TEST: Dacia Duster 1.0 TCe – Dokáže litrový trojvalec nahradiť atmosférickú klasiku?

Dacia Duster patrí k najobľúbenejším SUV modelom na našom trhu. Nedávno však došlo k zásadnej zmene v ponuke motorov a základný atmosférický agregát bol nahradený prepĺňaným trojvalcom. Existuje dôvod na obavy?
Vydané Text: 

Diskusiu pod internetovým príspevkom, ktorý informoval o definitívnom konci atmosférických motorov v modeli Duster, mám dodnes v živej pamäti. Bola to rozsiahla šnúra vyplakávania, kombinovaná s občasnými nadávkami a vyhrážkami týkajúcich sa odchodu ku konkurencii. Podobné reakcie na zásadnú zmenu v ponuke motorov však boli v podstate očakávané. **Dacia bola odjakživa značka pre motoristov, ktorí nechceli experimentovať s novými technológiami a uprednostňovali jednoduché riešenia s ohľadom na trvácnosť.** Ak sa však pýtate na to, prečo táto pragmatická značka zrazu vymenila atmosférickú štvorvalcovú 1,6 za malý trojvalec s turbom, tak mi dovoľte odkázať vás na najnovšiu európsku legislatívu týkajúcu sa emisií. Tlak zhora prinútil automobilky pod hrozbou mastných pokút vymeniť pôvodné motorizácie za ekologickejšiu alternatívu. **A kým niektorí sa vybrali cestou elektrifikácie, Dacia nateraz zostáva pri spaľovacích motoroch s nižším objemom, ktoré však rozhodne netreba podceňovať.**
Stačí sa bližšie pozrieť na nami testovaný Duster s trojvalcovým benzínovým agregátom 1.0 TCe disponujúcim maximálnym výkonom 74 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Vďaka prepĺňaniu má vodič plný záťah už od pomerne nízkych 2 750 ot./min. **Túto výhodu oceníte najmä pri častých rozbehoch v meste, ale aj pri predbiehaní. Vtedy pôsobí auto na ceste o niečo pružnejším dojmom než so starým atmosférickým štvorvalcom.** Vďaka dobrému sprevodovaniu päťstupňového manuálu sa Dacia nezľakne ani rýchlejšieho diaľničného tempa. Pri 130 km/h nepreniká do interiéru výrazné množstvo hluku a v kabíne panuje dobrá akustická pohoda. Základný agregát sa však najlepšie cíti práve v meste alebo na okresných cestách.
Na pomery trojvalcov má 1.0 TCe príjemne prekvapil svojou kultivovanosťou a nízkou úrovňou vibrácií, ktoré v minimálnom množstve prenikajú do interiéru len na voľnobehu. **Skutočnosť, že ide o trojvalec, zistíte až vo vysokých otáčkach, kde sa ozve jeho charakteristický prejav.** Ďalšou typickou vlastnosťou maloobjemových motorov je kolísajúca spotreba v závislosti od jazdného štýlu vodiča. Pri stabilnej 90 km/h rýchlosti mimo mesta dokážete údaj na palubnom počítači stlačiť aj pod magickú šesťlitrovú hranicu, svižná mestská premávka si vypýta zhruba sedem litrov benzínu na sto kilometrov.
Fanúšikov Dacie však viac ako samotná spotreba zaujíma spoľahlivosť a trvácnosť tejto motorizácie. Mnohí sa domnievajú, že dobré výkonové parametre malých motorov sú vykúpené kratšou životnosťou a drahými servisnými zásahmi. **História je však plná rôznych príkladov toho, že v servise môžu skončiť rovnako atmosférické, ako aj prepĺňané agregáty.** Pre nás je však podstatná konštrukcia nového agregátu, ktorá v tomto prípade stavia na overených riešeniach. Novinka technicky vychádza zo základov štvorvalca 1.3 TCe, avšak s niekoľkými podstatnými zmenami. **Na rozdiel od pôvodného agregátu má 1.0 TCe nepriame vstrekovania paliva, vďaka čomu konštruktéri prakticky eliminovali možné problémy s karbonizáciou.** S ohľadom na skutočnosť, že tento agregát nedisponuje ani filtrom pevných častíc, má nový agregát potenciál veľmi dobre znášať krátke mestské trasy bez akýchkoľvek problémov.

Náš videotest 1.0 TCe v Renaulte Clio




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.