Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic za 17 370 €
Ideálne auto do mesta by malo mať krátke previsy, vyšší podvozok, menšie proporcie a pružný motor s nízkou spotrebou. Dá sa to skĺbiť do jedného auta? Áno, dá.
Vydané Text: Erik Stríž



Výkonovo slabšie naladenie benzínového trojvalca 1.0 T-GDi na maximálne 73 kW by vás nemalo odradiť. Na rozdiel od silnejšej verzie s maximálne 88 kW dosahuje vrcholový výkon skôr, čo sa prejavuje na hladších rozjazdoch. Pre subkompaktné SUV je tento motor rozumnou voľbou, ale Kia Stonic ho ponúka iba v konfigurácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
### Spotreba lepšia ako od výrobcu
Testované vozidlo za posledných tisíc kilometrov jazdilo s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km, z toho v našom redakčnom teste za rovných šesť. Pri skúške najnižšej spotreby som jazdil za kombinovaných 5,5 litra, čo je ešte o tri decilitre menej ako avizuje výrobca. Z pohľadu vodiča si Stonic zaslúži pochvalu nielen za dobré naladenie akceleračného pedála a spojky, ktoré sú tak akurát tuhé, ale aj za sprostredkovanie autentického kontaktu s vozovkou. Tlmiče sú skôr tvrdšie, aj vďaka nim sa vozidlo v zákrutách veľmi nenakláňa, zato tuhá zadná náprava dokáže občas nápadne odskočiť. Aj to ale považujem za prejav charakteru crossovera, ktorého názov vznikol spojením vyššie uvedených slov.
### Vyšší hatchback
Kia Stonic stojí na základoch malého hatchbacku Rio s rázvorom 2 580 mm, ale má o 15 až 33 mm väčšiu svetlú výšku podvozka a batožinový priestor väčší o jedenásť percent. S ohľadom na tento základ je crossover primerane priestranný pre štyri dospelé osoby, piaty stredný pasažier vzadu už bude musieť strpieť malú šírku sedadla a nedostatok priestoru pre nohy. Vodič a spolujazdec majú priestoru dostatok.
Interiér ponúka koncernový štandard, kvalita vyhotovenia je dobrá, ale nenadchne. Tvrdšie povrchové materiály idú ruka v ruke s tuhosťou sedadiel a celkovým charakterom interiéru, v ktorom výrobca optimalizoval výrobné náklady.





Technické údaje Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold | |
Motor | preplňovaný benzínový R3, 998 cm³ |
Výkon | 73,6 kW (100 k) pri 4 500 ot./min |
Krútiaci moment | 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min |
Pohon a podvozok | manuálna 5° prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečená ramená spojené torzne poddajnou priečkou |
Brzdy a pneumatiky | kotúčové, vpredu s vnútorným chladením, Pneu: 205/55 R17 |
Batožinový priestor | 332/1 135 dm³ |
Rozmery | 4 140×1 760×1 505 mm, rázvor 2 580 mm |
Prevádzková/celková hmotnosť | 1 242/1 640 kg, objem nádrže 45 l |
Najvyššia rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Spotreba | 5,8-6,2 l /100 km |
Emisie CO₂ | 131-142 g/km |
Cena od/testovaného auta | 12 790 €/17 370 € |
Konkurenti | SEAT Arona, Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross |
Inzercia

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk