Testy

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic za 17 370 €

Zamysleli ste sa niekedy nad pôvodom názvu Stonic? Vznikol spojením slov „speedy“ a „tonic“, čo má byť odkaz na široký záber v hudobnej stupnici, metafora pre univerzálnosť crossoveru. Tieto slová však znamenajú aj „rýchly“ a „povzbudivý“, čo subkompaktný crossover vystihuje dobre tiež .

Tri valce a 172 Nm

Kia Stonic sa stala od roku 2017, kedy zažiarila na autosalóne vo Frankfurte, dobre rozpoznávanou súčasťou našich ciest aj vďaka svojej cenovej dostupnosti. Spočiatku bolo v predaji viac motorizácií, dnes si ju môžete zadovážiť vo výbave Silver s 1,2-litrovým atmosférickým motorom už za 12 790 eur. Za doplatok deväťsto eur dostanete najdostupnejší agregát s preplňovaním, 1.0 T-GDi, ktorý je výkonnejší, silnejší a má skorší nástup krútiaceho momentu ako 1.2 MPi. A to je to, čo predurčuje dynamiku vozidla, v prípade Stonicu je to stovka za 10,8 sekundy.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Keď si prečítate údaj o maximálnom výkone 73,6 kW (100 k), možno vás mierne sklame a začnete zvažovať výkonnejšie naladenie rovnakého motora.

Lenže silnejšia verzia s maximálne 88 kW (120 k) dosahuje najvyšší výkon až pri 6 000 ot./min, slabšia verzia už pri 4 500. Spoločne s krútiacim momentom 172 Nm dostupným už od 1 500 ot./min je to pre crossover s prevádzkovou hmotnosťou iba 1 242 kilogramov dobrá voľba. Ponúka nástup sily porovnateľný s naftovým motorom a tichú kultivovanú prevádzku. Ani päťstupňová manuálna prevodovka nie je symbolickým háčikom, pretože pri diaľničnej rýchlosti motor pracuje na primeraných troch tisícoch otáčkach.

Nepriaznivou vlastnosťou litrového trojvalca je jeho citlivosť na záťaž. Maximálna nosnosť testovaného modelu 402 kg je na hrane, auto má už pri tristo kilogramoch nápadne obmedzenú dynamiku.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)
Výkonovo slabšie naladenie benzínového trojvalca 1.0 T-GDi na maximálne 73 kW by vás nemalo odradiť. Na rozdiel od silnejšej verzie s maximálne 88 kW dosahuje vrcholový výkon skôr, čo sa prejavuje na hladších rozjazdoch. Pre subkompaktné SUV je tento motor rozumnou voľbou, ale Kia Stonic ho ponúka iba v konfigurácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Spotreba lepšia ako od výrobcu

Testované vozidlo za posledných tisíc kilometrov jazdilo s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km, z toho v našom redakčnom teste za rovných šesť. Pri skúške najnižšej spotreby som jazdil za kombinovaných 5,5 litra, čo je ešte o tri decilitre menej ako avizuje výrobca.

Z pohľadu vodiča si Stonic zaslúži pochvalu nielen za dobré naladenie akceleračného pedála a spojky, ktoré sú tak akurát tuhé, ale aj za sprostredkovanie autentického kontaktu s vozovkou. Tlmiče sú skôr tvrdšie, aj vďaka nim sa vozidlo v zákrutách veľmi nenakláňa, zato tuhá zadná náprava dokáže občas nápadne odskočiť. Aj to ale považujem za prejav charakteru crossovera, ktorého názov vznikol spojením vyššie uvedených slov.

Vyšší hatchback

Kia Stonic stojí na základoch malého hatchbacku Rio s rázvorom 2 580 mm, ale má o 15 až 33 mm väčšiu svetlú výšku podvozka a batožinový priestor väčší o jedenásť percent.

S ohľadom na tento základ je crossover primerane priestranný pre štyri dospelé osoby, piaty stredný pasažier vzadu už bude musieť strpieť malú šírku sedadla a nedostatok priestoru pre nohy. Vodič a spolujazdec majú priestoru dostatok.

Interiér ponúka koncernový štandard, kvalita vyhotovenia je dobrá, ale nenadchne. Tvrdšie povrchové materiály idú ruka v ruke s tuhosťou sedadiel a celkovým charakterom interiéru, v ktorom výrobca optimalizoval výrobné náklady.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Z funkčného hľadiska sa jedná o moderné auto, čo dokazuje sedempalcovým dotykovým displejom s podporou Android Auto a Apple CarPlay, prístrojovým displejom Supervision, cúvacou kamerou, zadnými parkovacími senzormi, dennými LED svetlami a komfortnými funkciami, ako vyhrievanie volantu, sedadiel či automatickou klimatizáciou.

V batožinovom priestore oceňujem dvojité dno, dva háčiky pre zavesenie nákupných tašiek a ľahko prístupné páky na sklápanie zadných sedadiel. Sprístupňujú nákladný priestor s objemom 1 135 dm3.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

V stupni výbavy Gold mi v Kii Stonic chýbali zadné výduchy klimatizácie, zadná lakťová opierka a aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, to je k dispozícii až vo výbave Platinum.

Čo dostanete v základnej a príplatkovej výbave

Kia Stonic je z technologického hľadiska jednoduchšie vozidlo, ktoré ponúka solídnu technologickú vybavenosť a výbornú bezpečnosť. Už v najnižšej výbave dostanete napríklad nasledovné prvky výbavy:

  • Asistent rozjazdu do kopca;
  • Alarm a imobilizér;
  • Kotúčové brzdy (vpredu 15”, vzadu 14”);
  • Dojazdové rezervné koleso;
  • Predné halogénové svetlomety projektorového typu
  • Zadné hmlové svetlomety (žiarovka)
  • Denné svietenie (žiarovka)
  • Svetelný senzor (automatické prepínanie medzi dennými a stretávacími svetlometmi)
  • Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Manuálna klimatizácia
  • Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, sklápateľný kľúč
  • Elektrické ovládanie predných okien (vodičove s bezpečnostnou funkciou proti privretiu)
  • Rádio s 7” dotykovou obrazovkou, AUX, USB, Apple CarPlay, Android Auto
  • Bluetooth hands free sada
  • Ovládanie rádia na volante
Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)
Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Ak si zadovážite vyšší stupeň výbavy Gold, dostanete ešte aj nasledovné prvky výbavy:

  • Pneumatiky 185/65 R15 + disky z ľahkej zliatiny
  • Predné hmlové svetlomety
  • LED denné svietenie
  • Elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá vrátane integrovaných ukazovateľov smeru jazdy
  • Zadné parkovacie senzory
  • Strešné lyžiny
  • Kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky
  • Elektrické ovládanie zadných okien
  • Zadná parkovacia kamera
  • Predná lakťová opierka s integrovaným USB konektorom pre zadné sedadlá
  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
  • Vyhrievané predné sedadlá a volant
Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Stonic? Áno, to je ten šikovný crossover

Kia Stonic nie je to SUV, od ktorého očakávate komfort a jazdu podobnú plavbe na lodi. Toto je crossover s potenciálom zabaviť, napĺňať podstatu aktívneho životného štýlu a zároveň priniesť do života prvok istoty. Aj na Stonic platí prenosná sedemročná záruka, čo je jeden z najvýznamnejších argumentov pre rozhodovanie sa o kúpe.

Technické údaje Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold
Motor preplňovaný benzínový R3, 998 cm³
Výkon 73,6 kW (100 k) pri 4 500 ot./min
Krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 - 4 000 ot./min
Pohon a podvozok manuálna 5° prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečená ramená spojené torzne poddajnou priečkou
Brzdy a pneumatiky kotúčové, vpredu s vnútorným chladením, Pneu: 205/55 R17
Batožinový priestor 332/1 135 dm³
Rozmery 4 140×1 760×1 505 mm, rázvor 2 580 mm
Prevádzková/celková hmotnosť 1 242/1 640 kg, objem nádrže 45 l
Najvyššia rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba 5,8-6,2 l /100 km
Emisie CO₂ 131-142 g/km
Cena od/testovaného auta 12 790 €/17 370 €
Konkurenti SEAT Arona, Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3

Obratný, primerane priestranný, so solídnymi jazdnými vlastnosťami, priaznivou spotrebou paliva a sedemročnou zárukou. Stonic by ste rozhodne mali mať v hľadáčiku, ak sa vám páčia malé SUV-čka a crossovery.

Klady
  • spotreba benzínového motora
  • odstupňovanie prevodovky
  • svetlá výška a krátke previsy
  • strešné lyžiny v cene výbavy Gold
  • cena
Zápory
  • chýba udržiavanie v jazdnom pruhu
  • prevažne tvrdší interiér
Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie