TEST ŠKODA OCTAVIA COMBI RS iV: Našli sme vaše ďalšie auto

Keď sa spojí jedno z najobľúbenejších áut Slovákov s veľkým kufrom, moderným plug-in hybridným pohonom a športovou úpravou, je to recept na dokonalosť. Ale sme za ňu pripravení zaplatiť viac ako 40-tisíc eur?
Vydané  Text: 

1,4-litrový štvorvalec TSI, maximálny výkon benzínového motora 110 kW, schopnosť prejsť na elektrinu až do 73 kilometrov, batožinový priestor s kapacitou 490 dm3. Znie to ako charakteristika športového auta? Ani veľmi nie, napriek tomu má Škoda Octavia Combi RS PHEV/iV k nemu veľmi blízko, pretože aj napriek nemalým vonkajším rozmerom akceleruje z nuly na rýchlosť 100 km/h za 7,3 sekundy, má 6-stupňový automat DSG s možnosťou manuálneho radenia a so športovým režimom, zadná náprava je nezávislá viacprvková a maximálna rýchlosť predstavuje 225 km/h. Okrem toho, keď sa spoja sily benzínového motora TSI a elektromotora poháňajúceho predné kolesá, dostávame sa k celkovému systémovému výkonu až 180 kW (245 koní). Sklamanie z nedostatočnej športovosti teda nehrozí ani pri tejto Octavii, ktorá pre plug-in hybridný pohon nemohla dostať samosvorný diferenciál VAQ. Väčšina motoristov aj tak nevie, o čo vlastne ide. Jeden týždeň sme jazdili Škoda Octavia RS iV Combi, aby sme mohli zhodnotiť jazdné vlastnosti a pripravenosť plug-in hybridnej Octavie Combi na každodenný život. O postrehy, poznatky a fakty sa s vami delí motoristický novinár Erik Stríž v obrazovej recenzii nižšie. Za zapožičanie vozidla do redakčného testu ďakujeme spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko. Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV – Kľúčové fakty:
  • predáva sa od 38 660 eur; nami testovaná konfigurácia prekročila hranicu 40-tisíc eur;
  • systémový výkon hybridnej sústavy 180 kW je kombináciou 110 kW spaľovacieho motora a 85 kW elektromotora;
  • plug-in hybrid v Octavii umožňuje iba pohon predných kolies;
  • základný batožinový priestor je kvôli pohonu PHEV zmenšený až o 150 dm3;
  • pohotovostná hmotnosť predstavuje 1 707 kg, čo je najviac spomedzi všetkých ostatných Octavií RS Combi;
  • verzia RS má v základnej výbave aj položky ako adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, zadnú kameru, FULL LED Matrix svetlomety, LANE ASSIST – asistent udržiavania jazdy v jazdnom pruhu, KESSY FULL- systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania, virtuálny kokpit (10″), Navigačný systém COLUMBUS 10″, dvojzónovú automatickú klimatizáciu či predĺženú záruku na 5 rokov/100 000 km.
 

Fenomén

Predstavovať Škodu Octaviu nemá zmysel, podobne, ako nemá význam silou presviedčať o jej kladoch. Je o niečo lepší štandard, zlatá stredná cesta, ideálny kompromis alebo čokoľvek iné pozitívne, ale rozhodne nie je obyčajné a nudné auto a už vôbec nie nešťastná voľba. Škode sa podarilo z koncernového mixu dielov a pravidiel vybrať to najlepšie, aby ste za stále veľmi dobré peniaze dostali maximálnu hodnotu, ktorá sa prejavuje nielen na vonkajšej estetike, ale aj na materiálovom vyhotovení interiéru, vnútornej priestrannosti a tiež jazdných vlastnostiach. Aj najslabšia Octavia sa dnes stáva veľmi rozumnou a perspektívnou voľbou. A keď príde rad na vylepšenia, aj tam má Škoda čo ponúknuť, či už z techniky, dizajnu alebo aj športovosti. Konfigurácia Combi RS PHEV by mala patriť k tomu najlepšiemu, čo vie aktuálna Octavia ponúknuť, preto mať vysoké nároky a očakávania je na mieste. Veď v tejto konfigurácii začína na sume skoro štyridsaťtisíc eur, čo je už cena, za ktorú môžete mať kompaktné auto od prémiového výrobcu. Dokáže Octavia za uvedené peniaze ustáť takýto tlak? Odpoveď opäť nie je prekvapením: s nadhľadom.
VAGÓN. Škoda svoje kombi síce neoznačuje ako Wagon, ako to robia niektoré automobilky, ale rozhodne by mohla. Priestoru má na to dosť a s vlakmi ju spája aj pohon - dokáže jazdiť aj výhradne na elektrinu, a to až do vzdialenosti vyše 70 kilometrov.
Jedným z kľúčových prvkov výbavy Octavie RS sú vonkajšie a vnútorné estetické doplnky. Športovejšia Octavia udrie do oka, púta pozornosť pre prepracované detaily a celkovo agresívny vzhľad prednej časti.
ČIERNY LESK. Výbava RS je typická práve čiernymi akcentmi na prednej maske, ktoré okrem športovejšieho charakteru dodávajú autu aj trocha exkluzivity, prestíže. To, čo ale ľudí zaujme ešte viac, je zelený plech s evidenčným číslom. Zíde sa vám, budete môcť parkovať na miestach pre zelené autá.
OCTAVIA COMBI RS dostáva v základnej výbave dostáva 18-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom COMET s rozmerom pneumatík 225/45 R18, za príplatok sú k dispozícii antracitové leštené disky kolies z ľahkej zliatiny ALTAIR 7,5J x 19" (225/40 R19).
PREDNÝ PREVIS nie je úplne najkratší a ani svetlá výška neohromí - má 127 mm. Ale spodná hrana predného nárazníka je zdvihnutá, disky v testovanej verzii majú priemer 19 palcov, teda s výjazdom na parkovisko za úrovňou obrubníka nemusí byť nutne problém.
iV je značka automobilky Škoda, označuje takto všetky plug-in hybridy.
Strešné lyžiny sú v základnej výbave COMBI RS, ale za panoramatickú strechu doplatíte 1 109 eur.
AKO V LIETADLE, lenže bez tlačidiel. Interiér novej OCTAVIE je výrazne minimalistický, ale od prvoplánovosti je chránený členitým vyhotovením palubnej dosky a mixom hodnotných povrchových materiálov. Na fotografii je vodič s telesnou výškou ~175 cm, nad hlavou ostáva ešte stále pomerne dosť miesta aj pri takmer úplne zdvihnutom sedadle.
Pracovisko vodiča s trojramenným volantom. Nová Škoda Octavia štandardne ponúka dvojramenný volant, ale v tejto športovej verzii sa predsa len nachádza miesto aj pre spodné rameno. Volant má kapacitné senzory po celom svojom povrchu a vie, že ho držíte v rukách. Oceníte to vtedy, ak jazdíte so zapnutými asistentmi jazdy, systém nebude hlásiť falošné pustenia volantu.
Škrupinové sedadlá pre vodiča a spolujazdca vyzerajú výborne a veľmi dobre držia celé telo. Sú však trocha tvrdšie a na dlhých trasách vás možno občas budú tlačiť.
Volič automatickej prevodovky má veľmi kompaktné vyhotovenie, ale v porovnaní s inými výrobcami automobilov a ich tlačidlovými voličmi ide o praktické riešenie. Medzi klasickým a športovým režimom prepínate dotiahnutím páky smerom dozadu a na centrálnom displeji viete navoliť športový jazdný režim detailne.
