NUDA SA NEKONÁ! Test VW ID.4 Max

Rovnaká platforma, rovnaký elektromotor, rovnaký výkon a z 98 percent rovnaká funkcionalita ako ID.3. Napriek tomu sa modelu ID.4 podarilo zaujať ma ešte viac.
Vydané  Text: 
Môj postoj je jasný. Teda bol. Myslel som si, že zmysluplný elektromobil môže mať maximálne veľkosť Golfu a slúžiť najmä ako mestské/prímestské približovadlo. Dojazd do 350km úplne stačí. Toto všetko spĺňal Volkswagen ID.3, ktorý som testoval pred pár mesiacmi. ### Všetkého viac Keď sa mi teda do rúk dostali kľúče od nového Volkswagenu ID.4, ktorý je podstatne väčší a s najväčšou batériou prejde pokojne aj 500km, pritom drvivú väčšinu technológií preberá priamo z ID.3, očakával som vskutku nudný týždeň. Lenže to sa začalo meniť v sekunde, keď som ID.4 zbadal naživo, medzi obyčajnými autami. Dizajnový jazyk ID. modelu ID.4 naozaj pristane a ide o veľmi pekné auto, aj keď nemá klasické proporcie. Dizajnérom sa však auto s relatívne krátkou kapotou a krátkym predným previsom podarilo nakresliť naozaj pekne.
Potom sú tu detaily: Zadné OLED svetlá prepojené svietiacou linkou dodávajú autu punc exkluzivity a zapustené kľučky dverí s mikrospínačmi sa zas starajú o dizajnovú čistotu. Všetko završujú obrovské 21-palcové kolesá, ktoré však majú na sebe stále dostatok „gumy“ a nevyzerajú smiešne. Vnútri je podoba s ID.3 oveľa výraznejšia, avšak v peknej špecifikácii, akú sme mali aj my, dizajn kabíny ožíva.
Ponuka asistenčných systémov je pekne na jednom mieste
Dominantou je **obrovský hlavný displej a masívna stredová konzola** s objemnými odkladacími priestormi a variabilnými oddeľovačmi v priehradkách. Nechýba ani miesto na odloženie mobilného telefónu vybavené bezdrôtovým nabíjaním. To sa hodí, pretože ID.4 podporuje **bezdrôtovú konektivitu cez Apple CarPlay a dokonca aj Android Auto**.
Interiér je dizajnovo čistý po vzore svojho menšieho brata. Pôsobí však luxusnejšie – asi aj vďaka jeho veľkosti
Prístrojový štít nemusí byť veľký. Otáčkomer netreba a navyše je tu aj head-up displej
**Interiér pôsobí vďaka vzdušnému dizajnu naozaj veľmi priestranne**, pričom nezostáva len pri optických klamoch. Sadnite si na ktorékoľvek zo sedadiel a zistíte, že toto auto aj skutočne priestranné je. Čerešničkou na torte je potom už len obrovská presklená panoramatická strecha, ktorá tento pocit len umocňuje.
Panoramatická strecha poskytuje zadným pasažierom parádny výhľad. Má aj elektrickú roletu
### Pohoda Trochu som sa obával komfortu 21-palcových kolies, avšak už prvé minúty za volantom ma presvedčili, že komfort nebude problém. Auto jazdí veľmi ladne, ticho, bez nepríjemných otrasov na ostrých nerovnostiach. Testovaný Volkswagen ID.4 jazdil na **adaptívnom podvozku DCC s plynulo nastaviteľnou tuhosťou tlmičov**. S ním som sa hral dlho a naozaj umožňuje vyladiť si jazdu do posledného detailu.
V najkomfortnejšom nastavení tlmiče takmer úplne odstavíte a získate komfortnú, ale trochu uhojdanú jazdu. Pár políčok doprava sa nachádza ideálny kompromis, ktorý poskytuje vysoký komfort bez zbytočných pohybov karosérie a ďalej je to už len o rýchlejších reakciách na riadenie a športovejšej jazde. **Rozsah nastavení tlmičov je obrovský**. Ani v tom najmäkšom však neprichádzate o dobré jazdné vlastnosti v zákrutách. Tam systém automaticky „podoprie“ tú časť karosérie, ktorá to potrebuje. Pozor však na mokrom povrchu. Vtedy sa najviac prejavia slabiny ekologických pneumatík.
**Elektrický pohon je v takomto aute skvelá vec**. Najmä keď doňho naložíte rodinu, uvedomíte si, aká obrovská pohoda tu vládne. Ale zdôrazňujem, že to nie je iba vec elektrického pohonu. Dobrý obraz dotvára práve vynikajúci podvozok a perfektné odhlučnenie. V ponuke sú dokonca aj dvojité akustické predné okná, ktoré vrelo odporúčam. Výkon 150 kW (204 k) je najmä v mestských a prímestských rýchlostiach úplne dostačujúci, ale v porovnaní s pred tým testovanou ID.3 cítiť, že podstatne väčšia hmotnosť vďaka väčšej karosérii aj batérii už dáva elektromotoru viac zabrať. Na diaľnici už auto nezrýchľuje tak oslnivo rýchlo, ale stále je na úrovni priemerných dieselov, takže sa nie je na čo sťažovať. ### Hračky Veľmi som sa tešil, že si konečne vyskúšam head-up displej s rozšírenou realitou. Tento systém bol aj na ID.3, avšak bol neaktívny, lebo nebol softvérovo dokončený. Teraz už systém funguje. A musím povedať, že funguje celkom dobre. Označuje rozpoznané autá pri autonómnej jazde, vsádza interaktívne šípky do križovatiek, kde máte odbočiť… To všetko dopĺňa animovaný svetelný pásik ID.Light pod čelným sklom. **Spôsob, akým s vami ID.4 komunikuje, nemá obdobu**.
Rozšírená realita: modré šípky sa akoby vznášajú nad miestom, kde treba odbočiť
Zadné svetlá obsahujú OLED technológiu a privítajú vás animáciou
Ešte aj predné svetlá sa po odomknutí poobzerajú okolo seba podobne ako oči. Slabé stránky? Dotykové ovládanie. To, čo na začiatku vyzeralo cool, je na konci dňa horšie fungujúci variant niečoho, čo fungovalo bezchybne – tlačidiel. Aspoň pre hlasitosť a ovládanie klímy a vyhrievania sedadiel by som ich ponechal. ### Zmena pohľadu? Áno, Volkswagen ID.4 na mňa zapôsobil svojou pohodou a priestorom. Vďaka veľkej batérii som sa naozaj nezamýšľal nad dojazdom, najmä ak jeden krátky nákup v blízkosti rýchlonabíjačky znamenal ďalších 200 alebo 300 kilometrov. Auto sa aj vďaka skvelej manévrovateľnosti výborne šoférovalo každý deň a aj keď sa sem-tam objavili nejaké softvérové chyby, žilo sa mi s ním príjemnejšie, než som si myslel. Je to skutočný rodinný elektromobil so skutočným potenciálom nahradiť vaše jediné auto v rodine. Ale v slušnej výbave si zaňho musíte pripraviť aj náležitý obnos peňazí. Ak na to teda máte a ak môžete doma nabíjať, prečo nie? [CAR id=17110]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »