Testy

ŠKODA OCTAVIA COMBI RS iV: Našli sme vaše ďalšie auto | FOTOTEST

1,4-litrový štvorvalec TSI, maximálny výkon benzínového motora 110 kW, schopnosť prejsť na elektrinu až do 73 kilometrov, batožinový priestor s kapacitou 490 dm3. Znie to ako charakteristika športového auta? Ani veľmi nie, napriek tomu má Škoda Octavia Combi RS PHEV/iV k nemu veľmi blízko, pretože aj napriek nemalým vonkajším rozmerom akceleruje z nuly na rýchlosť 100 km/h za 7,3 sekundy, má 6-stupňový automat DSG s možnosťou manuálneho radenia a so športovým režimom, zadná náprava je nezávislá viacprvková a maximálna rýchlosť predstavuje 225 km/h. Okrem toho, keď sa spoja sily benzínového motora TSI a elektromotora poháňajúceho predné kolesá, dostávame sa k celkovému systémovému výkonu až 180 kW (245 koní). Sklamanie z nedostatočnej športovosti teda nehrozí ani pri tejto Octavii, ktorá pre plug-in hybridný pohon nemohla dostať samosvorný diferenciál VAQ. Väčšina motoristov aj tak nevie, o čo vlastne ide.

Jeden týždeň sme jazdili Škoda Octavia RS iV Combi, aby sme mohli zhodnotiť jazdné vlastnosti a pripravenosť plug-in hybridnej Octavie Combi na každodenný život.

O postrehy, poznatky a fakty sa s vami delí motoristický novinár Erik Stríž v obrazovej recenzii nižšie. Za zapožičanie vozidla do redakčného testu ďakujeme spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV - Kľúčové fakty:

  • predáva sa od 38 660 eur; nami testovaná konfigurácia prekročila hranicu 40-tisíc eur;
  • systémový výkon hybridnej sústavy 180 kW je kombináciou 110 kW spaľovacieho motora a 85 kW elektromotora;
  • plug-in hybrid v Octavii umožňuje iba pohon predných kolies;
  • základný batožinový priestor je kvôli pohonu PHEV zmenšený až o 150 dm3;
  • pohotovostná hmotnosť predstavuje 1 707 kg, čo je najviac spomedzi všetkých ostatných Octavií RS Combi;
  • verzia RS má v základnej výbave aj položky ako adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, zadnú kameru, FULL LED Matrix svetlomety, LANE ASSIST - asistent udržiavania jazdy v jazdnom pruhu, KESSY FULL- systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania, virtuálny kokpit (10"), Navigačný systém COLUMBUS 10", dvojzónovú automatickú klimatizáciu či predĺženú záruku na 5 rokov/100 000 km.
 

Fenomén

Predstavovať Škodu Octaviu nemá zmysel, podobne, ako nemá význam silou presviedčať o jej kladoch. Je o niečo lepší štandard, zlatá stredná cesta, ideálny kompromis alebo čokoľvek iné pozitívne, ale rozhodne nie je obyčajné a nudné auto a už vôbec nie nešťastná voľba. Škode sa podarilo z koncernového mixu dielov a pravidiel vybrať to najlepšie, aby ste za stále veľmi dobré peniaze dostali maximálnu hodnotu, ktorá sa prejavuje nielen na vonkajšej estetike, ale aj na materiálovom vyhotovení interiéru, vnútornej priestrannosti a tiež jazdných vlastnostiach. Aj najslabšia Octavia sa dnes stáva veľmi rozumnou a perspektívnou voľbou. A keď príde rad na vylepšenia, aj tam má Škoda čo ponúknuť, či už z techniky, dizajnu alebo aj športovosti.

Konfigurácia Combi RS PHEV by mala patriť k tomu najlepšiemu, čo vie aktuálna Octavia ponúknuť, preto mať vysoké nároky a očakávania je na mieste. Veď v tejto konfigurácii začína na sume skoro štyridsaťtisíc eur, čo je už cena, za ktorú môžete mať kompaktné auto od prémiového výrobcu. Dokáže Octavia za uvedené peniaze ustáť takýto tlak? Odpoveď opäť nie je prekvapením: s nadhľadom.

TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
VAGÓN. Škoda svoje kombi síce neoznačuje ako Wagon, ako to robia niektoré automobilky, ale rozhodne by mohla. Priestoru má na to dosť a s vlakmi ju spája aj pohon - dokáže jazdiť aj výhradne na elektrinu, a to až do vzdialenosti vyše 70 kilometrov.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Jedným z kľúčových prvkov výbavy RS sú vonkajšie a vnútorné estetické doplnky. Športovejšia Octavia udrie do oka, púta pozornosť pre prepracované detaily a celkovo agresívny vzhľad prednej časti.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
ČIERNY LESK. Výbava RS je typická práve čiernymi akcentmi na prednej maske, ktoré okrem športovejšieho charakteru dodávajú autu aj trocha exkluzivity, prestíže. To, čo ale ľudí zaujme ešte viac, je zelený plech s evidenčným číslom. Zíde sa vám, budete môcť parkovať na miestach pre zelené autá.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
OCTAVIA COMBI RS dostáva v základnej výbave dostáva 18-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom COMET s rozmerom pneumatík 225/45 R18, za príplatok sú k dispozícii antracitové leštené disky kolies z ľahkej zliatiny ALTAIR 7,5J x 19" (225/40 R19).
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
PREDNÝ PREVIS nie je úplne najkratší a ani svetlá výška neohromí - má 127 mm. Ale spodná hrana predného nárazníka je zdvihnutá, disky v testovanej verzii majú priemer 19 palcov, teda s výjazdom na parkovisko za úrovňou obrubníka nemusí byť nutne problém.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
iV je značka automobilky Škoda, označuje takto všetky plug-in hybridy.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Strešné lyžiny sú v základnej výbave COMBI RS, ale za panoramatickú strechu doplatíte 1 109 eur.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
AKO V LIETADLE, lenže bez tlačidiel. Interiér novej OCTAVIE je výrazne minimalistický, ale od prvoplánovosti je chránený členitým vyhotovením palubnej dosky a mixom hodnotných povrchových materiálov. Na fotografii je vodič s telesnou výškou ~175 cm, nad hlavou ostáva ešte stále pomerne dosť miesta aj pri takmer úplne zdvihnutom sedadle.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Pracovisko vodiča s trojramenným volantom. Nová Škoda Octavia štandardne ponúka dvojramenný volant, ale v tejto športovej verzii sa predsa len nachádza miesto aj pre spodné rameno. Volant má kapacitné senzory po celom svojom povrchu a vie, že ho držíte v rukách. Oceníte to vtedy, ak jazdíte so zapnutými asistentmi jazdy, systém nebude hlásiť falošné pustenia volantu.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Škrupinové sedadlá pre vodiča a spolujazdca vyzerajú výborne a veľmi dobre držia celé telo. Sú však trocha tvrdšie a na dlhých trasách vás možno občas budú tlačiť.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Volič automatickej prevodovky má veľmi kompaktné vyhotovenie, ale v porovnaní s inými výrobcami automobilov a ich tlačidlovými voličmi ide o praktické riešenie. Medzi klasickým a športovým režimom prepínate dotiahnutím páky smerom dozadu a na centrálnom displeji viete navoliť športový jazdný režim detailne.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Farebný plne grafický head-up displej premieta obraz akoby nad prednú kapotu. Zobrazuje aj grafické pokyny navigácie a bezpečnostné upozornenia, takže sa z pozície vodiča už vôbec nemusíte pozerať na prístrojový panel. Škoda, že Škoda si head-up displej spoplatňuje ako príplatkovú výbavu sumou až 665 eur.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Prístrojový panel s uhlopriečkou 10 palcov môžete ľubovoľne konfigurovať, vo všeobecnosti má ale verzia RS vlastnú grafiku evokujúcu športovosť.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
ZADNÉ SEDENIE je prekvapivo priestranné, najmä v oblasti pre hlavu a kolená. Do bokov je to taký lepší štandard, dokonca aj na stredové sedadlo sa zmestí útlejšia dospelá osoba. Sedadlá sú primerane mäkké, oceňujeme robustné hlavové opierky.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Panel klimatizácie s vlastným ovládaním, dvojica USB-C konektorov na nabíjanie a plnohodnotná 220-voltová elektrická zásuvka. Čo viac by ste mohli chcieť?
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
SIMPLY CLEVER riešenia sú tu aj pre zadných pasažierov: okrem madla potrebného pri nastupovaní a vystupovaní sa na ňom nachádza aj háčik a druhý háčik na oblečenie je na B-stĺpiku karosérie.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Súčasťou konfigurácie COMBI RS sú aj elektrický kryt batožinového priestoru s odkladacím priestorom, zadné opierky hlavy s úpravou pre spanie a slnečné clony zadných bočných okien. Pozor, tie nie sú súčasťou základnej výbavy liftbacku.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Svetlo pre čítanie určené pre zadných pasažierov. Prečo tento detail nemajú všetky autá, dokonca ani tie prémiové?
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
BATOŽINOVÝ PRIESTOR: Plug-in hybridná Octavia má o 150 litrov menší kufor ako tá s jednoduchým benzínovým či naftovým motorom, ale stále je tu k dispozícii 490 litrov.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 555 litrov. Sieťový program a cargo elementy v batožinovom priestore stoja 71 eur. Obojstranný koberec je súčasťou balíčka SIMPLY CLEVER paket za 143 eur.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Zadné sedadlá sa dajú sklopiť aj pomocou pák z batožinového priestoru, oceňujeme tiež vyklápacie háky pre zavesenie nákupných tašiek, dvojpolohovú roletu a praktické úchyty na menšie predmety, ako povinnú výbavu a podobne.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Pod podlahou je vytvorený priestor pre nabíjacie káble, ale rezervu sem určite nedáte. Musíte si vystačiť s lepiacou sadou.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Parkovací asistent, predné a zadné parkovacie senzory a zadná cúvacia kamera s dynamickým navádzaním. Dosť dobre vidí aj v tme a aj vtedy, keď priamo proti nej svieti ostré slnko.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Kompletný balíček bezpečnostných asistentov, ktorí dokážu reálne pomáhať počas jazdy a pri parkovaní.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Škoda Octavia iV je konštruovaná s pohonom predných kolies. Benzínový aj elektrický motor sú vpredu a poháňajú len predné kolesá.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Nabíjací konektor na pomalšie nabíjanie CCS. Batériu máte na bežnej nabíjacej stanici nabitú asi za dve a pol hodiny, na domácej elektrickej sieti to potrvá asi tak šesť hodín.

Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP

TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Týmto tlačidlom si vyberáte jazdné režimy vozidla.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Na centrálnom displeji si môžete vybrať, v akom hybridnom režime chcete jazdiť. Môžete udržiavať aktuálny stav nabitia batérie, nechať rekuperovať čo možno najviac alebo aj jazdiť výlučne na elektrinu. Reálny dojazd sa pohybuje okolo 35-45 kilometrov, výrobca avizuje až niečo vyše 70.
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a rovno sa priznám, že Octavia Combi RS iV ma očarovala. Je to pekné, praktické a technologicky vyspelé auto, ktoré nemusí nikomu nič dokazovať. Jazdí komfortne, ale je pripravené aj na odvážnych vodičov a trúfam si tvrdiť, že väčšina z nich aj tak nikdy nesiahne až na limit. Simulovaný zvuk osemvalca z reproduktorov síce znie podivne, ale ľudia to asi majú radi - koniec koncov, túto fíčuru si môžete vypnúť. Momentálne považujem Škodu Octavia Combi RS iV za jedno z najlepších áut, pokiaľ ide o pomer ceny, spoločenskej hodnoty, praktického potenciálu a jazdného zážitku.

Klady
Zápory
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

České hrady a zámky
Magazín

Kam sa vybrať, keď nechcete ísť s davom turistov: 10 neobjavených hradov a zámkov v Česku

Pražský hrad alebo Karlštejn sú nádherné stavby, o tom niet pochýb. Ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste ich už navštívili. Alebo cestu plánujete, ale chcete mať pri cestovaní trochu viac súkromia a nechcete jazdiť tam, kam chodia všetci. Takže otázka znie: Kam ďalej? Radi by sme vám predstavili desať turisticky neobjavených hradov a zámkov Českej republiky. Niektoré sú krásne, iné nedostavané už niekoľko sto rokov, a ďalšie zase unikátne svojou polohou. Nechajte sa inšpirovať doteraz neobjavenými miestami a vyberte sa za poznaním naprieč Českou republikou.