Farebný plne grafický head-up displej premieta obraz akoby nad prednú kapotu. Zobrazuje aj grafické pokyny navigácie a bezpečnostné upozornenia, takže sa z pozície vodiča už vôbec nemusíte pozerať na prístrojový panel. Škoda, že Škoda si head-up displej spoplatňuje ako príplatkovú výbavu sumou až 665 eur.
Prístrojový panel s uhlopriečkou 10 palcov môžete ľubovoľne konfigurovať, vo všeobecnosti má ale verzia RS vlastnú grafiku evokujúcu športovosť.
Motoristický novinár Erik Stríž (Autoviny.sk, auto motor a šport) v Škode Octavia Combi RS 1.4 TSI PHEV
ZADNÉ SEDENIE je prekvapivo priestranné, najmä v oblasti pre hlavu a kolená. Do bokov je to taký lepší štandard, dokonca aj na stredové sedadlo sa zmestí útlejšia dospelá osoba. Sedadlá sú primerane mäkké, oceňujeme robustné hlavové opierky.
Panel klimatizácie s vlastným ovládaním, dvojica USB-C konektorov na nabíjanie a plnohodnotná 220-voltová elektrická zásuvka. Čo viac by ste mohli chcieť?
SIMPLY CLEVER riešenia sú tu aj pre zadných pasažierov: okrem madla potrebného pri nastupovaní a vystupovaní sa na ňom nachádza aj háčik a druhý háčik na oblečenie je na B-stĺpiku karosérie.
Súčasťou konfigurácie COMBI RS sú aj elektrický kryt batožinového priestoru s odkladacím priestorom, zadné opierky hlavy s úpravou pre spanie a slnečné clony zadných bočných okien. Pozor, tie nie sú súčasťou základnej výbavy liftbacku.
Svetlo pre čítanie určené pre zadných pasažierov. Prečo tento detail nemajú všetky autá, dokonca ani tie prémiové?
BATOŽINOVÝ PRIESTOR: Plug-in hybridná Octavia má o 150 litrov menší kufor ako tá s jednoduchým benzínovým či naftovým motorom, ale stále je tu k dispozícii 490 litrov.
Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 555 litrov. Sieťový program a cargo elementy v batožinovom priestore stoja 71 eur. Obojstranný koberec je súčasťou balíčka SIMPLY CLEVER paket za 143 eur.
Zadné sedadlá sa dajú sklopiť aj pomocou pák z batožinového priestoru, oceňujeme tiež vyklápacie háky pre zavesenie nákupných tašiek, dvojpolohovú roletu a praktické úchyty na menšie predmety, ako povinnú výbavu a podobne.
Pod podlahou je vytvorený priestor pre nabíjacie káble, ale rezervu sem určite nedáte. Musíte si vystačiť s lepiacou sadou.
Parkovací asistent, predné a zadné parkovacie senzory a zadná cúvacia kamera s dynamickým navádzaním. Dosť dobre vidí aj v tme a aj vtedy, keď priamo proti nej svieti ostré slnko.
Kompletný balíček bezpečnostných asistentov, ktorí dokážu reálne pomáhať počas jazdy a pri parkovaní.
Škoda Octavia iV je konštruovaná s pohonom predných kolies. Benzínový aj elektrický motor sú vpredu a poháňajú len predné kolesá.
Nabíjací konektor na pomalšie nabíjanie CCS. Batériu máte na bežnej nabíjacej stanici nabitú asi za dve a pol hodiny, na domácej elektrickej sieti to potrvá asi tak šesť hodín.
Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP
Týmto tlačidlom si vyberáte jazdné režimy vozidla.
Na centrálnom displeji si môžete vybrať, v akom hybridnom režime chcete jazdiť. Môžete udržiavať aktuálny stav nabitia batérie, nechať rekuperovať čo možno najviac alebo aj jazdiť výlučne na elektrinu. Reálny dojazd sa pohybuje okolo 35-45 kilometrov, výrobca avizuje až niečo vyše 70.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.