Testy

Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak!

Myšlienku s cestou s karavanom za slovenskými lyžiarskymi strediskami sme si veľmi rýchlo osvojili. Tento spôsob cestovania a ubytovania je v západnej Európe celkom bežný. Ako sme však na to pripravení na Slovensku? V lete sa karavany nájdu aj u nás. Ale čo v zime? Otázky boli jasné, odpovede si vyžadovali naštartovať karavan a vyraziť na cesty.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)

Samotný karavan Etrusco A 7300 DB, postavený na podvozku Fiat Ducato, sme získali od spoločnosti Caravania.sk. Za takýto karavan so 6 posteľami zaplatíte 112 eur na deň. Ak by ste si to prerátali, koľko by vás vyšlo primerané hotelové ubytovanie, zistíte, že cena je nakoniec celkom racionálne nastavená. Zvlášť, keď sa štyria dospelí vyspia na dvoch posteliach s dĺžkou 210 cm, v zálohe je potom ešte jedna posteľ s dĺžkou 185 cm. Pre dve deti postačí.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Na noc sa dá stôl spustiť a vznikne spacia plocha vhodná pre deti. dospelí sa bez problémov vyspia na príjemných matracoch. Nad strechou máte 210 na 60 cm, vzadu 210 na 150 cm. So 190 cm sa vyspíte lepšie ako v hoteli
Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)

Doplniť vodu do 120-litrovej nádoby, naložiť nevyhnutné drobnosti do obrovskej garáže v zadnej časti, skontrolovať stav dvoch 10 kg plynových nádrží. Auto je pripravené, my v podstate tiež.

Stretnutie so snehom

Štartujeme naftový motor s výkonom 110 kW (150 k) a vyrážame. Najprv po diaľnici smerom na Trnavu a Banskú Bystricu. Cestou sa dozvedáme, že v Jasnej začali so zasnežovaním. Prvý cieľ je tým pádom úplne jasný. Naše najlepšie zimné stredisko na severnej a južnej strane Chopka.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Jasná začala zasnežovať! To je prvý náznak, že zimná dovolenka na Slovensku môže byť úspešná. A 7,2-metrový karavan môže byť spôsobom, ako si ju užijete

Cesta po diaľnici zrazu dostala úplne nový rytmus. Pri rýchlosti okolo 110 km/h nám aktuálna spotreba ukazovala okolo 12 l/100 km, pod čo sa podpísal hlavne spací priestor nad kabínou.

A keďže vo vyšších rýchlostiach zohráva úlohu už najmä aerodynamika, rozhodnutie zbytočne netlačiť pred sebou vzduch, bolo jasné. Tempomat, pravý pruh a pohoda. Okrem vodiča môžu v karavane bezpečne cestovať piati ľudia – toľko je sedadiel vybavených bezpečnostnými pásmi. Vodič a spolujazdec na celkom pohodlných kreslách, zvyšok na dvoch laviciach okolo stola. Priestor je navzájom otvorený a prepojený, takže zábava sa môže rozprúdiť bez najmenších obmedzení.

Výzvu v podobe horského priechodu Donovaly (aj v tomto lyžiarskom stredisku sme videli spustené zasnežovanie) zvládol karavan v podstate bravúrne a ani zďaleka nebol najpomalším vozidlom na čele kolóny. Najviac potešila spotreba počas klesania do Ružomberka – vtedy palubný počítač ukazoval aktuálnu spotrebu 2 l/100 km. Bez problémov sme sa vyštverali aj do Jasnej, aj keď zime by sme si pre istotu pribalili asi zimné reťaze. Lyžiarske stredisko nás vítalo zimnou idylkou. Zasnežovanie v plnom prúde, k tomu slnko a teploty okolo nuly. Už len zaparkovať, rozložiť sa a vytiahnuť nejaké bublinky.

Na to sme teraz nemali priestor. Parkoviská hore v Jasnej nie sú ideálne na parkovanie karavanov. Kde teda zaparkovať? Ako prvá a schodná alternatíva sa ponúka veľké záchytné parkovisko v Demänovskej doline, prípadne v autocampingu Bystrina, ten bol však v čase našej návštevy do odvolania zatvorený. Výhodou záchytného parkoviska je, že priamo odtiaľ premávajú skibusy, takže o dopravu k vlekom sa netreba obávať. Všetko ostatné si však treba doniesť a odniesť so sebou.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Miesto rozhodovania na kruhovom objazde pri Liptovskom Mikuláši. Zostaneme na Liptove, pojdeme do Vysokých Tatier, či niekam inam? Smer na Liptov a neskôr na Kysuce nám svojím tvarom našepkal Kriváň

Aj služby vieme

Preto pokračujeme v ceste ďalej a hľadáme, kde by sa s karavanom dalo zaparkovať a využívať aj ďalšie služby. Jednou z možností je Liptovský Ján. Veľké parkovisko pri termálnom kúpalisku síce neposkytuje pre karavanistov žiadnu extra infraštruktúru, no okolité hotely a koliby s radosťou ponúknu liptovské špeciality. A taktiež zastávku skibusu do Jasnej.

Čosi viac sme našli na brehu Liptovskej Mary pri známom akvaparku. Na druhej strane cesty vznikol dovolenkový rezort Maladinovo s vynikajúcou kuchyňou. O ich haluškách snívame ešte teraz, ostatná kuchyňa sa niesla v rovnakom duchu. Na karavany majú zatiaľ pripravené veľké parkovisko, na elektrické prípojky a ostatnú výbavu pripravujú výstavbu, ktorá závisí od získania všetkých povolení. Ak všetko pôjde s takým zápalom, ako to prezentovali zodpovední, možno očakávať, že na Liptove vyrastie ďalšie obľúbené miesto pre karavany. Výhodou je tesná blízkosť akvaparku a zastávky skibusu, takže stačí zaparkovať a všetky ostatné lákadlá Liptova máte na skok.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Maladinovo pri liptovskom akvaparku pripravuje pre karavanistov veľa noviniek. Zatiaľ odporúčame spoznať ich kuchyňu pod dohľadom ovečiek

O tom, ako sa robia služby pre karavanistov na špičkovej úrovni, sme sa presvedčili v zariadení s názvom Villa Betula. Prípojky na elektrinu, zariadenia na naplnenie vody, priestory na vypustenie odpadovej vody aj na vyprázdnenie toalety? Na to sa nemusíte pýtať. To všetko tu majú. Navyše v krásnom prostredí. K tomu detský klub vo vnútorných priestoroch s preliezkami a pripojenou kaviarňou pre rodičov. Ak chcete deti naučiť lyžovať, v rámci areálu máte k dispozícii aj cvičnú lúku s vlekom a nelyžiari sa zabavia pri spúšťaní sa na nafukovacom kolese.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Raj pre karavany predstavuje Villa Betula. Ich prípojky na vodu a elektrinu či možnosť bez problémov vypustiť odpadovú vodu či umyť a vyčistiť chemickú toaletu vo veľmi pekných a čistých priestoroch stanovujú štandard, na ktorý sa budete tešiť. Ak sa chcete dostať na lyže, požičajú vám auto, v rezorte nájdete detský vlek

Samozrejmosťou je aj reštaurácia. Toto je miesto, kde presne vedia, čo karavanisti potrebujú počas celého roka a vôbec sa nečudujeme, že už majú aj prvé rezervácie na miesta na koncoročné sviatky. A keby sa vám zachcelo lyžovať v Jasnej? Od zastávky skibusu sú síce vzdialení, ale vedia vám požičať auto, aby ste sa k nej priblížili. Asi je len málo želaní, ktoré by vám tu nevedeli splniť.

Na Kysuciach super

Liptov síce ponúka vynikajúce lyžiarske možnosti v Jasnej, okrem toho aj pár ďalších svahov, napríklad v Závažnej Porube, ale ešte stále to nie je úplne ono. Stále si to žiada počkať na skibus. To nie je výčitka. Skibus považujeme za spôsob, ako dostať lyžiarov k vlekom bez toho, aby museli do hôr vchádzať autá a spôsobovať dopravné kalamity.

Preto nám stále zostával v mysli tip na Kysucké lyžiarske stredisko Veľká Rača – Oščadnica, konkrétne s vlekom Dedovka. Cesta z Liptova na Kysuce môže viesť viacerými smermi. Buď po diaľnici a cez Martin a Žilinu, no nevidíme dôvod, prečo by ste to robili, keď môžete ísť cez horský priechod Huty s nádherným výhľadom na celý Liptov, cez Oravu so Zubercom a malebným skanzenom či s drobnými predajcami tých najlepších korbáčikov a syrových nití, aké ste kedy ochutnali. A ešte si aj vyberiete či ich chcete z kravského alebo ovčieho mlieka. Stretnete aj Oravský hrad, ktorý má otvorené brány aj v tomto období. A cestou cez Oravu na Kysuce, dolinami pod hustými lesmi, si poviete, že tam niekde sú určite horárne, ktoré inšpirovali Hviezdoslava, aby Hájnikovu ženu napísal presne tak, ako ju napísal.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Sen pre lyžiarov predstavuje Veľká Rača – Oščadnica, stredisko Dedovka. Z parkoviska s elektrickou prípojkou sa k lanovke môžete pokojne presúvať rovno na lyžiach. V noci je všade pokoj, ticho a na nočnej oblohe žiaria hviezdy, ktoré za bežných okolností v mestách nevidíte. Viete si predstaviť viac romantiky

Príchod na Kysuce vám spríjemní aj možnosť zastávky v Starej Bystrici, kde si pozriete výnimočný orloj. Potom už len najkratšou cestou do Oščadnice. Cesty v regióne sú po lete opravené a v dobrom stave, takže to nebude boj s výmoľmi. Aj veľký a ťažký karavan, ktorého ťažisko je naozaj vysoko, to zvládal so cťou. V tomto prípade treba jazdiť s rozvahou a nebude problém s ničím.

Oščadnica Dedovka nás vítala už za tmy, no nebol to problém. Vďaka veľmi milým a príjemným ľuďom sme presne vedeli, kam zaparkovať, aby sme sa mohli pripojiť na elektrinu. Nepretržite otvorené čisté toalety s teplou vodou a možnosťou sprchy sú vzdialené iba pár krokov a pokiaľ potrebujete doplniť vodu do nádrže karavanu, sú na vás pripravení. A čo je najlepšie – z karavanu môžete na lyžiach prejsť kúsok na vlek a užívať si zimné dobrodružstvá. Oščadnica má pre nelyžiarov fantastickú bobovú dráhu. Tú si užijete bez ohľadu na vek a konfekčnú veľkosť. Skúšali sme v lete, s radosťou potvrdíme. Poľahky vybavíte aj všetko ostatné zásobovanie. Priamo v stredisku nájdete bufet, o čosi nižšie v obci potraviny a reštaurácie.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Pracovisko vodiča sa v ničom nelíši od bežných dodávok, akurát jeho sedadlo s opierkami na obe ruky je o niečo pohodlnejšie

My sme si zobrali jedlo z reštaurácie so sebou, zaparkovali, pripojili sa k elektrine a užívali s karavanový život. Otvorili plynovú fľašu, čo aj v mraze zabezpečilo rýchle vykúrenie interiéru takmer na trenkovú teplotu. Ak by ste sa rozhodli v karavane aj variť, máte k dispozícii plynovú trojplatničku, chladničku s mrazničkou a umývadlo. V podstate zhustená kuchyňa. K tomu kompletnú výbavu príborom a riadom. Hygienu zabezpečí toaleta, umývadlo a sprchovací kút. V prípade izolácie máte všetko, čo by ste potrebovali.

Po prebratí všetkých zážitkov hlboko v noci zhášame. Vykurovanie dávame na polovičný výkon, nech sa lepšie spí a po chvíli zavládlo v karavane ticho. Izolácia nepustila mrazivý závan noci, ani jej lesné zvuky. Ráno nás vítalo prichádzajúcimi turistami. O medveďovi sme nepočuli. Aj keď v lesoch vraj je, k ľudským obydliam neschádza. Z postelí sme vstávali oddýchnutí, polámanie z neznámych matracov sa nekonalo. Tomu nevedia konkurovať ani niektoré hotely. Klobúk dolu, takto by sa dalo zvládnuť aj niekoľko dní. Faktor zábavy a dobrodružstva? Ten je na vás, karavan však žiadnu zábavu nepokazí, dobrodružstvo umocní a vyspíte sa v ňom naozaj dobre. Aj keď máte 190 cm.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Môžete cestovať aj za stolom, spoločné hodovanie potom nie je žiaden problém
Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Kuchárske umenie si môžete vyskúšať na troch plynových horákoch, okrem drezu máte k dispozícii aj chladničku a mrazničku
Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Testovacie kufre Samsonite v garáži v zadnej časti doslova zmizli, na cestu si tak môžete zbaliť naozaj čokoľvek.
Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
. Hygienické potreby pokryje skromnejšie dimenzovaný sprchovací kút a umývadlo, pre prípad núdze máte aj chemickú toaletu

Ďalšie možnosti

Lyžovačku v ďalších slovenských strediskách určujú možnosti infraštruktúry pre karavany. Vieme, že vo Vysokých Tatrách treba navštíviť kempingy v Tatranskej Lomnici v Starej Lesnej či v Tatranskej Štrbe, ich dostupnosť a služby si pre istotu vopred preverte. Priamo pod zjazdovkami zaparkovať na noc nemôžete.

Ako bude vyzerať tohtoročná lyžiarska sezóna? Bude sa dať prísť do stredísk a lyžovať sa, využívať vleky a všetky ostatné služby? Na to sa pýtajú aj všetci vlekári, ľudia z ubytovacích zariadení, reštaurácií a azda z celého sektora služieb. Zatiaľ sa pripravujú, aby mohli byť v prípade možnosti spustiť. A karavan je pri tom všetkom spôsob, ako sa mnohým obmedzeniam vyhnúť a užiť si zimu čo možno najviac bezpečne a s minimom obmedzení.

Test Karavan Etrusco A 7300 DB: Lyžovačka ide aj inak! (foto: Juraj Hrivnák)
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie