedčení o evidencii údaj o najväčšej hmotnosti prípojného vozidla 0/0 kg. Najväčšia celková hmotnosť 3 500 kg a prevádzková hmotnosť 2 570 kg stanovujú limity nosnosti, ktorá v tomto prípade predstavuje až 930 kilogramov (!). Pritom najväčšia hmotnosť na zadnú nápravu predstavuje až 2 100 kg, na prednú 1 850 kg. Pripomeňme tiež maximálne zaťaženie strechy 150 kg. Problémom by pre niekoho mohla byť celková výška vozidla až 2 687 mm, ktorá znemožňuje vjazd vozidla do garáží a tiež eventuálne limituje prejazdy niektorými lokalitami. A celková dĺžka 6 088 mm znamená, že s autom nie je možné parkovať na štandardných parkovacích miestach. Naopak, šírku 2 175 mm môžeme považovať za primeranú a stále praktickú. Dôvody týchto rozmerov sú jednoznačné, vďaka nim je vnútorný priestor tak veľkorysý.   Elektrický eSprinter v tejto takmer základnej konfigurácií ale má zopár nedostatkov. V sériovej výbave je síce vyhrievanie sedadla pre vodiča, elektrické riadenie, bezkľúčové štartovanie KEYLESS-START, automatické spínanie osvetlenia, štyri držiaky na poháre v kokpite či početné odkladacie priestory, ale chýbajú v nej parkovacie senzory, kamera, aktívny asistent brzdenia či systém núdzového volania. Tieto funkcie a spolu s nimi cúvacia kamera so zobrazením vo vnútornom zrkadle, sledovanie mŕtveho uhla, poloautomatická klimatizácia TEMPMATIC či digitálne rádio (DAB +) sú za príplatok. Na druhej strane treba dodať, že cena základnej verzie eSprintera je 54 155 eur bez DPH a zákazník tak má plnú kontrolu nad tým, čo chce v aute mať. Aktuálny cenník pre Mercedes-Benz eSprinter nájdete na oficiálnych stránkach.  

Zle ste si to naplánovali? Nevadí, veď máte Mercedes

Čo ak sa batérie vybije počas jazdy? Aj na to má Mercedes riešenie. Elektromobily majú jednu nepriaznivú vlastnosť – keď sa vybijú počas cesty, nemôžete prejsť pešo na čerpaciu stanicu, natankovať si do kanistra elektrinu a vliať ju cez konektor do akumulátora. Toto sa dá len s autami s benzínovým alebo naftovým pohonom. Druhou nepriaznivou stránkou veci je doba nabíjania, hoci práve tento eSprinter sa nabije z 10 na 80 percent už na 25 minút. Počas môjho testu som si nesprávne naplánoval cestu a stalo sa mi to, čoho sa obávajú všetci majitelia elektromobilov – zopár kilometrov pred nabíjačkou mi palubný počítač prikázal okamžite odstaviť auto. Práve v nedeľu pred obedom a za dve hodinky som mal grilovať mäso pre dve rodiny! Bola to príležitosť overiť si, aká spoľahlivá je služba Mercedes-Benz Mobilo (existuje aj alternatíva MobiloVan pre osobné dodávky). Zavolal som teda na kontakt uvedený na webstránke. Operátor sa v prvom rade uistil, či som v poriadku a či je vozidlo odstavené bezpečne, následne ma odkázal na asistenčnú službu. Nie som majiteľ vozidla, ale k vyplneniu všetkých potrebných informácií mi stačila kartička s osvedčením o evidencii (malý techničák). Sympatická dáma ma sprevádzala celým telefonátom a následne zabezpečila odťahovú službu. Tá prišla v priebehu niekoľkých minút. Od odstavenia vozidla po pripojenie k nabíjačke neprešlo ani 90 minút. Žiadne papierovanie, žiadne doplatky alebo zvedavé otázky.
Vraj sa to nestáva, ale ak už nastane prípad, že nestihnete dôjsť k nabíjacej stanici, o všetky problémy sa postará služba Mercedes-Benz Mobilo. V našom prípade asistenčná služba vyložila vybitý eSprinter priamo pri nabíjacej stanici.
Myslím, že práve takáto služba je silný argument v prospech kúpy elektromobilu, pretože predstavuje záchranné lano v prípade, že si dobre nenaplánujete nabíjanie. Je potrebné uviesť, že to bola výhradne moja chyba, že mi nevyšla energia v batérií. V každom prípade si z tejto skúsenosti odnášam poznatok, že ani takáto situácia nie je neriešiteľná a riešenie samotné ani nestojí toľko času. Napokon som ešte stihol grilovačku na dvore, kde som bol za grilmajstra 🙂




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.