Testovali sme jedno z najdôležitejších áut vo vašom živote: Mercedes-Benz eSprinter (test)
Týždeň sme jazdili elektrický Mercedes-Benz Sprinter, aby sme zistili, či má elektrický pohon zmysel v biznise s doručovaním zásielok.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
- dodávka má štandardné rozmery ako ostatné Sprintery zodpovedajúcej dĺžky A2 s vysokou strechou;
- vnútorný priestor nie je pre elektrický pohon zmenšený, má až do 11 m3;
- elektrický dojazd dosahuje 157 kilometrov podľa metodiky WLTP
- možnosť nabitia na 80 % kapacity batérie v priebehu 25 minút cez konektor CCS (max. 80 kW cez jednosmerný prúd);
- nosnosť dodávky s elektrickým pohonom je vskutku pozoruhodná: 1 006 kg vo verzii s 35 kWh batériou a 852 kg v prípade užitočnej kapacity akumulátora 47 kWh.
120 až 157 kilometrov denne je celkom v poriadku
Z našej komunikácie s čitateľmi vieme, že to, čo ľudí na elektromobile trápi najviac, je krátky dojazd a následné dlhé nabíjanie akumulátora. Sú to oprávnené obavy, ktoré čítame takmer každý deň a je na mieste nachádzať na ne odpovede očistené od tendenčnosti a zaujatých názorov. Osobné automobily s výhradným elektrickým pohonom už dnes majú dojazdy, ktoré neraz presahujú aj 500 kilometrov a nabíjanie zaberie jednu dlhšiu obedovú prestávku, ale v prípade dodávok sú nároky trocha odlišné. Dlhý dojazd nikdy nie je na škodu, ale ani s relatívne krátkym sa z elektromobilu nestáva nerozumná voľba. Napríklad Mercedes-Benz eSprinter avizuje elektrický dojazd maximálne 157 kilometrov, čo je pre koncového zákazníka ťažko stráviteľná hodnota, ale pre firmy sa jedná o dobre akceptovateľný údaj. Ako je to možné? Na samotnom začiatku uvažovania o výhodnosti zadováženia si takéhoto vozidla totiž stojí racionálne zhodnotenie, na čo vlastne takéto vozidlo potrebujem. Ak je mojím cieľom rozvážať tovar po meste s čo možno najnižšími prevádzkovými nákladmi, práve zadováženie si elektrického eSprintera sa ukazuje ako nanajvýš racionálne rozhodnutie. Nachádzame hneď niekoľko argumentov v prospech elektrifikácie konvenčného Sprintera:- Teoretický dojazd 120 až 157 kilometrov na jedno nabitie je celkom dostatočný, ak sa pohybujete výlučne v meste, dokonca aj v rozľahlej Bratislave. Veď si to spočítajte.
- V praxi sme namerali práve 120 kilometrov pri „bezohľadnej jazde“ bez apelu na spotrebu, a to vo verzii so slabšou batériou.
- Ak sa dojazd blíži k jednotkovým číslam, 80 percent kapacity akumulátora môže na nabíjacej stanici s výkonom 80 kW načerpať už za 25 minút, čo je menej jedna obedová prestávka.
- Náklady na nabíjanie elektrinou sú stále podstatne nižšie ako nákup ekvivalentného množstva nafty, v celoročnej bilancii nákladov sa to prejaví na úspore stoviek eur.
- Elektrický eSprinter nepresahuje 3,5 tony ani v plne naloženom stave, takže sa ho netýkajú často uplatňované obmedzenia vjazdu vozidiel nad 3,5 tony. Keďže jazdí iba na elektrinu, dostáva sa do výhodnej perspektívy – aj naše mestá skôr či neskôr uzatvoria svoje vybrané lokality pre vozidlá so spaľovacími motormi.
- Odvezie náklad s hmotnosťou okolo jednej tony a je mimoriadne priestranný, čo znamená, že nemusíte robiť kompromisy v porovnaní s naftovými verziami.
- Pre mnoho firiem je dôležitý pojem udržateľnosť a aktuálna situácia vyzerá tak, že práve pomocou elektromobility možno napĺňať časť z podstaty udržateľnosti.
Výkon a dojazd: všetko má v nohách vodič
My sme celý týždeň jazdili Mercedes-Benz eSprinter, ktorý mal v osvedčení o evidencii uvedený maximálny výkon pohonného systému 85 kW (116 k), maximálnu rýchlosť 120 km/h a pohotovostnú hmotnosť 2 570 kg. Keďže celková hmotnosť je presne 3 500 kg, môžeme uvažovať o užitočnom zaťažení až 930 kilogramov. Najväčšia hmotnosť na nápravy je pritom rozdelená na 1 850/2 100 kg. Nevýhodou tejto verzie je len to, že nemá ťažné zariadenie. Elektrický asynchrónny točivý indukčný motor s 3 fázami a 6 pólmi je uložený vpredu pod kapotou a poháňa predné kolesá, a to silou 295 newtonmetrov. Je to solídna hodnota, ktorá umožňuje relatívne dynamickú jazdu aj s naloženým nákladným priestorom. Testovali sme variant s menším akumulátorom, ktorého užitočná kapacita dosahuje 35 kWh a umožňuje dojazd 120 kilometrov. Tá väčšia s kapacitou 47 kWh predlžuje dojazd na 157 km.Spotreba počas testovacieho týždňa a ako ju ovplyvniť
V našom štandardizovanom teste spotreby vo vyváženom mixe mesta, okresných ciest a diaľnice som za 138 kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 33 kWh/100 km. Maximálna spotreba počas redakčného testu bola 42 kWh/100 km a najnižšia sa pohybovala okolo úrovne 25 kWh/100 km. Pri elektromobiloch platí, že najlepšie výsledky v spotrebe dosahujú v meste, je to aj prípad veľkého eSprintera. V praxi má najväčší vplyv na dojazd samotný vodič, ale aj aktuálne počasie, využívanie elektrických spotrebičov a tiež hmotnosť nákladu. Zatiaľ čo hmotnosť nákladu a počasie nie sú vždy len v rukách vodiča, samotnou jazdou môže počas dňa zozbierať hneď niekoľko kilometrov k dobru tým, že sa naučí pracovať s princípom rekuperácie, plachtenia a dodržiavania optimálneho zaťaženia motora. Keď som vozidlo prevzal do testu, pri plnom nabití batérie palubný počítač avizoval dojazd až 122 kilometrov. Lepšie je ale s poslednými tridsiatimi kilometrami počítať ako s rezervou.Praktická stránka vozidla
Je na mieste tvrdiť, že jazdné vlastnosti a celková dynamika nezohrávajú podstatnú úlohu v rozhodovaní o kúpe dodávky. V tomto prípade prím zohrávajú výpočty o finančnej stránke prevádzky a zhodnotenie praktického potenciálu. Elektrický Mercedes-Benz eSprinter disponuje nákladným priestorom s celkovou kapacitou 11 m3. V nami testovanej konfigurácii išlo o veľmi jednoduché vyhotovenie s priznanými kovovými stenami karosérie, vnútorným osvetlením, plastovými krytmi na podlahe a spodnej polovici stien. Na stenách a podlahe sú početné kotviace body a plnohodnotná rezerva je umiestnená na stene nad blatníkom kolesa. Výška dna ložného priestoru s obsahom 5,5 m2 je 615 mm, čo je pri manipulácii s väčším nákladom tak akurát.Zle ste si to naplánovali? Nevadí, veď máte Mercedes
Čo ak sa batérie vybije počas jazdy? Aj na to má Mercedes riešenie. Elektromobily majú jednu nepriaznivú vlastnosť – keď sa vybijú počas cesty, nemôžete prejsť pešo na čerpaciu stanicu, natankovať si do kanistra elektrinu a vliať ju cez konektor do akumulátora. Toto sa dá len s autami s benzínovým alebo naftovým pohonom. Druhou nepriaznivou stránkou veci je doba nabíjania, hoci práve tento eSprinter sa nabije z 10 na 80 percent už na 25 minút. Počas môjho testu som si nesprávne naplánoval cestu a stalo sa mi to, čoho sa obávajú všetci majitelia elektromobilov – zopár kilometrov pred nabíjačkou mi palubný počítač prikázal okamžite odstaviť auto. Práve v nedeľu pred obedom a za dve hodinky som mal grilovať mäso pre dve rodiny! Bola to príležitosť overiť si, aká spoľahlivá je služba Mercedes-Benz Mobilo (existuje aj alternatíva MobiloVan pre osobné dodávky). Zavolal som teda na kontakt uvedený na webstránke. Operátor sa v prvom rade uistil, či som v poriadku a či je vozidlo odstavené bezpečne, následne ma odkázal na asistenčnú službu. Nie som majiteľ vozidla, ale k vyplneniu všetkých potrebných informácií mi stačila kartička s osvedčením o evidencii (malý techničák). Sympatická dáma ma sprevádzala celým telefonátom a následne zabezpečila odťahovú službu. Tá prišla v priebehu niekoľkých minút. Od odstavenia vozidla po pripojenie k nabíjačke neprešlo ani 90 minút. Žiadne papierovanie, žiadne doplatky alebo zvedavé otázky.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?