Testovali sme jedno z najdôležitejších áut vo vašom živote: Mercedes-Benz eSprinter (test)
Týždeň sme jazdili elektrický Mercedes-Benz Sprinter, aby sme zistili, či má elektrický pohon zmysel v biznise s doručovaním zásielok.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

- dodávka má štandardné rozmery ako ostatné Sprintery zodpovedajúcej dĺžky A2 s vysokou strechou;
- vnútorný priestor nie je pre elektrický pohon zmenšený, má až do 11 m3;
- elektrický dojazd dosahuje 157 kilometrov podľa metodiky WLTP
- možnosť nabitia na 80 % kapacity batérie v priebehu 25 minút cez konektor CCS (max. 80 kW cez jednosmerný prúd);
- nosnosť dodávky s elektrickým pohonom je vskutku pozoruhodná: 1 006 kg vo verzii s 35 kWh batériou a 852 kg v prípade užitočnej kapacity akumulátora 47 kWh.

120 až 157 kilometrov denne je celkom v poriadku
Z našej komunikácie s čitateľmi vieme, že to, čo ľudí na elektromobile trápi najviac, je krátky dojazd a následné dlhé nabíjanie akumulátora. Sú to oprávnené obavy, ktoré čítame takmer každý deň a je na mieste nachádzať na ne odpovede očistené od tendenčnosti a zaujatých názorov. Osobné automobily s výhradným elektrickým pohonom už dnes majú dojazdy, ktoré neraz presahujú aj 500 kilometrov a nabíjanie zaberie jednu dlhšiu obedovú prestávku, ale v prípade dodávok sú nároky trocha odlišné. Dlhý dojazd nikdy nie je na škodu, ale ani s relatívne krátkym sa z elektromobilu nestáva nerozumná voľba. Napríklad Mercedes-Benz eSprinter avizuje elektrický dojazd maximálne 157 kilometrov, čo je pre koncového zákazníka ťažko stráviteľná hodnota, ale pre firmy sa jedná o dobre akceptovateľný údaj. Ako je to možné? Na samotnom začiatku uvažovania o výhodnosti zadováženia si takéhoto vozidla totiž stojí racionálne zhodnotenie, na čo vlastne takéto vozidlo potrebujem. Ak je mojím cieľom rozvážať tovar po meste s čo možno najnižšími prevádzkovými nákladmi, práve zadováženie si elektrického eSprintera sa ukazuje ako nanajvýš racionálne rozhodnutie. Nachádzame hneď niekoľko argumentov v prospech elektrifikácie konvenčného Sprintera:- Teoretický dojazd 120 až 157 kilometrov na jedno nabitie je celkom dostatočný, ak sa pohybujete výlučne v meste, dokonca aj v rozľahlej Bratislave. Veď si to spočítajte.
- V praxi sme namerali práve 120 kilometrov pri „bezohľadnej jazde“ bez apelu na spotrebu, a to vo verzii so slabšou batériou.
- Ak sa dojazd blíži k jednotkovým číslam, 80 percent kapacity akumulátora môže na nabíjacej stanici s výkonom 80 kW načerpať už za 25 minút, čo je menej jedna obedová prestávka.
- Náklady na nabíjanie elektrinou sú stále podstatne nižšie ako nákup ekvivalentného množstva nafty, v celoročnej bilancii nákladov sa to prejaví na úspore stoviek eur.
- Elektrický eSprinter nepresahuje 3,5 tony ani v plne naloženom stave, takže sa ho netýkajú často uplatňované obmedzenia vjazdu vozidiel nad 3,5 tony. Keďže jazdí iba na elektrinu, dostáva sa do výhodnej perspektívy – aj naše mestá skôr či neskôr uzatvoria svoje vybrané lokality pre vozidlá so spaľovacími motormi.
- Odvezie náklad s hmotnosťou okolo jednej tony a je mimoriadne priestranný, čo znamená, že nemusíte robiť kompromisy v porovnaní s naftovými verziami.
- Pre mnoho firiem je dôležitý pojem udržateľnosť a aktuálna situácia vyzerá tak, že práve pomocou elektromobility možno napĺňať časť z podstaty udržateľnosti.


Výkon a dojazd: všetko má v nohách vodič
My sme celý týždeň jazdili Mercedes-Benz eSprinter, ktorý mal v osvedčení o evidencii uvedený maximálny výkon pohonného systému 85 kW (116 k), maximálnu rýchlosť 120 km/h a pohotovostnú hmotnosť 2 570 kg. Keďže celková hmotnosť je presne 3 500 kg, môžeme uvažovať o užitočnom zaťažení až 930 kilogramov. Najväčšia hmotnosť na nápravy je pritom rozdelená na 1 850/2 100 kg. Nevýhodou tejto verzie je len to, že nemá ťažné zariadenie. Elektrický asynchrónny točivý indukčný motor s 3 fázami a 6 pólmi je uložený vpredu pod kapotou a poháňa predné kolesá, a to silou 295 newtonmetrov. Je to solídna hodnota, ktorá umožňuje relatívne dynamickú jazdu aj s naloženým nákladným priestorom. Testovali sme variant s menším akumulátorom, ktorého užitočná kapacita dosahuje 35 kWh a umožňuje dojazd 120 kilometrov. Tá väčšia s kapacitou 47 kWh predlžuje dojazd na 157 km.Spotreba počas testovacieho týždňa a ako ju ovplyvniť
V našom štandardizovanom teste spotreby vo vyváženom mixe mesta, okresných ciest a diaľnice som za 138 kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 33 kWh/100 km. Maximálna spotreba počas redakčného testu bola 42 kWh/100 km a najnižšia sa pohybovala okolo úrovne 25 kWh/100 km. Pri elektromobiloch platí, že najlepšie výsledky v spotrebe dosahujú v meste, je to aj prípad veľkého eSprintera. V praxi má najväčší vplyv na dojazd samotný vodič, ale aj aktuálne počasie, využívanie elektrických spotrebičov a tiež hmotnosť nákladu. Zatiaľ čo hmotnosť nákladu a počasie nie sú vždy len v rukách vodiča, samotnou jazdou môže počas dňa zozbierať hneď niekoľko kilometrov k dobru tým, že sa naučí pracovať s princípom rekuperácie, plachtenia a dodržiavania optimálneho zaťaženia motora. Keď som vozidlo prevzal do testu, pri plnom nabití batérie palubný počítač avizoval dojazd až 122 kilometrov. Lepšie je ale s poslednými tridsiatimi kilometrami počítať ako s rezervou.




Praktická stránka vozidla
Je na mieste tvrdiť, že jazdné vlastnosti a celková dynamika nezohrávajú podstatnú úlohu v rozhodovaní o kúpe dodávky. V tomto prípade prím zohrávajú výpočty o finančnej stránke prevádzky a zhodnotenie praktického potenciálu. Elektrický Mercedes-Benz eSprinter disponuje nákladným priestorom s celkovou kapacitou 11 m3. V nami testovanej konfigurácii išlo o veľmi jednoduché vyhotovenie s priznanými kovovými stenami karosérie, vnútorným osvetlením, plastovými krytmi na podlahe a spodnej polovici stien. Na stenách a podlahe sú početné kotviace body a plnohodnotná rezerva je umiestnená na stene nad blatníkom kolesa. Výška dna ložného priestoru s obsahom 5,5 m2 je 615 mm, čo je pri manipulácii s väčším nákladom tak akurát.

Zle ste si to naplánovali? Nevadí, veď máte Mercedes
Čo ak sa batérie vybije počas jazdy? Aj na to má Mercedes riešenie. Elektromobily majú jednu nepriaznivú vlastnosť – keď sa vybijú počas cesty, nemôžete prejsť pešo na čerpaciu stanicu, natankovať si do kanistra elektrinu a vliať ju cez konektor do akumulátora. Toto sa dá len s autami s benzínovým alebo naftovým pohonom. Druhou nepriaznivou stránkou veci je doba nabíjania, hoci práve tento eSprinter sa nabije z 10 na 80 percent už na 25 minút. Počas môjho testu som si nesprávne naplánoval cestu a stalo sa mi to, čoho sa obávajú všetci majitelia elektromobilov – zopár kilometrov pred nabíjačkou mi palubný počítač prikázal okamžite odstaviť auto. Práve v nedeľu pred obedom a za dve hodinky som mal grilovať mäso pre dve rodiny! Bola to príležitosť overiť si, aká spoľahlivá je služba Mercedes-Benz Mobilo (existuje aj alternatíva MobiloVan pre osobné dodávky). Zavolal som teda na kontakt uvedený na webstránke. Operátor sa v prvom rade uistil, či som v poriadku a či je vozidlo odstavené bezpečne, následne ma odkázal na asistenčnú službu. Nie som majiteľ vozidla, ale k vyplneniu všetkých potrebných informácií mi stačila kartička s osvedčením o evidencii (malý techničák). Sympatická dáma ma sprevádzala celým telefonátom a následne zabezpečila odťahovú službu. Tá prišla v priebehu niekoľkých minút. Od odstavenia vozidla po pripojenie k nabíjačke neprešlo ani 90 minút. Žiadne papierovanie, žiadne doplatky alebo zvedavé otázky.


ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.