Testy

NUDA SA NEKONÁ! Test VW ID.4 Max

Môj postoj je jasný. Teda bol. Myslel som si, že zmysluplný elektromobil môže mať maximálne veľkosť Golfu a slúžiť najmä ako mestské/prímestské približovadlo. Dojazd do 350km úplne stačí. Toto všetko spĺňal Volkswagen ID.3, ktorý som testoval pred pár mesiacmi.

Všetkého viac

Keď sa mi teda do rúk dostali kľúče od nového Volkswagenu ID.4, ktorý je podstatne väčší a s najväčšou batériou prejde pokojne aj 500km, pritom drvivú väčšinu technológií preberá priamo z ID.3, očakával som vskutku nudný týždeň. Lenže to sa začalo meniť v sekunde, keď som ID.4 zbadal naživo, medzi obyčajnými autami. Dizajnový jazyk ID. modelu ID.4 naozaj pristane a ide o veľmi pekné auto, aj keď nemá klasické proporcie. Dizajnérom sa však auto s relatívne krátkou kapotou a krátkym predným previsom podarilo nakresliť naozaj pekne.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021

Potom sú tu detaily: Zadné OLED svetlá prepojené svietiacou linkou dodávajú autu punc exkluzivity a zapustené kľučky dverí s mikrospínačmi sa zas starajú o dizajnovú čistotu. Všetko završujú obrovské 21-palcové kolesá, ktoré však majú na sebe stále dostatok „gumy“ a nevyzerajú smiešne.

Vnútri je podoba s ID.3 oveľa výraznejšia, avšak v peknej špecifikácii, akú sme mali aj my, dizajn kabíny ožíva.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Ponuka asistenčných systémov je pekne na jednom mieste

Dominantou je obrovský hlavný displej a masívna stredová konzola s objemnými odkladacími priestormi a variabilnými oddeľovačmi v priehradkách. Nechýba ani miesto na odloženie mobilného telefónu vybavené bezdrôtovým nabíjaním.

To sa hodí, pretože ID.4 podporuje bezdrôtovú konektivitu cez Apple CarPlay a dokonca aj Android Auto.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Interiér je dizajnovo čistý po vzore svojho menšieho brata. Pôsobí však luxusnejšie – asi aj vďaka jeho veľkosti
TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Prístrojový štít nemusí byť veľký. Otáčkomer netreba a navyše je tu aj head-up displej

Interiér pôsobí vďaka vzdušnému dizajnu naozaj veľmi priestranne, pričom nezostáva len pri optických klamoch. Sadnite si na ktorékoľvek zo sedadiel a zistíte, že toto auto aj skutočne priestranné je. Čerešničkou na torte je potom už len obrovská presklená panoramatická strecha, ktorá tento pocit len umocňuje.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Panoramatická strecha poskytuje zadným pasažierom parádny výhľad. Má aj elektrickú roletu

Pohoda

Trochu som sa obával komfortu 21-palcových kolies, avšak už prvé minúty za volantom ma presvedčili, že komfort nebude problém. Auto jazdí veľmi ladne, ticho, bez nepríjemných otrasov na ostrých nerovnostiach.

Testovaný Volkswagen ID.4 jazdil na adaptívnom podvozku DCC s plynulo nastaviteľnou tuhosťou tlmičov. S ním som sa hral dlho a naozaj umožňuje vyladiť si jazdu do posledného detailu.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021

V najkomfortnejšom nastavení tlmiče takmer úplne odstavíte a získate komfortnú, ale trochu uhojdanú jazdu.

Pár políčok doprava sa nachádza ideálny kompromis, ktorý poskytuje vysoký komfort bez zbytočných pohybov karosérie a ďalej je to už len o rýchlejších reakciách na riadenie a športovejšej jazde. Rozsah nastavení tlmičov je obrovský. Ani v tom najmäkšom však neprichádzate o dobré jazdné vlastnosti v zákrutách. Tam systém automaticky „podoprie“ tú časť karosérie, ktorá to potrebuje.

Pozor však na mokrom povrchu. Vtedy sa najviac prejavia slabiny ekologických pneumatík.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021

Elektrický pohon je v takomto aute skvelá vec. Najmä keď doňho naložíte rodinu, uvedomíte si, aká obrovská pohoda tu vládne. Ale zdôrazňujem, že to nie je iba vec elektrického pohonu. Dobrý obraz dotvára práve vynikajúci podvozok a perfektné odhlučnenie. V ponuke sú dokonca aj dvojité akustické predné okná, ktoré vrelo odporúčam. Výkon 150 kW (204 k) je najmä v mestských a prímestských rýchlostiach úplne dostačujúci, ale v porovnaní s pred tým testovanou ID.3 cítiť, že podstatne väčšia hmotnosť vďaka väčšej karosérii aj batérii už dáva elektromotoru viac zabrať. Na diaľnici už auto nezrýchľuje tak oslnivo rýchlo, ale stále je na úrovni priemerných dieselov, takže sa nie je na čo sťažovať.

Hračky

Veľmi som sa tešil, že si konečne vyskúšam head-up displej s rozšírenou realitou. Tento systém bol aj na ID.3, avšak bol neaktívny, lebo nebol softvérovo dokončený. Teraz už systém funguje. A musím povedať, že funguje celkom dobre. Označuje rozpoznané autá pri autonómnej jazde, vsádza interaktívne šípky do križovatiek, kde máte odbočiť... To všetko dopĺňa animovaný svetelný pásik ID.Light pod čelným sklom.

Spôsob, akým s vami ID.4 komunikuje, nemá obdobu.

TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Rozšírená realita: modré šípky sa akoby vznášajú nad miestom, kde treba odbočiť
TEST Volkswagen ID.4 Max | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 6/2021
Zadné svetlá obsahujú OLED technológiu a privítajú vás animáciou

Ešte aj predné svetlá sa po odomknutí poobzerajú okolo seba podobne ako oči. Slabé stránky? Dotykové ovládanie. To, čo na začiatku vyzeralo cool, je na konci dňa horšie fungujúci variant niečoho, čo fungovalo bezchybne – tlačidiel. Aspoň pre hlasitosť a ovládanie klímy a vyhrievania sedadiel by som ich ponechal.

Zmena pohľadu?

Áno, Volkswagen ID.4 na mňa zapôsobil svojou pohodou a priestorom. Vďaka veľkej batérii som sa naozaj nezamýšľal nad dojazdom, najmä ak jeden krátky nákup v blízkosti rýchlonabíjačky znamenal ďalších 200 alebo 300 kilometrov. Auto sa aj vďaka skvelej manévrovateľnosti výborne šoférovalo každý deň a aj keď sa sem-tam objavili nejaké softvérové chyby, žilo sa mi s ním príjemnejšie, než som si myslel. Je to skutočný rodinný elektromobil so skutočným potenciálom nahradiť vaše jediné auto v rodine. Ale v slušnej výbave si zaňho musíte pripraviť aj náležitý obnos peňazí. Ak na to teda máte a ak môžete doma nabíjať, prečo nie?

Volkswagen ID.4 1ST MAX Performance - informačná tabuľka

Elektrické SUV

Obchodné informácie
Cena od 43 040 €, testovaný model 55 650 €
Značka Volkswagen
Model ID.4
Model - Typ MAX Performance
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 584 mm
Šírka 1 852 mm
Výška 1 640 mm
Rázvor 2 771 mm
Objem palivovej nádrže Kapacita akumulátorov: 77kWh l
Pohotovostná hmotnosť 2 124 kg
Maximálna hmotnosť 2 660 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 543 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 575 dm3
Motor a prevodovka
Najvyšší výkon 204 k
Najvyšší výkon 150 kW
Najvyšší krútiaci moment 310 Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 16,2 kWh/100 km L
Maximálna rýchlosť 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,5
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie